Någon som har mer bilder på "Sveriges fulaste bil -87"?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Någon som har mer bilder på "Sveriges fulaste bil -87"?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Någon som har mer bilder på "Sveriges fulaste bil -87"?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 29, 2012 at 19:49 #6462

      Skulle vilja se den här bilen i sin helhet!

      Ser ut som han använt en bakvänd huv som “skuff”?

        oktober 2, 2012 at 11:35 #48191

        Tyvärr.
        Var det det året en V4 fullsmetad med dekaler och med en gummislang på avgaset “vann” ?? 😀

          oktober 2, 2012 at 11:57 #48192

          @Hans H wrote:

          Tyvärr.
          Var det det året en V4 fullsmetad med dekaler och med en gummislang på avgaset “vann” ?? 😀

          Hehe, den minns vi… :ROLF Var ute på annons för några år sedan så den kanske existerar än? Den var, enligt artikeln, utrustad med lackskyddet Clister Glenning… :ID

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            oktober 2, 2012 at 15:48 #48207

            Den öppna skönheten är nog inte kvar i livet i alla fall. DMU805 är numer en släpkärra…

            K-G

            Saab 99 1969, 1970
            Saab 90 1985
            Saab 9000 Aero 1996
            Opel Manta A 1972

              oktober 2, 2012 at 17:06 #44338

              Jag har den tidningen i gömmorna ska bara leta upp den. Det var den bilen som har fått mej att drömma om en SAAB 96 speedster ända sen dess, tror att en sån bil kan bli hur frän som helst!!!!:)

                oktober 2, 2012 at 17:39 #48211

                @Janne Hagnell wrote:

                @Hans H wrote:

                Tyvärr.
                Var det det året en V4 fullsmetad med dekaler och med en gummislang på avgaset “vann” ?? 😀

                Hehe, den minns vi… :ROLF Var ute på annons för några år sedan så den kanske existerar än? Den var, enligt artikeln, utrustad med lackskyddet Clister Glenning… :ID

                Den Saaben gick i Umeå när jag bodde där. Det avgasljudet var verkligen hysteriskt skrattretande. 😆
                Ägaren hade också en vääldigt fin Mercedes 300 Adenauer som han skjutsat Miles Davis i.

                  oktober 2, 2012 at 18:16 #48214

                  @jocke.p wrote:

                  Jag har den tidningen i gömmorna ska bara leta upp den. Det var den bilen som har fått mej att drömma om en SAAB 96 speedster ända sen dess, tror att en sån bil kan bli hur frän som helst!!!!:)

                  Du måste scanna in om du hittar! Om den inte vore bucklig och sunkig skulle den verkligen vara skitfrän, kanske en låg delad duvall-liknande ruta skulle passa också?

                    oktober 4, 2012 at 12:04 #48268

                    Åh, skönt stuk på saabcabben! Mi lajk big!

                    Den tävlingen inspirerade mig stort i tonåren. Ett år vann en Peugeot 504 (tror jag det var). Tror den var sprejad helt i silverfärg utom en röd älg av plåt uppe på taket. Motorrummet gick i samma röda sprejfärgsnyans som älgen. -Precis allt under huven var rött. När jag några år senare stylade till min dåvarande 96:a efter en påkörning bakifrån hade Teknikens Värld lagt ner tävlingen men det blev ett reportage ändå… Misstänker att min Saab blev mer rikskänd med tiden än något av de vinnande tävlingsbidragen. Åtminstone vill jag helst tro det. 😀

                      oktober 4, 2012 at 13:04 #48270

                      @JohnA wrote:

                      Åh, skönt stuk på saabcabben! Mi lajk big!

                      Den tävlingen inspirerade mig stort i tonåren. Ett år vann en Peugeot 504 (tror jag det var). Tror den var sprejad helt i silverfärg utom en röd älg av plåt uppe på taket. Motorrummet gick i samma röda sprejfärgsnyans som älgen. -Precis allt under huven var rött. När jag några år senare stylade till min dåvarande 96:a efter en påkörning bakifrån hade Teknikens Värld lagt ner tävlingen men det blev ett reportage ändå… Misstänker att min Saab blev mer rikskänd med tiden än något av de vinnande tävlingsbidragen. Åtminstone vill jag helst tro det. 😀

                      Du har inga bilder att dela med dig av, lät intressant 🙂

                        oktober 4, 2012 at 17:39 #46252

                        Jodå, här är ett gammalt bildarkiv:
                        http://em34.mine.nu/elektroarkivet/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/

                        Bedrövelsen hade tre tydliga utvecklingssteg, först bucklig rumpa och ombyggd front, sedan rumpa från gammal rostig VW Golf och sist skåp från Fiat Fiorino (127) och ändrad front. Det blev ett reportage i Bakrutan efter Teknikens Värld men jag minns inte året. Sedan spred det sig av sig själv och bilen hamnade i Uppsala Nya Tidning och i Aftonbladet. Slutligen blev det ett utvik i Aktuell rapport! Det blev också TV-framträdanden, först i Trafikmagasinet som Veckans Värsting, därefter hyrde jag ut bilen till kriminalserien Anmäld Saknad där Bröderna Ekborg bättrade på sin kuf-image. Absolut coolast var nog ändå att bilen skymtade ett par sekunder i Exportrådets Filmen Om Sverige!
                        Utöver detta skryt finns också en drös mer eller mindre komiska historier från flygande besiktningar men det bespara jag forumläsarna.

                          oktober 4, 2012 at 18:07 #48279

                          Ah, Snabelgalfen! Den minns jag nog. :CH

                            oktober 4, 2012 at 21:40 #48292

                            Jaså är det den där! Min arbetskamrat och du känner nog varandra, Olle? Han berättade om den där bilen när jag släpade min V4 till jobbet

                              oktober 5, 2012 at 04:54 #48294

                              bilder?
                              behövs ej, man kan se dom överallt
                              och det står volvo på dem…

                                oktober 5, 2012 at 10:33 #48298

                                @Gyllenberg: DEN Olle? (*kollar… Uppsala, aha, javisst!) Jo han har nog sett ett och annat tecken på min galenskap genom åren. Hälsa honom så mycket och akta er för köttjuvarna!


                                @nmsk
                                : *fläskigt asgarv* Fast personligen tycker jag nog Volvos, fram till 1967 då 140-serien dök upp, kan vara riktigt vackra skapelser. För Saab gäller ungefär samma tidsperiod, för även om en gammal 99:a kan vara ganska vacker är den ju nästan lika tråkig som så mycket annat, medan 96-saabarna och folkabubblorna gott levde vidare genom 70-talet på bilhistoriskt arv. Sedan har det skapats enstaka snygga bilar efter 60-talet också men det ska vi väl inte tala om i denna tråd? 😉

                                  oktober 5, 2012 at 10:38 #48299

                                  Åter till DMU 805 överst i tråden! Om det inte är en hybridkokning av något slag antar jag den är från 1960-63 av instrumenteringen att döma. Ett riktigt snilledrag att hyvla bakpartiet efter bakskärmarnas sidolinje! Samma sak det vågade draget att helt slopa vindrutan. Dörrarna ser ut att vara bortsvetsade. Ser jag bara det jag VILL se eller har man också flyttat förarplatsen bakåt? Den bilen skulle jag verkligen vilja se från sidan och framifrån (åtminstone så som jag föreställer mig den)! Sänkt hjulupphängning och fetare däck på breddade originalfälgar skulle sitta som grädde på moset och rat-stuket är lika rätt som lagom rått! Jag vill ha en sådan till nästa sommar!

                                  Allvarligt talat, det borde gå att spara massor av vikt på byggstilen och ihop med en vältrimmad tvåtaktare och fyrväxlad låda skulle man ha en speedster värd namnet! Vad tror ni om ca 500kg och 80 kusar? En mycket låg “vindruta” som ren vindavvisare skulle konceptet kanske tåla.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.