När kom korsinsuget?

Forum / Övrigt / SSR / När kom korsinsuget?

Forum / Övrigt / SSR / När kom korsinsuget?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 27, 2011 at 10:41 #169737
      Nylonskjorta wrote:
      Det är också viktigt att vi skiljer på rally och racing, modifieringar bara använda i racing kan inte användas i rally (detta går in under period specifikation).

      Magnus

      Tog mig friheten att korta din text just till det jag vill fråga om, exakt var står det i reglerna uttryckt i text att det är som du skriver, jag har nämligen letat.

      Mvh Roger

        februari 27, 2011 at 13:30 #169743

        Ja herregud, det var invecklat det här, jag måste bara fråga, har det alltid varit tre klasser? alltså 66-69, 70-71, 72-75, jag hade för mig att det förut var 66-71 och 72-75?

          februari 27, 2011 at 17:36 #169757

          Roger,

          En berättigad fråga.
          En grundprincip i Appendix k är att man får bygga en replika av en befintlig tävlingsbil. Detta betyder att oavsett typ av bil får man bygga en kopia med exakt teknisk specifikation (en replika).
          För standardbilar är detta det vanliga då få kvarvarande “riktiga” tävlingsbilar finns kvar.

          På HTPn bestämmer man sedan om en bil kan tävla i rally, racing och/eller hill-climb (uppe till höger på 1a-sidan). Vanligast är att en bil möter kraven för alla tre kategorierna (när det gäller standardbilar). Men det händer att racing-bilar ej kan deltaga i rallyn pga att det ej går att montera stötfångare. Men det finns också fall där bilar aldrig tävlat i rally- eller racing sammanhang och dessa kan inte heller idag “byta” klass. Detta är långt ifrån klart och tydligt och man bedömmer fall för fall och det är sällsynt med problem.

          Om man vill klia sig i huvudet kan man börja titta på tävlingar som Tour de France som var både rally och racing i en och samma tävling. Dvs återigen, det är svårt att ge hårda gränser utan det är från fall till fall och det är sällan problem.

          Häls / Magnus

            februari 28, 2011 at 19:29 #169845
            Nylonskjorta wrote:
            Roger,

            En berättigad fråga.
            En grundprincip i Appendix k är att man får bygga en replika av en befintlig tävlingsbil. Detta betyder att oavsett typ av bil får man bygga en kopia med exakt teknisk specifikation (en replika).
            För standardbilar är detta det vanliga då få kvarvarande “riktiga” tävlingsbilar finns kvar.

            På HTPn bestämmer man sedan om en bil kan tävla i rally, racing och/eller hill-climb (uppe till höger på 1a-sidan). Vanligast är att en bil möter kraven för alla tre kategorierna (när det gäller standardbilar). Men det händer att racing-bilar ej kan deltaga i rallyn pga att det ej går att montera stötfångare. Men det finns också fall där bilar aldrig tävlat i rally- eller racing sammanhang och dessa kan inte heller idag “byta” klass. Detta är långt ifrån klart och tydligt och man bedömmer fall för fall och det är sällsynt med problem.

            Om man vill klia sig i huvudet kan man börja titta på tävlingar som Tour de France som var både rally och racing i en och samma tävling. Dvs återigen, det är svårt att ge hårda gränser utan det är från fall till fall och det är sällan problem.

            Häls / Magnus

            Enligt uppgifter jag har fått vid en fråga till Ralf så är det ingen skillnad för en Grupp 2 bil om det körts rally eller racing bid en Internationell tävling, då får man använda det i vice versa.

            Mvh Roger

              februari 28, 2011 at 21:39 #169852

              Men så är det inte, och det vet även Ralf.
              Och det har inte med Grp2 att göra. Återkommer igen till periodspecifikationen.

              Häls / Magnus

                mars 1, 2011 at 05:51 #169855
                Nylonskjorta wrote:
                Men så är det inte, och det vet även Ralf.
                Och det har inte med Grp2 att göra. Återkommer igen till periodspecifikationen.

                Häls / Magnus

                Hur kan han då lämna den informationen?

                Exakt var står det vad en “Periodspecifikation” innebär?

                Mvh Roger

                  mars 1, 2011 at 13:11 #169873

                  Lite off topic men bra att känna till.

