Någon med erfarenhet av bränslepumpsrelä

Forum Modellspecifika forum OG900 Någon med erfarenhet av bränslepumpsrelä

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-05 10:07 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25492
    Raffe
    Deltagare

    hej,
    är det någon som har erfarenhet av att ”renovera” ett bränslepumprelä, till ex, en t8-sp?
    eller vet ni vad det är som glappar i den, kontaktytorna?
    går det att plocka isär den?

    mvh

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #188698
    turbolamko
    Deltagare

    Förtydligade rubriken så att folk förstår bättre vad tråden handlar om 🙂 / Moderator

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #188702
    M.Broberg
    Deltagare

    HenrikG skrev ett underbart inlägg/underbar FAQ där han renoverade ett T8 bränselrelä. dock var detta gammla forumet men han borde ju ha kvar bilder o kunskap 🙂

    #188704
    saabaero
    Deltagare

    Jag har provat en gång i tiden.
    Det var den gamla typen av relä med hölje i aluminium.

    Man börjar med att ”bryta” upp underkanten där ”hatten” är viken runt kanten och lyfter av hatten.
    Väl där fixar man alla dåliga lödningar man hittar. Oftast är det de stora kraftlödningarna som strular.

    Vill man öva på nått billigare kan man öppna ett ljusrelä eller liknande

    Bränslerelät i T8 är ju lite speciellt då det innehåller elektronik för varvtalsbegränsningen.

    #186043
    Raffe
    Deltagare

    ok, tack för tippset, det är på min ”Umeå” t8 som det tjorvar,
    jag har förstått att det är nåt speciellt med det då det är lite dyrt.
    jag ska öppna och se vad det kan vara, den är tejpad runt kanten.
    så det verkar som det bråkat tidigare.
    mvh.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #189455
    Raffe
    Deltagare

    Jag öppnade upp relät och hittade ett vridbart motstånd.
    Det är väl där man kan justera i vilket varvtal den ska bryta gissar jag,
    Jag är nog ganska säker på att det är där det börjar glappa efter ett tag.
    Jag sprayade och ”motionerade” den, och än så länge så fungerar det.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192375
    Raffe
    Deltagare

    Bränslepump relät fortsatte att bråka, min bror tog relät från en 900i och stoppade i, och nu går den helt utan problem. Nu går det ju säkert utan varvtalsstoppet, men det funkar.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #195275
    Raffe
    Deltagare

    Jag funderar att sälja bort en av mina T8-or, men nu vill den helt plötsligt inte starta.
    (som om den anar något) 🙄

    Jag hade tidigare strul med pumprelät, så vi bytte ut pumprelät mot en från en 8V 900i.
    och det har fungerat klockrent,,, tills nu.
    När man vrider på tändningen så startar inte pumpen,
    om någon vet, kan jag få förklarat vad som ska hända när jag,
    1, vrider på tändningen,
    2, drar igång startmotorn,

    vad ska hända, varför, m,m ja ni förstår :smile

    Bilen det gäller är en 1989 T8-Special
    vore tacksam för all hjälp.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #195278
    jellybear
    Deltagare

    @T8special wrote:

    Jag funderar att sälja bort en av mina T8-or, men nu vill den helt plötsligt inte starta.
    (som om den anar något) 🙄

    Jag hade tidigare strul med pumprelät, så vi bytte ut pumprelät mot en från en 8V 900i.
    och det har fungerat klockrent,,, tills nu.
    När man vrider på tändningen så startar inte pumpen,
    om någon vet, kan jag få förklarat vad som ska hända när jag,
    1, vrider på tändningen,
    2, drar igång startmotorn,

    vad ska hända, varför, m,m ja ni förstår :smile

    Bilen det gäller är en 1989 T8-Special
    vore tacksam för all hjälp.

    Ta och bygla reläet! Om bilen då hoppar igång är det reläet som är boven i dramat!

    #195279
    Raffe
    Deltagare

    Du menar mellan, 30 och 87?
    det har vi gjort, då fungerar det,,,,
    jag funderar närmare vad som styr relät och hur.
    Jag hade en fundering om det är manövern till relät som inte fungerar.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #195280
    jellybear
    Deltagare

    @T8special wrote:

    Du menar mellan, 30 och 87?
    det har vi gjort, då fungerar det,,,,
    jag funderar närmare vad som styr relät och hur.
    Jag hade en fundering om det är manövern till relät som inte fungerar.

    Ah, jag förstod det som att du höll på att felsöka hela bilen just nu och inte bara reläet… 😉

    På dessa detaljer går jag tyvärr bet…

    #195282
    Raffe
    Deltagare

    t,ex så går pumpen nån sekund när man slår på tändningen,
    är det relät som bestämmer det, eller är det något annat?

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.