När är det bäst att byta olja?

Forum Modellspecifika forum OG900 När är det bäst att byta olja?

  • Detta ämne har 13 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-08 09:43 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25586
    reino
    Deltagare

    Jag kör omkring 1500-2000 mil per år med mycket långkörningar och brukar byta olja och filter en gång per år, oftast på våren. Nu har dock förra ägaren bytt oljan på hösten förra året, så jag funderar vad experterna tycker.

    Är det bäst att byta olja+filter på våren innan sommaren, eller på hösten innan vintern? Eller är det mest en smaksak kanske. 😛

    #188012
    M.Broberg
    Deltagare

    var 750-1000 mil säger jag då 😉

    #188014
    longjohn61
    Deltagare

    Håller med byter med 1000 mils intervall oja och filter 😉

    Mvh Nisse

    #188017
    plankan
    Deltagare

    Jag kör 1000 mil på sugisar och 750 mil på turbo’s

    Lika viktigt på en turbo är även luftfiltert

    #188025
    prostreet
    Deltagare

    Jag byter varje säsong.
    Förra året gick min olja 600 mil.
    I år 300 mil.

    #188027
    plankan
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    Jag byter varje säsong.
    Förra året gick min olja 600 mil.
    I år 300 mil.

    Vilket också är rätt i ditt fall –
    då antingen mil eller säsong är att räknas 🙂

    #188039
    turbocab
    Deltagare

    Vår eller höst är skit samma säger jag – men 1000 mil är viktigare. 2000 är gränsfall på en Turbo… Ok, våran gamla firma volvo gjorde nog 7000 en gång under flera år utan vare sig oljebyte eller besiktning (ooops…) vilket vi upptäckte när någon öppnade brevet från vägverket om körförbud på den, men det var en 940 det…

    Byt ca var 1000e mil oavsett årstid så tror jag det blir bäst. Hellre billig olja och ofta byta en dyr olja och byta sällan, min filosofi! Dyr olja och byta ofta är ju såklart ännu bättre…. 🙄

    #188040
    turbolamko
    Deltagare

    Jag kör GMs Dexos2 5W-30 i min 900a och byter varje 1000 mil och den funkar kanon!

    I min 9-3a byter jag varje 750 mil eftersom det är en etanolmotor och jag kör mycket med etanol tankad i den.

    Men ska man ställa av för vintern så kan det vara värt att byta olja innan man ställer av så att den har en färsk och fin när den står still ett tag, kommer faktiskt att göra detta på min 900a.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #188041
    reino
    Deltagare

    Blir att börja byta olja 2 gånger per år då. 😛 Inför sommarn och inför hösten. Vilken olja är bäst i en bruksturbo? Syftar då inte nödvändigtvis på märke och så, utan mer på viskositet och syntet/delsyntet eller mineral.

    #188042
    M.Broberg
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Vilken olja är bäst i en bruksturbo? Syftar då inte nödvändigtvis på märke och så, utan mer på viskositet och syntet/delsyntet eller mineral.

    beror på tidigare skötsel men skulle säga Syntet. körde på 5-40 jag men nu blir det mobil 1 ”racing” 5-50 då jag fick några liter på Gävleträffen i sommras.

    #188066
    turbonico
    Deltagare

    Jag byter när oljan börjar bli lite mörk på stickan och hinner väl köra 500 mil ungefär men jag kör rätt så hårt och den går på e85, säkert på tok för tidigt kanske det är. fast å andra sidan så köper min far in stora mängder 10w40 delsyntet från en snubbe som säljer olja i alvhem som då kostar 23 spänn för 4 liter

    #188076
    t16s
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @ReinO wrote:

    Vilken olja är bäst i en bruksturbo? Syftar då inte nödvändigtvis på märke och så, utan mer på viskositet och syntet/delsyntet eller mineral.

    beror på tidigare skötsel men skulle säga Syntet. körde på 5-40 jag men nu blir det mobil 1 ”racing” 5-50 då jag fick några liter på Gävleträffen i sommras.

    kör också på Mobil 1 5W 50 racing …den e kanon!!

    #188151
    exlssn
    Deltagare

    Vi som laborerar med E85 ska inte dra iväg för många mil, jag brukar 2ggr per säsong. Kör ca 1000mil år.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #188164
    9k94
    Deltagare

    @turbonico wrote:

    Jag byter när oljan börjar bli lite mörk på stickan och hinner väl köra 500 mil ungefär men jag kör rätt så hårt och den går på e85, säkert på tok för tidigt kanske det är. fast å andra sidan så köper min far in stora mängder 10w40 delsyntet från en snubbe som säljer olja i alvhem som då kostar 23 spänn för 4 liter

    Om man skall gör som du säger att du gör. Att byta så fort den bli lite mörkare så kan man ju byta med engång efter att du har startat motorn efter oljebytet. 😛

    Biopower bilarna har oljebyte var 1500mil. Sen om man kör på E85 så blir inte oljan mörk som på en som går på bensin. Oljan blir röd av E85. 😉

    Men att byta vid 1000.e mil är en bra intervall. Hinner man aldrig upp till det så byter man en gång per år. Ställer du av bilen under vinter så byt innan du ställer den för vintern.

    Mvh Turbo4

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng