Motorvärmare
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Motorvärmare
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Motorvärmare
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2010-11-21 14:13 av Blocked.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag tänkte fixa till min motorvärmare idag, eftersom kylan snart kommer.. 😡
Problemet var att sladden till själva “värmaren” var inte inkopplad, så jag kröp under och kopplade in den.
Satte i sladden i värmaren, och kände på värmaren och märkte att det började bli varmt.Tjoho tänkte jag, motorvärmaren fungerar!
Problemet var att jag kopplade ur sladden igen, när jag skulle krypa ut från bilen.
När jag sedan tryckte in den så gick jordfältsbrytaren i huset och en propp gick. 😯Varje gång jag sätter i sladden så går jordfältsbrytaren.. Hur ska jag göra?
Sladden var nog bortkopplad av en anledning. Samma sak hände mig nyligen.
Funka första gången men sen går säkringen så fort jag kopplar in den.
Inte annat än jag kan förstå så är det kortis i blockvärmaren.
Efter att kollat så det inte var kortis i själva kabeln så var det ju bara
att köpa en ny motorvärmare och calix är ju inte direkt gratis 😡Hej!
Du har kanske kortis i nån sladd…
Har du nya kablar att testa med? Kan ibland bara var fukt,,,
Är det lilla kontakten på motorvärarens intagskontakt? Defa/Calix?
Har själv varit ute för att det varit fukt i sladden från vägguttaget till bilen samt kortis i sladden i grillen till grendosa/motorvärmare…
Du får felsöka lite…
Lycka till!
Hälsn Jan
Calix blockvärmare kostade tyvärr 900 kr, Defa något billigare men då måste man ju byta ut alla kablar också, eftersom dom har andra kontakter. När jag köpte den så sa säljaren att man inte ska prova den i luft, då den snabbt kan
bränna sönder. Så man måste definitivt hålla kolla på kylarvätskan innan man pluggar in motorvärmaren.
Att byta var ju bökigt, men inte svårt.
När jag tog loss den gamla så såg själva elementet helt ut, jag trodde ju det var det som var korroderat och kortslutit på grund av det. Tittade man noga såg man däremot en liten spricka i plasten vid kontakten och när jag bände isär
så var det där det hade rostat och gjort kortis mot jord. Kanske värmen där vid grengöret har gjort att plasten spruckit och släppt in fukt, så på den nya monterade jag en liten värmesköld av aluminium, better safe than sorry. 😛
Det gjorde jag sen även på min 9000, även om värmarkontakten sitter luftigare till där.900T ska ha en liten värmeskyddsplåt över kontakten till motorvärmaren men den kanske har blivit bortrationaliserad i Calix sortiment ?
De är lite farliga dom där värmeelementen om man inte har jordfelsbrytare.
Blir det kortis mellan nolla och jord så kan ett lustigt fenomen uppstå.
Beroende på hur man vänder stickproppen så löser säkringen. Man har alltså 50% chans att det fungerar…
Problemet är att när det fungerar och inte säkringen löser har man 220V mellan chassiet och jord 😯@SaabAero wrote:
900T ska ha en liten värmeskyddsplåt över kontakten till motorvärmaren men den kanske har blivit bortrationaliserad i Calix sortiment ?
De är lite farliga dom där värmeelementen om man inte har jordfelsbrytare.
Blir det kortis mellan nolla och jord så kan ett lustigt fenomen uppstå.
Beroende på hur man vänder stickproppen så löser säkringen. Man har alltså 50% chans att det fungerar…
Problemet är att när det fungerar och inte säkringen löser har man 220V mellan chassiet och jord 😯Det är väl inte särskilt stor risk att jordfältsbrytaren inte slår av?
Men hur ska jag göra? Köpa ny?
@Torbo wrote:
@SaabAero wrote:
900T ska ha en liten värmeskyddsplåt över kontakten till motorvärmaren men den kanske har blivit bortrationaliserad i Calix sortiment ?
De är lite farliga dom där värmeelementen om man inte har jordfelsbrytare.
Blir det kortis mellan nolla och jord så kan ett lustigt fenomen uppstå.
Beroende på hur man vänder stickproppen så löser säkringen. Man har alltså 50% chans att det fungerar…
Problemet är att när det fungerar och inte säkringen löser har man 220V mellan chassiet och jord 😯Det är väl inte särskilt stor risk att jordfältsbrytaren inte slår av?
Men hur ska jag göra? Köpa ny?
En snabb förklaring av hur jordfelsbrytaren funkar.
Jordfelsbrytaren känner av hur mycket ström som går ut i fasledaren och hur mycket som kommer tillbaka i neutralledaren (nollan). Uppstår ett jordfel tar strömmen en annan väg, genom skyddsjordningen. Jordfelsbrytaren känner av att det inte är balans mellan strömmen ut i fasledaren och strömmen tillbaka i neutralledaren och löser då ut.@SaabAero wrote:
Blir det kortis mellan nolla och jord så kan ett lustigt fenomen uppstå.
Har man jordfelsbrytare installerat och det blir kontakt, (kortslutning) mellan nolla och jord så löser jordfelsbrytaren.
@SaabAero wrote:
Beroende på hur man vänder stickproppen så löser säkringen. Man har alltså 50% chans att det fungerar…
Tycker det låter skumt att säkringen löser endast 50% av tiden. Har du kortslutning mellan fas och nolla ska säkringen gå oavsett hur man sticker in stickproppen i uttaget. Känns som att det är jordfelsbrytaren som löser ut i detta fallet och inte säkringen?
@Torbo wrote:
Men hur ska jag göra? Köpa ny?
Koppla loss värmeelementet från kablaget i bilen, sätt i sladden i intaget på bilen och plugga in i uttaget. Håller säkring och jordfelsbrytare så prova att sätta i kontakten i värmeelementet. Löser dom när du stoppar i kontakten är det med all säkerhet värmeelementet som är kasst. Du kan mäta motståndet i elementet också. Calix element utvecklar 550 W, vill minnas att mitt Defa ligger i de regionerna också.
Lite mickel-mackel med Ohm´s lag och effektlagen ger att motståndet i elementet ska ligga runt 95 Ohm. Har du det är det läge att kolla upp kablaget efter skador.Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92@herrsiba wrote:
@SaabAero wrote:
Beroende på hur man vänder stickproppen så löser säkringen. Man har alltså 50% chans att det fungerar…
Tycker det låter skumt att säkringen löser endast 50% av tiden. Har du kortslutning mellan fas och nolla ska säkringen gå oavsett hur man sticker in stickproppen i uttaget. Känns som att det är jordfelsbrytaren som löser ut i detta fallet och inte säkringen?
Förutsättningen är såklart att det saknas jordfelsbrytare.
När detta hände mig var det ganska ovanligt med jordfelsbrytare men även idag finns det gott om ställen där det saknades JF.Det är inte 50% av tiden som säkringen löser utan det beror helt på hur man vänder stickproppen.
Vänds den fel går säkringen direkt och vänds den rätt kan man köra MV hela vintern utan bekymmer.
Min lösning var att ha flera sladdar som fick sitta kvar i uttaget där jag brukade parkera (jobbet och hemma) eftersom sladden inte kan vändas “fel” i bilen.Har bollat fenomenet med flera elektriker som kliat sig i huvet en stund 😆
Slutsatsen brukar dock bli att det är kortis mellan jord och nolla i värmeelementet.Om inte annat belyser detta fenomen hur viktigt det faktiskt är med jordfelsbrytare och att man har ordning på intagskabeln så att den verkligen är jordad i karossen.
Det enda rätta är såklart att byta värmaren omgående!
Tappa ur kylvätskan först är ju en god idé.
Jag brukar låta muttern sitta kvar och endast ta bort låsringen och byta värmaren. Kan var lite trixit att få bort värmaren men det ska gå.
Problemet med att ta muttern är att det är besvärligt att komma åt med ett stort verktyg.@SaabAero wrote:
Tappa ur kylvätskan först är ju en god idé.
Jag brukar låta muttern sitta kvar och endast ta bort låsringen och byta värmaren. Kan var lite trixit att få bort värmaren men det ska gå.
Problemet med att ta muttern är att det är besvärligt att komma åt med ett stort verktyg.Att bara ta loss låsringen och dra ut blockvärmaren genom muttern är ju en genialisk ide 💡 . ❗
Det kräver ju bara en bra låsringstång och man slipper mecka med packningar och gängtätningar och sånt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.