                  Citat
                  “Enligt uppgifter jag har fått vid en fråga till Ralf ……”

                  Roger, Ralf P-son påstår en mängd saker som inte alltid stämmer med verkligheten.
                  Bla påstod han att jag inte fick ha elektrisk besinpump på min saabsport -64.
                  Det sitter det ju tom original samt enligt reglementet är det ju fritt, el- eller mek-pump.
                  Ibland verkar inte alla indianerna vara med i kanoten.

                  /A

                    mars 1, 2011 at 14:07 #169877

                    Ännu mer off topic…

                    Det är en sådan pump du skall ha till Sporten, Anders…

                    /B


                    Bengt Åkesson
                    bengt@akesson-motorsport.se
                    Facebook

                      mars 1, 2011 at 15:14 #169880

                      Det finns massor av mäniskor som påstår massa saker.
                      Så hur avgör man vem som har rätt o fel??????

                        mars 1, 2011 at 20:09 #169900

                        Roger:

                        – Läs appendix K, först paragraf 1.1 och 1.2. Därefter läser du hela paragraf 3.3. Där hittar du svar.

                        – Ralf P är mycket kunnig på rallybilar (inte Saab Sport då…) men jag kan inte svara för honom.

                        Klart är att denna bil ej skulle få ok som rallybil:

                        Fuling: I bilsport är det lätt, FIA bestämmer. Det har alla som löser ut sin licens accepterat. I andra sammanhang är det svårare, och ibland sluter det med krig.

                        Nu sätter jag punkt, denna tråd har skevat iväg tillräckligt.

                        / Magnus

                          mars 1, 2011 at 20:18 #169901

                          Jag har ståfräs!!! Vilken grym bild!!!!
                          Lägger man till ylet ifrån 6:an så är det bilporr på hög nivå……

                          /Fredrik

                            mars 1, 2011 at 21:42 #169910

                            Magnus// Jag har läst det innan men då frågar jag mig hur det kan vara så att det går så många bilar som kör på fel storlek på hjul, man åker 16″ vinterhjul, det existerade inte ens 16″ vinterhjul då. Vilken periodspecifikation går dom in i?

                            Kan man inte ens se till att bilarna åker med den storleken på hjulen som man åkte med när det begav sig, då frågar ju sig vän av ordning hur man ska kunna hålla reda på mer svår regeltolkningar?

                            “FIA Bestämmer”… Då kanske representater för FIA skulle se till att dom har samma sätt att tolka vad som är vad oavsett var man befinner sig?

                            Mvh Roger

                              mars 3, 2011 at 14:36 #169994

                              Jag vet att det är rätt mycket som skulle ställa till det för periodspecifikationen om det kom fram hur bilarna kördes på den tiden, speciellt med tanke på hur dålig insikt den som vill tävla har i historiken. Ibland verkar det så att det att få till en korrekt tävlingsbil endast gäller ett visst antal priviligerade som hade tillgång till dom pengarna som krävs för att köpa en bil med tävlingshistoria, framför att själv spöta i hop ett bygge som är gjort precis efter reglementet. Sedan ställer det ju till ytterliggare att reglerna har skärpts med åren, och trots det har ingen ytterliggare tillägg kommit till just periodspecifikationen. Känns lite som att den tävlande har blivit snypt på möjligheten att få till en konkurrenskraftig bil om han ej besitter en originalbil. Detta gäller kanske ännu mer inom andra märker än SAAB men dock.

                              Tex så användes ju ett tag 66:a motorer i stället för separatsmorda.
                              Tittar man på andra länder än sverige så kanske tröskelen för att få bilen appendix k besiktigad är ännu lägre. vill inte nämna några specifika exempel.

                              Vad SAAB kan göra för att underlätta i dessa diskussioner är ju att bli bättre att göra historisk material tillgänglig för allmenheten.

                              Peter på museet och även du Magnus har ju varit öppen om detta, och jag anser att ni allt efter eran förmåga försöker sprida så mycket info ni kan. Dock så tycker jag att detta för stå i relation till vad som är offentligt publicerat.

