Några nybörjarfrågor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Några nybörjarfrågor
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Angående jordfel: Har bara kollat så alla tåtar sitter fast så att säga men får väl kolla mer noggrant.
Ja, förvärmarröret sitter där det ska. Fint och fint med tvåtakt på vintern… tja, det är inget problem men lite varmare i kupén hade varit trevligt. (Locken är på och grillen igensatt.)
Förresten. Hur långt, på ett ungefär, kan man räkna med att kunna köra utan laddning (utan strålkastare). Bilen står utanför jobbet 2,3mil bort, bekants bilverkstad ca 7km från jobbet.
februari 15, 2021 kl. 23:05 #481711Angående jordfel: Har bara kollat så alla tåtar sitter fast så att säga men får väl kolla mer noggrant.
Ja, förvärmarröret sitter där det ska. Fint och fint med tvåtakt på vintern… tja, det är inget problem men lite varmare i kupén hade varit trevligt. (Locken är på och grillen igensatt.)
Förresten. Hur långt, på ett ungefär, kan man räkna med att kunna köra utan laddning (utan strålkastare). Bilen står utanför jobbet 2,3mil bort, bekants bilverkstad ca 7km från jobbet.Min slutade också helt plötsligt ladda. Googlade och fann bra beskrivning hur man felsöker. Det visade sig vara kolen i generatorn som va helt sopslut. Byts enkelt med generatorn på plats. Erik Randa hade nya för 100kr eller så.
februari 16, 2021 kl. 08:43 #481713Hej. Bensinpumpen tar inte mycket ström så har du tillräckligt med ström i batteriet så att startmotorn får fart på motorn så kan du köra en ganska lång sträcka. Största problemet är nog defrostern om du inte vill använda så mycket kupéfläkt för att spara på batteriet. Om du har eluttag vid jobbet så kan du kanske ställa in en kupévärmare någon timme innan du åker mot verkstaden. Lycka till.
Dålig värme i kupén låter lite märkligt. Min 96-62 har mycket bra värme. Kärvar kanske värmereglage/värmekran ? Mvh Bengt
Även vid -20 grader? Värmereglaget verkar gå som det ska men kranen kanske inte öppnar helt. Det är inte jättedåligt men ingen t-shirtvärme heller om man säger så.
Panikköpte en 9-5 -04 av en bekant i helgen så det värsta har ju löst sig så att säga. Med dryga 33000mil så är den lagom inkörd.
februari 17, 2021 kl. 06:01 #481727Min erfarenhet är att både tvåtaktare och v4or är riktigt varma på vintern. Se bara vad saab själva skrev då det begav sig. Något korn av sanning borde det finnas. En 9-5 låter dock som en bättre pendlarbil ju. Så kan du undersöka och fixa tvåtaktarn i lugn och ro sedan.
Attachments:
februari 19, 2021 kl. 16:33 #481765Hallå.
Antar att du kollat upp termostaten, och har dragit gardinen. Om du har en sommartermostat, kan detta vara boven till dålig värme. När det gäller generator och tillika vattenpumpen så råkade Bruno ut för problem och slutade ladda. Jag bytte kolen och det blev lite bättre, men så hitade jag ett lätt läckage mellan vattenpump och generator. Detta gjorde att jag fick en apdålig laddning. Randa fick panikrenovera en generator som jag hade liggande och efter detta är det inte några problem med laddningen, eller för den delen att det blev för varmt i motorvägshastighet.
Står bilen inne normalt? Kolla om det finns någon ansats till droppe under bakkanten på generatorn, då har du problemet att det kommer in vattenånga. Generatorer gillar inte vatten och glykol…
Tycker det är fantastiskt att du kört vinter med bilen, jag är lite för harig för det och som jag förstår har min 1964 aldrig gått i salt (däremot har han rullat pass 5500 mil i norrland på grusade vägar). Dumt att chansa och förstöra detta i Stockholmsområdet. Räknar med att passera 6000 mil nu i vår 🙂
TorDet var ju inte direkt frivilligt s.a.s men det var inga problem egentligen. Får väl skämmas här nu men har faktiskt aldrig kört en modern Saab innan 9-5:an och den är ju KUNGLIG!
PS. Är det någon som vill byta en trilskande Kangoo mot något kul? 😛
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av
Björn J.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.