Ny 900 OG. Mina frågor på det. Jävligt spännande
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ny 900 OG. Mina frågor på det. Jävligt spännande
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
har du testat att lyfta i bärarmen eller lyfta spindeln och bärarmen?
jag har inget bra svar, man får testa sig fram lite ..ungefär
kan rekomendera sånnhär för att lossa leden från spindeln
https://www.biltema.se/bil—mc/bilverktyg/avdragare/brytgaffel-2000017010och en bra handslägga har man ofta nytta av!
Bankat in detta en hyfsad bit från båda sidorna nu men spindeln rör sig inte ur fläcken.
Förstår inte hur den inte kan åka ur efter detta våld.
Är det den inre muttern som spökar ? :/
/John
Attachments:
juni 14, 2022 kl. 16:46 #494845Och du har bankat ordentligt på godset runt hålet där det sitter fast? Det brukar hjälpa.
96 V4 1975 ”Bollen”
domrkaften under bärarmen gör det nog inte lättare för grejjerna att lossa.
är du helt säker på att du har avlastat övre bärarmen korrekt?
banka in gaffeln tills det tar stopp sen banka ovanifrån och underifrån på den. ingen tin som blockerar nedre bärarm.
antingen lossnar det eller så går nått sönder. händer inget av dessa 2 saker tar du i för lite. 😛
Nej. Jag tror inte heller domkraften underlättar. Saabs verkstadshandbok menade den skulle vara kvar som stöd. Nu har jag dumpat den.
Jag har avlastat övre bärarmen helt okej. Med ungefär 1 cm. Kan nog få upp den 0,5cm till med en hårdare träkloss
Eftersom jag gjorde få framsteg med spindeln gick jag över till styrleden.
5 minuter med en Creme Bruleé-brännare så lossnade den jäkeln. Nu har jag kanske momentum 😄
Vad tror ni om att köra samma kur på godset som spindeln sitter i sedan hamra /attackera med Brytgaffel?
/John
domrkaften under bärarmen gör det nog inte lättare för grejjerna att lossa.
är du helt säker på att du har avlastat övre bärarmen korrekt?
banka in gaffeln tills det tar stopp sen banka ovanifrån och underifrån på den. ingen tin som blockerar nedre bärarm.
antingen lossnar det eller så går nått sönder. händer inget av dessa 2 saker tar du i för lite. 😛Fick till spindeln också nu.
Även krängningshämmare-bussningen yttre 😍 tack för era tips.
Jag hade för dålig vinkel med brytjärnet först. ( muttern på spindel var sedan rätt jävlig att få bort för den började spinna så fick sätta fast en polygrip i ett skruvstäd för att hålla den på plats 😅
Jag fick aldrig loss muttern faktiskt från styrleden. skruvade dit styrleden mot den fastrostade muttern och verkar som den satte sig väl. Vred rätt hårt för hand med två nycklar. Jag mätte i förväg med skjutmått så jag skulle slippa göra en hjulinställning.
Upplever dock en toe-out på båda framhjulen.
Kan ha varit så innan Iofs då jag nog aldrig haft ratten helt rakt när jag kört rakt fram. Tecken på dålig inställning?
Kan jag ha sabbat hjulinställningen på något annat sätt ?
Nu tror jag mig ha hittat en bov i dramat bakvagnsmissljud.
Den högra momentstags bussningen främre ser ut som den varit med om 2-3 världskrig. (Bild 1)
Stötdämparna ser väl helt OK ut.
Jag vet inte vad ni skulle säga om dem ? (Bild 2,3) är det i sin ordning att teleskopet är utfällt ?
/John
Attachments:
Stötdämparen fram ser ut att ha vart med ome tt världskrig den med ! 😮
stötdämparen bak ser ut att sakna den nedre bussningen i ovankant…?
den ska INTE glappa i överkant. troligtvis därifrån ljudet kommer.,
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av
M.Broberg.
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av
M.Broberg.
Hm, okej. Där kollade jag faktiskt inte. Men en bussning som sitter ovanpå dämparen men under ”hyllan”?
Hittar inget sådant att köpa löst, kommer sådana bara med nya dämpare?
Sen för övrigt , saknar jag genomslagsgummi? ( bilden) för det bör väl sitta där snett ovanför dämparen till höger i bilden Vad gör ens det ?
Stötdämparen fram ser ut att ha vart med ome tt världskrig den med ! 😮
stötdämparen bak ser ut att sakna den nedre bussningen i ovankant…?
den ska INTE glappa i överkant. troligtvis därifrån ljudet kommer.,Attachments:
Anonymjuni 23, 2022 kl. 18:30 #495108Sen för övrigt , saknar jag genomslagsgummi? ( bilden) för det bör väl sitta där snett ovanför dämparen till höger i bilden
Ja det saknas, inget ovanligt idag på äldre OG 900……
Vad gör det ens ?
Mkt enkelt förklarat, så förhindra det att bakaxel ”bottnar/slår i” –
typ vid evt ”hopp/lyft – överlastning”………
Tjena och grattis.
Skapa en projekttråd på bilen så får du bra respons skulle jag säga.
Avgaset. Lite svårt se vad du har exakt, men det ser ut som att Bakaxelböjen är ett rör från en insprutare? LIte oklart om det passar på en Turbo-mellanburk men den sista burken där bakom bakhjulet är fel. Den sitter på alla insprutare men INTE på en Turbo. En original Turbo har Turbo – framrör ner till kat – katen – sen ett ganska långt rakt rör – ljudämparen – och så sist ett böjt bakaxel rör helt utan dämpare. Burken under bilen framför bakaxeln kan vara original på din, lite svårt se. Så ev behöver du bara ett nytt slutrör över bakaxeln med ovalt utblås eller nåt annat kul. Bilar utan Kat har nästan samma setup, bara det att Katen och långa bakröret är en slags lång oval dämpare istället.
Simons är nice, rekommenderas också av mig som kul alternativ till original. Lite pilligare få dit än original men helt okey.
Finns massa tråd om og900 i projekt-delen leta där. Jaspers/Regins trådar är guld värda med info.
Mattorna invändigt. Dom brukar vi plocka ur helt och blåsa med högtryck/schampo/såpa och grejor så blir det som nytt ofta! Då kan man även passa på att fixa till lite lister mm samtidigt.
/Martin.Tack för ditt inlägg.
Okej, nu har jag lite mer klarhet i hur systemet skall se ut. Blev lite förvirrad över om ändröret skulle ha en dämpare på sig eller om det bara skulle vara utan precis som du beskrivet.
Mitt system är ju precis som du beskriver dock så är ändröret klart bytt. Men som någon annan även nämnde kanske även ljuddämparen och mittröret bytt till varianter med fetare diameter?
Kan jag fortfarande trä på ett original ovalt ändrör på det jag har?
Eller måste jag byta allt fram till katalysatorn eftersom att bredden är olika? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.