                              Man borde även vara försiktigare att handhäva regler som inte står i homolgiseringshandligarna. Tex står det att man fårr borra till 71.2 medans det hävdas att det är 70,346 som är max tillåtet då klassgränsen ligger på 850,00 cc. Dock vet man, men kan inte bevisa att även SAAB överskridit dessa mått, då inga överdimensionskolvar fanns i den storleken. Har själv sätt många motorer med tävlingshistorik som har varit borrat utöver klassgränsen på 850 ccc.

                              Skall man dock vara tvungen att fodra om sitt block för närmare 6000 spänn, då man även vet att tidigare så körde man inte ens med dessa block? Tråkigt men sant.

                              Skulle inte ha några samveteskval med att ställa upp i tävling med en motor borrat till 71 trots att det tvetydiga reglementet säger nej, eftersom företrädet det ger är såpass lite. då skulle jag häller hävda att man inte borde få ha alufälgar som inte fanns på dåtiden, och ej heller andra komponenter trots att dom inte är begränsade av reglementet.

                              ett litet sidospår från denna diskussion, men i ett allt mycket interessant ämne.

                              mvh

                              Truls

                                mars 19, 2011 at 00:54 #170712

                                Hänger på Truls funderingar & undrar egentligen hur detta regelverk & hur det tolkas.

                                Det står tydligt att man ej får tillföra material i Gr 2 handlingarna men man får fila hur Mkt man vill.

                                Att sätta i foder i en 4taktare ger inga direkta fördelar men i en 2Taktare öppnar det helt nya möjligheter jämfört med orginal. Trimningsmöjligeter ökar i kvadrat om lägger i foder vilket jag själv har sett när jag nyligen inspekterade ett block hos en firma som
                                kan utföra dessa arbeten.

                                Hur i helvete kan det vara Ok enligt teknikerna/FIA???

                                Sedan så håller jag ej med om att öppenheten är så stor…..

                                Alla vet att Saab såg mellan fingrarna rätt mycket när det begav sig & klassade mest in grejer som syntes. Jag säger bara de inre gummidrivknutarna???? Använde Verkligen Saab dessa 1965 på kortnosen när det var standard på orginal Sport långnosen 1965 som började säljas till kund efter semester 1964????

                                Näe knappast! Det lär de ha monterats i långt tidigare & provat ut i rallyn redan på kortnosen.
                                Så jävla trist att vi ska behöva åka med gummiknutar & lägga ut en massa pengar i onödan på saker som inte håller någon längre stund…… Detta har jag diskuterat med Peter många gånger & han vrider besvärat på sig & vill/kan inte svara på detta.
                                Dessutom så är det minst en teknisk kontroll varje år där teknikerna kollar om vi fuskar med detta….. Å då även på långnos Sportarna………

                                Sedan har vi det där med kubiken. Det finns att läsa att Saab körde med 940cc i vissa tävlingar redan ganska tidigt. Synd bara att jag inte minns exakt var.
                                Hur som helst så kör vi nu i en klass som går upp till 1000cc & då borde väl vi få borra antingen till klassgräns eller minst 71,2mm

                                Truls, Jag har faktiskt haft ett par orginal GT750 kolvar som hade måttet 66,2mm Artikelnumret fanns inte att hitta någonstans. Så det har funnits konstiga dimensioner.

                                Det finns tyvärr mer men de tar jag upp med de behöriga vad det lider.

                                /Fredrik

                                  mars 19, 2011 at 09:02 #170723

                                  Hallå

                                  I dagarna pratade jag lite med berörda på SBF.
                                  Känslan jag fick var att SBF tror att alltig går att köpa eller få ngn att tillverka.

                                  Mycket delar går inte att köpa eller få ngn att tillverka.

                                  Då finns möjligheten att söka dispense oss det historiska utskottet.(troligtvis inte genomförbart för en normal rally kille)

                                  Frågor angående tekniken fick ställas till besiktningmännen.
                                  Tex godkända komponenter i perioden och klassen, som inte används av saab på den tilltänkta bilen under perioden.

                                  Men enligt “rykte” ska vara ok att använda för andra bilmodeller fått använda detta.

                                  Men jag och sbf var eniga om att det ska vara en historisk rallybil, eller en exakt kopia.

                                  Niklas

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.