När det e grått och trist ute
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymseptember 25, 2020 at 16:46 #476193
Ja så Lyser Sego bra upp med sin #247 “Silver” –
ihop med diverse LED belysning ?
Färjan kom in lite fortare än jag var med på –
så “vi” kom inte precis klockrent in på parkeringsfickan ?
Är så det kan ta sig –
när man får en idé medans allt rör sig IRL
Inte en helt vanlig syn längre –
har börjat inse vad jag fick äran av att “förvalta” ? ?
Är stolt och glad över min 9K idag ?
Kanske lite “lustigt” efter alla mina OG 900 år –
att det skulle bli en 9K som blir min sista på detta sätt ?Har genom åren haft/byggd en del unika Saab’ar –
sedan gjord av med/såld dem ?Men det kommer inte hända med Sego här –
vi har många fina år kvar ännu ?
Fine bilder, og fin 9000
Har selv bare hatt en 9000. En 1990 2.0 CC men kan hende at det en dag blir en på nyBeen a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidseptember 26, 2020 at 10:45 #476240Ja min 9K blir troligen aldrig lika fin mest för att jag mera vill ha mina bilar som bruksbilar men kan ändå tycka att det är kul med “gammelbilar” i nyskick..
Nästa jobb blir att svetsa bagagerumsgolvet……..
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAnonymseptember 26, 2020 at 12:13 #476248Fine bilder, og fin 9000
? Thnx ?
Har selv bare hatt en 9000. En 1990 2.0 CC men kan hende at det en dag blir en på ny
Ja det tycker jag du skall skaffa dig ?
Då jag var som mest aktiv med OG 900, så stod en 9000 –
inte vidare högt på “Listan”
Tyckte dem var “krångliga” och det var typ “dubbelt upp” med det mesta –
skruvar/förarbete etc etc ?Men idag har jag fatta tycke för dem –
kanske har med ålder att göra ?Anonymseptember 26, 2020 at 12:20 #476249Ja min 9K blir troligen aldrig lika fin mest för att jag mera vill ha mina bilar som bruksbilar men kan ändå tycka att det är kul med ”gammelbilar” i nyskick..
Sego är med sina 24.700 mil inte i nyskick som sådan –
det finns “patina här och där, men hon är en 9K som klarat sig bra med åren och med ett fåtal ägare som tagit hand om henne.
Jag är ägare nr:6 på henne och därmed har hon också fått “access” till en lugnare/säkrare framtid –
d v s en där hon inte längre “tjänstgör” som en 24/7 tös.. ?Nästa jobb blir att svetsa bagagerumsgolvet……..
Ett tyvärr allt vanligare jobb på äldre Saab’ar –
inte bara 9K ?september 26, 2020 at 13:17 #476262>Mats Jedmo skrev:Nästa jobb blir att svetsa bagagerumsgolvet……..
Ett tyvärr allt vanligare jobb på äldre Saab’ar – inte bara 9K ?
[/quote]
Hmmm jo så e det allt, vi har ju några äldre vilka behöver mer eller mindre kärlek så övningsmaterial när det gäller svets saknar jag inte 🙂Inga större problem egentligen då jag har både garage, fyrpelarlyft, svets Å andra verktyg, det enda som saknas i detta nu är tid samt kunskapen att plåta Å svetsa på ställen som kommer att vara synliga 😉
Jaja, jag har ju lärt mig skruva samt elpillande så nu kanske det är dags att lära sig svetsa så att det inte ser ut som f-n
Har just köpt ett par böcker av Bengt Blad som på sina runt 1500 sidor förklarar genom text, bilder och teckningar så nu gäller det bara att läsa på och sedan omsätta teori i praktik, “Fixas lätt av den händige”… nja vi får se hur det blir 🙂 🙂
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden- Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av Mats Jedmo.
Anonymseptember 26, 2020 at 13:27 #476265Hmmm jo så e det allt, vi har ju några äldre vilka behöver mer eller mindre kärlek så övningsmaterial när det gäller svets saknar jag inte ?
Inga större problem egentligen då jag har både garage, fyrpelarlyft, svets Å andra verktyg, det enda som saknas i detta nu är tid samt kunskapen att plåta Å svetsa på ställen som kommer att vara synliga ?
Jaja, jag har ju lärt mig skruva samt elpillande så nu kanske det är dags att lära sig svetsa så att det inte ser ut som f-n
Har just köpt ett par böcker av Bengt Blad som på sina runt 1500 sidor förklarar genom text, bilder och teckningar så nu gäller det bara att läsa på och sedan omsätta teori i praktik, ”Fixas lätt av den händige”… nja vi får se hur det blir ? ?Övning ger färdighet
Eller
Övning gör mästaren sägs det ?
Sego är dock “befriad” från den sortens problem ? ?
september 26, 2020 at 15:40 #476280min försa rostlagnign var i reservhjulsbaljan.
överlappande plåt, popnitar och våtrums silikon som tätning emellan.
Tur man lär sig med åren vad som är rätt och fel .Exakt! Eller vänta… menar du att popnit och silikon skulle vara fel?!? Härnäst påstår du väl att man inte ska använda hammarlack heller!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Vackert, Saab 9000, deras bästa bil de byggt, verkligen på toppen av sin verksamhet. Saknar min 2,3T -98 A50.
En vacker dag kanske…. Men de börjar bli ovanliga.Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.