Någon som har ett tips ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Någon som har ett tips ?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-05-24 13:55.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14225

    Classe
    Deltagare

    Ang min motor varvar till typ 3-4000 sedan är det precis som om den bara går på två cyllar.
    Vad kan det vara ? Nya stift sitter i samt nya brytare. Kanske tändningen som inte är 100% eller ?

    Tacksam för svar !

    //Classe

    #94887

    enor
    Deltagare

    För mycket soppa kanske? Kolla så att inte choken hänger sig, eller att förgasaren flödar över av nån anledning (läckage?)

    #94888

    truls herland
    Deltagare

    Om den går bra både på tomgång och upp til 3000-4000 kan det vara överslag i tändningen. Kolla med en tändningslampa/stroboskop om den ger blits på alla cylindrar när motorn börjar fuska….

    Kan vara andra fel också, men detta går relativt snabbt att kolla.

    #94889

    Classe
    Deltagare

    Kollade lite i mina trimm anvisningar från Saab, kör då med grupp 2 motor.
    Tändinställning 20 grader eller 2,76mm föd.
    problemet är att jag inte hittar några streck i blocket för att ställa tändningen 🙁
    Men så läste jag en annan rolig sak att man skall ha dubbla brytarfjädrar, jaja jag kör med brytare än så länge !! Samt att man skulle slipa av något på rotorn. enl anvisning.

    //Classe

    #94890

    johan josefsson
    Deltagare

    Man bör INTE använda dubbla brytarfjädrar som är en gammal rekomendation. Rekomendationen härstammar från stenåldern och grundas av att Bosch-brytaren hade väldigt svag fjäder. Detta har ändrats med åren och ersatts med styvare fjäder.

    Vad händer om man kör med dubbla fjädrar ändå?

    Jo, klacken som ligger mot nockarna i fördelaren går AV. Detta hände oss efter nästan ett varv på en deltävling i 1000cc-cupen förra året och det vara bara att rulla in snopet i depå.

    Så mitt tips är att köra med enkel fjäder.

    #94891

    pelle s
    Deltagare

    Jag har precis samma problem! Vid ca 30-40 km/h på ettan och ganska precis 60 km/h på tvåan tappar motorn all ork, den bara bluddrar lite kraftlöst. Den är annars pigg och fri från skrammel. Inget av detta märks vid gaspådrag utan belastning. Jag har bytt fördelare, brytare, rotor, lock, tändkablar, stift och luftfilter. jag har provat med en massa olika munstycken och jag har ställt tändningen… Det sitter ett nytt 2″ avgassystem på. Men felet kvarstår…

    Alla goda tips belönas med ett hurra!

    Pelle

    #94892

    stefan w
    Deltagare

    Jag bytte fördelarlock och åkte på samma fenomen. Stiften i locket stämde inte mot rotorn vid ÖD Detta löstes i mitt fall genom att vrida locket ett halvt varv och då stämde det bättre

    Jag jä…des länge innan jag kom på det av ren slump

    #94893

    Classe
    Deltagare

    Japp, då var det problemet löst. Tack för ändå för tipsen !!

    //Classe 🙂

    #94894

    weggen
    Deltagare

    Vad va felet då?

    #94895

    Classe
    Deltagare

    Ja just det, bytte tändspolen sen var det klart !

    //Classe

    #94896

    pelle s
    Deltagare

    Classe:

    HURRA!!!

    Ja, det var samma fel på min…. …a båda tändspolar!?
    Nu med ny spole varvar den så lätt!

    Trevlig långhelg!

    Pelle

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.