Något att tänka på vid demontering av lager i svänghjul till lamellaxel 900 -84?

Forum Modellspecifika forum OG900 Något att tänka på vid demontering av lager i svänghjul till lamellaxel 900 -84?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-30 20:32.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

jepson75
    Deltagare

Aldrig något som går så smidigt som man tänkt sig. Efter läckande slav på min 900 Aero -84, som läckt ut på lamellerna åkte man på att byta allt (orkar inte chansa på att lamellerna går att rengöra). Nåväl. Lagret som lamellaxeln går in i (det som sitter i svänghjulet) är kasst. TROR den formella benämningen är ”Pilotlager”. Är det något att tänka på vid demontering, eller räcker det med att ”bara” hitta en avdragare som är lite nog för att kunna komma åt o dra ur lagret (få i det nya är en senare fråga……värme o kyla brukar lösa mycket dock)

Jesper Hammarstrand, Vänersborg - nostalgiker. Innhavare av en stor samling 70 o 80-talsnostalgi (mestadels leksaker), däribland en 900 Aero -84

saabaero
    Deltagare

Det underlättar ju att ta loss svänghjulet och knacka bort lagret. Svänghjulet sitter ju bara med några skruvar så det går snabbt.
    Tänk på att det ska vara låsvätska/gängtätning på svänghjulsskruvarna vid återmontage

Regin
    Deltagare

”Stödlager” är jag nu uppväxt med att det heter 😛

Men ta bort/demonterar svänghjulet så är det ”piece of cake 😉

jepson75
    Deltagare

Då gör jag så. Tack för hjälpen. Stödlager är nog bättre. Pilotlager verkar det heta på tyska 😀

Jesper Hammarstrand, Vänersborg - nostalgiker. Innhavare av en stor samling 70 o 80-talsnostalgi (mestadels leksaker), däribland en 900 Aero -84

Regin
    Deltagare

Då gör jag så. Tack för hjälpen. Stödlager är nog bättre. Pilotlager verkar det heta på tyska 😀

Japp, då kan du på samma gång inspekterar Packboxen –
    kanske dags byta den med (låg kostnad) 😉

jepson75
    Deltagare

Ska titta på detta med 🙂

mabo
    Deltagare

Ett smidigt sätt att få ur lagret är att fylla lagret och lagerhållaren med fett, sedan tar man ett don med samma diameter som ingående axel och drämmer till – lagret trycks då ut ur hållaren med hjälp av fettet.

jepson75
    Deltagare

Var inga problem att få ur lagret med en hylsa i samma storlek som lagret. Packboxen ser ok ut. Men kanske skulle byta den i alla fall. Lästa att man bara petar bort den gamla, men att det behövs ett specialverktyg för att få dit den nya….ligger det någon sanning i detta? 🙂

Regin
    Deltagare

Finns verktyg till byta av packbox.
    Är känsliga grejor, så har man inte det –
    eller om man inte är bra duktig, så bör man nog inte byta den själv ….

Jag har det, en polare gjorde det till mig 😀

v3

V4

v5

v6

v8

v9

1v0

Det är skuggan från blixten –
    som gör att det ser ut som packboxen sitter ”fel” 😛
    1v4

Bilagor:

jepson75
    Deltagare

Har du rätt i, utan något verktyg att pressa i det blir det nog s**t av alltihop. Dessutom håller den tätt så det är inget problem i sig att inte byta den för tillfället i alla fall.
    Ibland gäller det att veta sina begränsningar….!
    Tyvärr lutar det väl mot att jag för övrigt får sälja Aeron p g a minskad inkomst o eventuell brist på garage….men det får jag fundera på ett tag!

saabgunnar
    Deltagare

Hej!

Jag gjorde bara en metallplatta med hål för styrpinnen och hål för några skruvar. Tryckte in nya packboxen så långt jag orkade för hand placerade gamla packboxen ovanpå den nya och drog in plattan med några av skruvarna för svänghjulet tills den kom i rätt läge. Gick skitbra.
    En sak är viktig. Gummiläppen vill gärna lägga sig fel och då tätar den inte, särskilt om gummit är kallt. Jag värmde den försiktigt med varmluftpistol innan och trycket den utanpå en tratt så läppen la sig åt rätt håll sedan tryckte jag dit den på plats. Funkade bra./Gunnar

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng