När kom korsinsuget?

Forum / Övrigt / SSR / När kom korsinsuget?

Forum / Övrigt / SSR / När kom korsinsuget?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 26, 2011 at 00:07 #23612

      Min bror köpte en tidning på tradera för ett tag sen, det var en illustrerad motorsport från jan eller feb 1970, där var en bild på stigs motor i kak rallyt, där kör han med korsinsug.
      Jag trodde korsinsuget kom 1971? om det kom redan i början på 1970, kanske tidigare? varför får man inte använda det i dagens klass 66-71 i såfall?

        februari 26, 2011 at 09:16 #169694

        Vad man får och inte får använda på en historisk tävlingsbil har helt med klassningshandlingens datum att göra, vad som tillåts inom AppK samt att bilen i övrigt är periodspecifik, i ditt fall utrustad som bilen var under åren 72-76.

        Observera att det är bara det som anges i AppK och klassningshandlingen som är tillåtet.
        Alltså, står det inte är det heller inte tillåtet.

        Har “delarna” tex används tidigare finns det vissa möjligheter att ansöka om tillägg för bilmodellen.
        Detta kan ses i AppK:s appendix VII (tillägg 7). Dock anses beviskraven som hårda.
        Delarna/anordningen måste ha används på en internationell tävling, fotobevis, periodspecifik dokumentation etc.
        Sist men inte minst skall ansökan behandlas i FIA och det brukar innebära lååååång handläggningstid.

        Inte heller säkert att bilen på bilden var utrustad enligt Gr2 som vi idag, för det mesta, tävlar i.
        Det fanns ju flera andra “klassningsmöjligheter” som till exempel Gr5, där det mesta var fritt.

        //A

          februari 26, 2011 at 10:48 #169699

          Jo men bilden var från kakrallyt, dvs svenska rallyt, det måste väl ha räknats som en internationell tävling? och vad jag vet så tävlade väl saab i gr2 i rally? men det är inget jag är 100% säker på.
          Jag kan tillägga att jag inte tävlar själv så därför har jag dålig koll på regler, men det jag tänkte var att om saab körde med korset redan i början av 1970 så borde de väl ha klassat korset i slutet av 69? eller kunde dom köra med det i ett par år och SEN klassa det?

          Om jag skulle vilja tävla med korset i klassen 66-71 då, skulle det inte räcka med att visa bilden från tidningen för att bevisa att korset användes då,+ att man får bevisa att de körde i grupp2?

            februari 26, 2011 at 11:58 #169701

            Resultat från rallyt.

            http://www.rallybase.nl/index.php?type=result&rallyid=618

            Niklas

              februari 26, 2011 at 18:57 #169715
              AJensen wrote:
              Vad man får och inte får använda på en historisk tävlingsbil har helt med klassningshandlingens datum att göra, vad som tillåts inom AppK samt att bilen i övrigt är periodspecifik, i ditt fall utrustad som bilen var under åren 72-76.

              Observera att det är bara det som anges i AppK och klassningshandlingen som är tillåtet.
              Alltså, står det inte är det heller inte tillåtet.

              Har “delarna” tex används tidigare finns det vissa möjligheter att ansöka om tillägg för bilmodellen.
              Detta kan ses i AppK:s appendix VII (tillägg 7). Dock anses beviskraven som hårda.
              Delarna/anordningen måste ha används på en internationell tävling, fotobevis, periodspecifik dokumentation etc.
              Sist men inte minst skall ansökan behandlas i FIA och det brukar innebära lååååång handläggningstid.

              Inte heller säkert att bilen på bilden var utrustad enligt Gr2 som vi idag, för det mesta, tävlar i.
              Det fanns ju flera andra “klassningsmöjligheter” som till exempel Gr5, där det mesta var fritt.

              //A

              Nu har du väl inte helt rätt Anders? Jag citerar, dig, ( Observera att det är bara det som anges i AppK och klassningshandlingen som är tillåtet.
              Alltså, står det inte är det heller inte tillåtet.)

              Nu bortsåg du ju från en sak, Grupp 2 reglerna från den tidsperioden är ju dom reglerna som Appendix K hänviasr till som man åker efter, ja i detta fallet eftersom det är Grupp 2 ni diskuterar.

                februari 26, 2011 at 19:01 #169716
                Rallysaaben wrote:
                Jo men bilden var från kakrallyt, dvs svenska rallyt, det måste väl ha räknats som en internationell tävling? och vad jag vet så tävlade väl saab i gr2 i rally? men det är inget jag är 100% säker på.
                Jag kan tillägga att jag inte tävlar själv så därför har jag dålig koll på regler, men det jag tänkte var att om saab körde med korset redan i början av 1970 så borde de väl ha klassat korset i slutet av 69? eller kunde dom köra med det i ett par år och SEN klassa det?

                Om jag skulle vilja tävla med korset i klassen 66-71 då, skulle det inte räcka med att visa bilden från tidningen för att bevisa att korset användes då,+ att man får bevisa att de körde i grupp2?

                I Grupp 2 66-69 så måste insuget vara klassat, alltså vara med i klassningshandlingen = Homologeringshandlingen.

                I Grupp 2 fram till -75 så var insuget fritt, alltså finns det inga insugningsrör klassade.

                Just detta ovan blir rätt intressant, eftersom man får nerslag på korsinsug i en App K bil om det inte ser ut som ett som Saab sålde, om man betänker en sak här, hur många Volvo, Opel och Ford har fått nerslag på fel insug? Bevisbördan borde ju vara lika stor där men det verkar vara skillnad på kaka och bröd.

                  februari 26, 2011 at 20:29 #169720

                  Det finns alltså ingen klass som heter 66-71? utan bara 66-69 och 70-75?
                  Iså fall så är det ju bara att glömma det jag skrev för då lär man alltså hamna i klassen 70-75 ändå och då får man alltså ha vad man vill?

                  Men saab körde iallafall med korset tidigt 1970 och man kan ju undra om det var första tävlingen med detta insug? Eller användes det tidigare ändå!?

                  Men vilket år blev insuget klassat då? jag har alltid hört 1971!

                    februari 26, 2011 at 23:12 #169725

                    Det finns TRE klasser i det tidsspannet

                    Klassen för 66-69 heter G1

                    Klassen för 70-71 heter G2

                    Klassen för 70-75 heter H1

                    Det finns saker du får använda på bilar om du åker i G2 som du inte får använda om du åker H1, om jag inte minns fel så handlar det om plastdelar på karossen.

                    Jag repeterar det jag skrev i förra inlägget en gång till: Korsinsuget har ALDRIG blivit klassat. Insuget var fritt så man klassade aldrig in det.

                    Åkte du i Grupp 2 då, så var alltså insuget fritt, du fick alltså göra ett eget insug av 4 stycken gamla konservburkar om du vill och åka Inernationell tävling med. Inte ens materialet var väl någon begränsing på vad jag kan utläsa så i princip så kunde du karvat ut ett insug ur en skelletbit från en dinosaurie. Så när något är så fritt, då skiter man ju såklart i att klassa in det.

                    Så här står det i Grupp 2 reglerna från -71. Restrektionerna är ju rätt simpla.

                    c) Engine-induction system and elements: the induction system is free.
                    Yet direct injection may only be used on an engine for which the fitting of a
                    direct injection system has been originally provided for in the manufacturing.
                    Ditto for supercharging.
                    By fhe term “originally provided for in the manufacturing” is meant: normally
                    fitted on cars delivered to purchasers, and mentioned on the recognifion form or the
                    manufacturer’s catalogue.

                      februari 26, 2011 at 23:16 #169726
                      Rallysaaben wrote:
                      Men saab körde iallafall med korset tidigt 1970 och man kan ju undra om det var första tävlingen med detta insug? Eller användes det tidigare ändå!?

                      När Saab körde med korsinsuget i en Internationell tävling första gången, som är det som spelar roll för att du ska få ha det i en App K bil kan jag inte svara på, men jag vet att det kördes tävling med korsinsug 1968-69, men det var inte Saab som gjorde det insuget, det gjordes privat.

                        februari 27, 2011 at 09:37 #169729
                        Roger wrote:
                        Rallysaaben wrote:
                        Just detta ovan blir rätt intressant, eftersom man får nerslag på korsinsug i en App K bil om det inte ser ut som ett som Saab sålde, om man betänker en sak här, hur många Volvo, Opel och Ford har fått nerslag på fel insug? Bevisbördan borde ju vara lika stor där men det verkar vara skillnad på kaka och bröd.

                        Vaaarför blir jag inte förvånad?

                        Det är något med 1971, men vad vet jag inte i så fall, men skit samma, fan va rörigt det här blev.

                        Det kanske är jag som är dum i huvet men jag skulle vilja ha det till att om jag kan bevisa att korset användes i en 68a v4 DÅ, så borde jag få använda det i en 68a i dag i klassen 66-69, dvs reglerna borde vara såna, oavsett hur fan ett insug ser ut,d
                        Sen förstår jag liksom inte varför insuget måste likna fabrikantens? 2st dcoe är väl 2st dcoe om dom sitter på saabs kors eller om dom sitter på ett insug gjort av dinosaurieben tycker man. Inte undra på att folk klagar på regelverket.

                          februari 27, 2011 at 10:14 #169730

                          Hej Grabbar,

                          låt oss reda ut detta en gång till (har behandlats förr på detta forum)

                          Roger är i princip rätt ute.

                          Tre klasser är mest aktuella för V4an.

                          G1 – 1966 – 1969: Har krävdes att insugningsröret var homologerat för grp2, dvs bara tvåportsinsuget var ok.
                          Om någon sett en bil köra med något annat i grp2 hjälper inte detta (någonsin).
                          Men i denna period kördes det Grp5 (specialstandard) och här var det fritt att bygga.
                          Men då är det period specifikation som gäller dvs bara exakta replikor kan godkännas.
                          Och dagens arrangörer jobbar bara med grp2 i historiska rallyn och racing. Dvs det finns
                          ingenstans att tävla med en sådan bil.

                          G2 – 1970 – 1971: I denna period var insugningsröret fritt, dvs vem som helst kunde bygga vad som helst,
                          (så länge inte andra regler bröts). Men idag är det bara det som man kan visa användes
                          internationellt som accepteras historiskt.
                          Dvs. på en V4a accepteras enkel tvåport, dubbla tvåport, Saabs korsinsug ss&r, Saabs prototyp
                          korsinsug (tävlande måste ha bevis), Det finns även ett annat korsinsug i plåt som accepteras
                          har dock tappat namnet på detta just nu. Eller Lucas insprutning, exakt installation är ett
                          måste, (den tävlande måste ha omfattande underlag för att få ok).

                          H1 – 1972 – 1975: I princip samma som G2 vad gäller insug men här accepteras även växjöbildelars korsinsug.
                          (Det fanns inte i deras katalog innan 1972).

                          Det är också viktigt att vi skiljer på rally och racing, modifieringar bara använda i racing kan inte användas i rally (detta går in under period specifikation).
                          Vad gäller andra tillverkare är det ingen skillnad vad gäller bedömningar, alla bilar har sina kvarnstenar att bära.

                          Hoppas detta hjälper

                          Magnus

                            februari 27, 2011 at 10:19 #169731

                            Vet inte om jag ska blanda in mig i detta, men 1968 så var inte det insuget uppfunnet.
                            Ska under dagen ta reda på hur det är med denna sak.Jo så här är det korsinsuget blev
                            klassat 1970,Saab provade även men insprut och korsinsug 1970, även med dubbla Webrar.
                            Men där imot hade Sigvar “sigge” Johansson kompresor på sin ban V4 1968.

                              februari 27, 2011 at 10:27 #169732

                              Ja du han före Magnus.Har pratat med min kusin han har ju nästan allt i huvudet
                              när det gäller vad som är klassat inte klassat från den tiden.

                                februari 27, 2011 at 10:36 #169735
                                Kälkan wrote:
                                Vet inte om jag ska blanda in mig i detta, men 1968 så var inte det insuget uppfunnet.
                                Ska under dagen ta reda på hur det är med denna sak.Jo så här är det korsinsuget blev
                                klassat 1970,Saab provade även men insprut och korsinsug 1970, även med dubbla Webrar.
                                Men där imot hade Sigvar “sigge” Johansson kompresor på sin ban V4 1968.

                                Anders, det korsinsuget jag skriver om, det är privattillverkat, har inget med saab att göra och är inte gjutet, det är tillverkat av en underdel från ett 2-förgasarinsug för stående 40dfi som är avfräst så det blivit plant uppepå och en överdel gjord i plåt, det är tillverkat 68-69. Var dom fick iden ifrån vet jag inte, men jag vet vilka som gjort det och när eftersom vi pratat om det.

                                  februari 27, 2011 at 10:39 #169736
                                  Rallysaaben wrote:
                                  Roger wrote:
                                  Rallysaaben wrote:
                                  Just detta ovan blir rätt intressant, eftersom man får nerslag på korsinsug i en App K bil om det inte ser ut som ett som Saab sålde, om man betänker en sak här, hur många Volvo, Opel och Ford har fått nerslag på fel insug? Bevisbördan borde ju vara lika stor där men det verkar vara skillnad på kaka och bröd.

                                  Vaaarför blir jag inte förvånad?

                                  Det är något med 1971, men vad vet jag inte i så fall, men skit samma, fan va rörigt det här blev.

                                  Det kanske är jag som är dum i huvet men jag skulle vilja ha det till att om jag kan bevisa att korset användes i en 68a v4 DÅ, så borde jag få använda det i en 68a i dag i klassen 66-69, dvs reglerna borde vara såna, oavsett hur fan ett insug ser ut,d
                                  Sen förstår jag liksom inte varför insuget måste likna fabrikantens? 2st dcoe är väl 2st dcoe om dom sitter på saabs kors eller om dom sitter på ett insug gjort av dinosaurieben tycker man. Inte undra på att folk klagar på regelverket.

                                  NEJ.. -68 skulle insuget vara klassat, -71 var det fritt.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.