Någon som har mer bilder på "Sveriges fulaste bil -87"?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Någon som har mer bilder på "Sveriges fulaste bil -87"?

  • Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-25 16:00 av .
Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #48327
    gyllenberg
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Ett riktigt snilledrag att hyvla bakpartiet efter bakskärmarnas sidolinje!

    Den bilen skulle jag verkligen vilja se från sidan och framifrån (åtminstone så som jag föreställer mig den)! Sänkt hjulupphängning och fetare däck på breddade originalfälgar skulle sitta som grädde på moset och rat-stuket är lika rätt som lagom rått! Jag vill ha en sådan till nästa sommar!

    Ja verkligen helrätt speedster-stuk! Fan nästan så man skulle gräva upp ett lik att sätta tigern i och börja svetsa!

    #48334

    Usch ja, jag har redan tigern varmkörd från min 74:a som ska konverteras till 64:a. Dessutom ser det nu ut som att vardagsbilen (75:a med tröskelröta) inom kort blir ersatt av en betydligt fräschare 76:a jag tjatat till mig för en tusenlapp. Gör inte gubben helt om blir det hur som helst en gurka över innan vintern. Det faktum att jag blir en sidoruta kort (passagerardörrens är sönderslagen av ligister på gubbens bil) talar för att jag lika gärna kan kasta hela taket… Tänk vilka klena ursäkter man krystar fram för att få bygga bus! Jag har drömt om att bygga buscabb/lågbudget-speedster utan vindruta i över 20 år. Jag ska kanske försöka sälja in idén på ungarna och hålla tyst för frugan…

    Nä skärpning nu John, det står redan ett påbörjad gurkaprojekt i garaget så en sak i taget! :ID

    #48335

    Kör man jättefort med en busbyggd speedster utan vindruta lär man snabbt bli både fräknig och proppmätt. Att gå upp i däckbredd och framför allt ned i hjuldiameter vore nog inte helt fel även om motorn får surra på lite extra. Hellre bra acceleration i lägre farter än att svälja flugor på motorvägen i 150! Mindre hjul skulle nog sänka bilen ganska snyggt.

    Kortnos är i mitt tycke överlägset snyggast men det behöver ju inte hindra att man bygger på en rutten V4 och byter front. Jag tror kort nos också ger snyggare proportioner på hela bilen, i synnerhet om förarplatsen flyttas bakåt. Om man ändå inte ska ha några dörrar borde det inte vara helt svårt att skära ut en bit av torpedväggen på vänster sida och flytta den bakåt tillsammans med ratt och instrumentpanel. På köpet får man en sportigare rattvinkel. Det kan ju gärna få vara gott om fotutrymme på passagerarsidan. Vad sägs om att rent av sitta i baksoffan och gasa?

    #51883
    saabfjollen
    Deltagare

    Inte samma bil du söker bilder på men det stuket.

    Cabriolet Saab 96 V4 hybrid

    #51941

    Den röda långrumpan var ju riktigt häftig! Tycker det brukar se snyggare ut med lång motorhuv och förarplatsen långt bak men helt klart funkar det med lång motorhuv BAKOM förarplatsen. 😀
    Inget jag skulle lägga min egen tid på att bygga dock. Får jag någon gång för mig att cabba en 96:a blir ingen karossförlängning, däremot funderar jag på om man skulle kunna hyvla ner karossen någon decimeter under nedre fönsterlinjen och få till en vettig kant. Det skulle ta bort det snygga längsgående vecket.

    EDIT: Nu ser jag att det är just vad man gjort på den röda bilen! Men visst är bakskärmarna förlängda också, eller är det en synvilla?

    #52178
    soulmannen
    Deltagare

    Det är nog bara en synvilla, för att dom har gjort som dom har där bak. Men det lurar ögat bra 🙂

    #52318
    saabfjollen
    Deltagare

    1987 var Blocket inte uppfunnit… men för länge sedan var detta en kandidat..

    #52325
    hans h
    Deltagare

    Ah! Där är den ju. Vilken pärla!! 😆

    #52330
    kallkan
    Deltagare

    Vad sägs om denna.

    #50593
    saab95racing
    Deltagare

    @källkan wrote:

    Vad sägs om denna.

    föregångaren till smart?

    min far och hans kompisar kapade en 96a och hade å körde med på det glada 80talet! 🙂 ska se om jag kan hitta en bild!

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng