Mystisk kamaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Mystisk kamaxel

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-18 20:33 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #384366
    charlietruck
    Deltagare

    Hej!

    Hittade en kamaxel till en V4:a på marknaden vid Saabfestivalen för några år sedan.

    Kan någon vänlig själ hjälpa mig att tolka märkningen på denna.
    Är det en standardaxel som slipats om, eller?

    IMG_1780

    Bilagor:
    #384396
    sabbe
    Deltagare

    Står ju tydligt ”Std B” på den vilket gör den lite tråkig då det inte är tillåtet att öka lyfthöjden utan bara durationen.
    Finns ett stort antal olika Std B kamaxlar men nr 18 på denna är svårt uppskatta. behöver mätas upp.
    Nackdelen är ett smalt effektregister på högt varvtal.

    45E 77 kan vara någon orginalmärkning.

    Själv har jag köpt denna kam på Saabmarknaden 2015 med orginal lättade lyftare.
    Har mätt lyfthöjden till 8,6 mm. Troligen inte körbar under 3500 rpm.

    Bilagor:
    #384407
    charlietruck
    Deltagare

    Tackar!

    Har äntligen fått reda på, (ungefär i alla fall), vad det är jag har för kamaxel.

    ”Tur i oturen” så har den legat lagrad på någon riktigt fuktig plats innan jag köpte den, har kraftig ytrost på många ställen…

    Nu går jag inte vidare med denna axel, den får bli ett trevligt bokstöd i hyllan,

    Vill få tag på en axel av typen 7,2 eller liknande för att testa att trimma en överbliven motor enligt Saabs gamla sportsatsrecept:

    Dubbelportsinsug
    Weber 32/36
    Styvare ventilfjädrar
    Kamaxel 7,2
    2″ sportsystem

    Någon som har tips på var jag hittar en passande kamaxel och hårdare ventilfjädrar?
    (Resterande delar har jag redan.)

    #384408
    Morten S.
    Moderator

    Karl-Anders Carlsson, Frändefors har både 7,2 og 7,6 kam.
    Tlf 0521-43133 kll 11 – 20
    E-post: saab.anamotor@hotmail.com

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #384409
    Morten S.
    Moderator

    Karl-Anders Carlsson, Frändefors har både 7,2 og 7,6 kam.
    Tlf 0521-43133 kll 11 – 20
    E-post: saab.anamotor@hotmail.com

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #384422
    sonettlll
    Deltagare

    Titta på TG-motors hemsida (Tord Gullstrand) , han har en modernare variant av 7.2 kammen som heter TG 275, den lyfter drygt 10mm !! har längre duration än 7,2 kammen men drar fantastiskt bra på låga varv.
    Jag har den i sonettmotorn, titta gärna på min projekttråd ” sonett som jag vill ha den”, du får gärna låna ideer där. Fråga gärna , trimning måste uppmuntras,
    Mats

    #384425
    krister k
    Deltagare

    Hej!
    Jag kör med ventilfjädrar från Fords Cologne v6, funkar fint. Kolla min projekttråd ”Saab 96 v4 `75b” så får du se mitt budgetmotorbygge.

    #384476
    charlietruck
    Deltagare

    Tack för alla tips!

    Ska definitivt kika in på era trådar, samt kontakta TG-motors. Den axeln låter ju väldigt lovande.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.