Ny 900 OG. Mina frågor på det. Jävligt spännande

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ny 900 OG. Mina frågor på det. Jävligt spännande

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
  • Författare

Håller helt med dig Broberg. Bussningarna i Og900 bakvagn är mkt tuffa och jag hade nog också börjat med dämpare bara. Där är ju några bussningar som brukar följa med dämparna och dom kan nog bli lite slappa och låta lite kanske. Men krängningshämmar bussningar? Det känns inte troligt om dom inte är synligt helt ”slut” vilket är MKT ovanligt skulle jag säga. På og900 tiden så gjorde man nästan ”powerflex” liknande original, innan og9-5 mm gick över till Skumgummi bussningar med en livslängd på några månader….

Kat: Alltså där har du ju en liten fin överraskning, ser lagat/murket ut?
      Framröret och katen hålls ihop mha klämman där och en konisk ring. Bägge rörändarna är alltså ”utfläkta” / Konade och så sitter en tätningsring där emellan. Allt kläms ihop rejält av dom två yttre metall klämmorna med 4 bultar.
      Det ser ju ut som att katten är problemet även om bilden inte är tydlig? Plocka ner katten hade jag sagt, svetsa/Laga/hitta en ny beroende på vad som krävs…. Alltid kul med såna överraskningar. 🙂

Om du också behöver framrör eller inte framgår inte av fotot, men en gissning är ”nej”, dom brukar nog hålla ihop rätt bra skulle jag säga. Dom blir varma som fan och det brukar hålla rosten borta. Men allt är möjligt….

/Martin.

juni 9, 2022 kl. 10:13 #494652

Kikar på bilderna på avgaset..
        Tycker bakre delen ser grovt ut. Misstänker 3″ JT med den extra slutburken.
        Mät diametern så vet du.
        3″ = 76mm
        Original 2 1/4″ = 57mm
        Gissar att du har en skarv med diameterförändring bakom katten.
        3″ system brukar vara svåra att få till bra kring bakaxeln och har en förmåga att ligga och slå mot karossen eller fästet för panhardstaget.
        Justering alt några välriktade slag med slägghammaren kan göra stor skillnad. (Även org bakaxelböj är något tillplattad vid bakaxeln)
        På bilar med integrerad stötfångare brukar inte hagelbössan bli jättebra.

I jakten på klonk kan du även kolla så du inte har något i bagaget, som t.ex. domkraften som ligger löst (gissa hur jag lärt mig detta trick 🙂 )

• Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av saabaero.
          juni 9, 2022 kl. 10:14 #494653

Okej.

Bra tips faktiskt.

Jag kör lite litumfett på eventuella bussningar jag ser istället så låter jag dom sitta kvar

/John

juni 9, 2022 kl. 10:53 #494655

Håller med övriga, byt stötdämparna först. brukar vara nedre bussningarna som är slut. var försiktig med muttern på nedre fästet fram.
            Inte ovanligt med gängpaj eller att den gängade biten går av.

Yttre bussningarna till krängningshämmaren fram har jag råkat ut för flera gånger.

Jag skulle demontera främre röret först och kolla skicket på konan mot katten och området runt fästet på växellådan, brukar rosta hål där.

juni 9, 2022 kl. 13:50 #494658

Tänk på att avslasta bakre bärarmen när du skall lossa muttern till stötdämparen. Byt det du tycker ser illa ut. Räcker ofta att ta bort hjulet för att få en bra bedömning för vilka som är dåliga.
              Däremot är ju inte bilarna nya, snarare tvärt om, och fast Saab använde kvalitetsgummi i bussningarna, så är de ganska torra efter 30+ år.
              Nya monterar du med typ diskmedel som friktionsminskare.

Beträffande avgas, jag hade köpt ett komplett från främre rör hela vägen bak. Hade nog satt i en annan katalysator också (passande universal-kat). Kör Simons, de har bra avgas om du vill åt hagelbössan.

Som någon skrev, starta en projekttråd så får du fler som tittar, läser och svarar, samt att du får en dagbok på vad du gjort med bilen.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
              Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 900i ´88 "Prins Charles"
              Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
              Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Anonym
                juni 9, 2022 kl. 18:53 #494661

Känner att jag får bidra med lite extra ”info” här, därsom att ”byte av stöddämpare bak” på en OG900 i dag –
                kan vara lite av en ”rysare” då bilarna i dag har ”gått och blivit gamla” 🙄

Detta ”senario” här behöver inte hända för dig –
                men ifall, ja så e här lite extra hjälp….

När man skall byta stöddämpare bak på en OG 900 i dag, så e det första man ser med hjulet av _
                at övre ”gäng sitter sjukt ”utsatt” för all världens väder…..

Typ, så att det knappt finns några gänger kvar –
                så ofta är det ”vinkelslip” som gäller här:

När du väl (på nått sätt) har fått av mutter, så kommer nästa ”rysare” –
                att göra en ordentlig besiktning av ”hyllan som den kallas:

Den är idag, en av några rostfällor på en OG 900 😔

Men är det oki så långt, så kommer ”nästa” –
                som består sig av att, nedre skruv har rostat fast i hyllsan/bussningen och ”dra gummi med runt”…..🙄
                Resultat, du får inte ut skruven och det ser inte heller ut som om –
                att du kommer åt att ”slå ut den” på nått sätt ….. 🤔

Men se, det gör man faktisk 😜
                blott man släpper på/dra ner krängningsstaget.
                I bakre bär/länkarmarna, så finns det faktisk ett hål:

Här förstorad:

Du får stötta upp bakaxel med typ pallbockar, i Orange räcker det att du lossar på det, Grön måste du dra ut helt –
                sedan släpper du ner staget, och bakom i Gult, där hittar du hålet till skruven som håller stöddämparen 😊

Du ser hålet här därsom jag har målat K-stag i blått:

När du ändå håller på där under, så ta en koll på läget –
                hur det står till med ”genomslagsgummi”

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/900-79-93/fjadring/bakvagn/852445_8922445.html

Även om dom sitter där/kvar – så testa att ”peta” lite på dem –
                inte ovanligt de går av/trillar ner för det lille minsta 😂

Hoppas inte du blir förvirrad av mina bilder, olika bilar –
                dem är ett lite ”ihopplock” av många års projekt med OG900 🙂

juni 9, 2022 kl. 20:34 #494674

Jag hade ett klonkande ljud från höger bak på min -88:a, lät mer som att något låg löst i bagaget än en dålig bussning. Men det var det bakåtriktade stagets främre bussning som var tvärslut. Och det på en bil som bara gått 11000 mil…

juni 9, 2022 kl. 21:48 #494680

Tack för infon, det är nog bra att förbereda sig på att det inte är en dans på rosor att göra detta bytet.

Nu har jag redan beställt stötdämpare och annat så jag tror att jag avvaktar tills dess att jag fått loss hjulet och diagnosticera närmare innan jag köper genomslagsgummi för jag lär ju hitta 1 eller 3 bussningar som är kass.

Jag skall säga att 1 eller kanske båda mina ”hyllor” är reparerade. Kan vara så att en är lagad och en bara en förstärkt med något som ser ut lite som underredesmassa?

Är det något jag bör tänka på när jag byter dämpare i en lagad hylla? (Se bild på den förstärkta sidan, den andra sidan har jag inte bild på men där är det mer ”underredesmassa” så att säga.)

Muttrarna ser iaf fräscha ut så den delen kanske inte blir horrible 😀

Attachments:
                      juni 9, 2022 kl. 21:51 #494682

Jag hittade en kass bussning på min bil förut, kan det vara samma som den du pratar om? (Johan)

Den sitter precis vid bakhjulet.

Se bild

• Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av sodling.
                      Attachments:
                        juni 9, 2022 kl. 22:54 #494686

Och nu föregår jag kanske min demontering av katalysatorn men om jag behöver en ny.

Vilken köper jag då? På speedparts finns någon sportvariant. Kan den passa? Bra pris.

På skruvat och lite andra sidor finns modeller som inte ser ut som min gör alternativt ”universal”.

Saabklubbens reservdelssida har 1 som är lik min men den är 3-bultad och jag har 4-bultad.

Ingen som känns logisk för mig

juni 10, 2022 kl. 09:19 #494694

Det är ingen bussning så sett, Det där är hållaren till handbromsvajjern så att att den ska gå fritt från hjulet.

uppenbarligen har den gått mot hjulet och där lagats med eltejp.

Det funkar som nödlösning med ett buntband som inte sitter åt stenhårt (höljet ska kunna röra sig lite lite granna) men fortarande förhindrar att du kan rycka i vajjern så att det rör hjulet. för att byta den där på riktigt så ska du lossa vajern vid handbromsen och trä på den nya.

att hitta ny hållare kan dock vara knepigt. kontakta Speedparts och kolla, dom har inte på hemsidan men jag TROR att dom kan ha på lager ändå.

artikelnummret är: 8967655

juni 13, 2022 kl. 13:43 #494780

Håller med övriga, byt stötdämparna först. brukar vara nedre bussningarna som är slut. var försiktig med muttern på nedre fästet fram. Inte ovanligt med gängpaj eller att den gängade biten går av.
                            Yttre bussningarna till krängningshämmaren fram har jag råkat ut för flera gånger.
                            Jag skulle demontera främre röret först och kolla skicket på konan mot katten och området runt fästet på växellådan, brukar rosta hål där.

Hej Peter,

Klarade du att byta utan de yttre främre krängningshämmarna utan specialverktyg?

https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/specialverktyg/framvagn-och-styrinrattning/mellanlagg-nt/

Jag har inget sådant nämligen och tips på abrovincher mottages tacksamt ! =)

/John

juni 13, 2022 kl. 17:42 #494787

Har aldrig använt dessa specialverktyg, brukar använda det jag hittar för tillfället.

Sist jag bytte kulleder och dämpare använde jag ett par korta fyrkantsrör i samma dimension.
                              såga ut ett par passande bitar ur en tjock plyfaskiva en annan gång.

juni 13, 2022 kl. 20:43 #494797

All right.

jag fick in en sandpapperskloss där som verkade göra jobbet.

(Hoppas ni förstår vad jag menar här, det finns ju 3 bultar på en kulled. 1 på toppen och 2 bredvid varandra som fäster i , kan den heta svängarmen?)

Jag har dock lite mer problem med att få väck kulledden om det är någon som har input så tas det galdeligen emot.

jag får inte väck den den högra bulten på bilden som håller kulleden på plats. Jag har försökt putta upp kulleden underifrån med domkraft som ni ser på bilden för att se om det kunde lätta lite på trycket men jag lyckas inte slå ut den.

Behöver jag trycka ut kulleden innan jag kan slå ut den sista bulten till höger i bild ?

(har avvaktat med att trycka ut själva kulleden för min spindelledsavdragare jag köpte passade inte)

/John

Attachments:
                                  juni 13, 2022 kl. 23:12 #494805

har du testat att lyfta i bärarmen eller lyfta spindeln och bärarmen?

jag har inget bra svar, man får testa sig fram lite ..ungefär

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.