Ny 900 OG. Mina frågor på det. Jävligt spännande

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ny 900 OG. Mina frågor på det. Jävligt spännande

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare

All Right.

Precis köpt plånbokskompisen SAAB 900 T16 Turbo. Helt underbart faktiskt 🙂

Planen för den är bla att göra rekond inne och utvändigt.

Jag har några frågor kring en del.

Tyg”golvet” vilket är det bästa medlet för att rengöra detta? Behöver jag någon slags maskin för att det ska bli bra på riktigt ? (Beige textilier, 30 åt på nacken, just nu har jag Mclaren textile Cleaner)

Plastdetaljerna på utsidan har dekaler på sig. Hur tar jag bort dessa utan att skada plasten? ( de skall sedan fräschas upp med Concept Vista)

Och viktigaste frågan. Avgassystemet är bytt till ett jävligt osnyggt raggarsystem. Detta skall jag återställa till original. Men vilka delar behöver jag ? Räcker det med slutröret bara eller behöver jag mer ? BILDER FINNS 🙂
      Notera att jag även vill ha ljudet av original
      Tack på förhand!

/John

maj 24, 2022 kl. 00:01 #494223

Tillägg:

Hur tar jag bor ett Jalusi? Med värmepistol och genom att försiktigt benda?

Vad är det värt om skicket är bra ?

maj 24, 2022 kl. 16:06 #494234

Behåll jalusiet.
          Fästena skall kunna vridas då du kan lossa jalusiet om du tex behöver pustsa rutan noggrant.

Beträffande avgas, så skall du ändå riva det, så köp ett sportsystem. Simons har ju med hagelbössan. Original slutrör kan vara lite kinkigt att leta fram, men lägger du upp en köpesannons här, så får du säkert napp.

Grattis till bilen.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
          Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 900i ´88 "Prins Charles"
          Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
          Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

maj 24, 2022 kl. 17:24 #494237

Tack för tipsen.

Jag gillar hagelbössan rent estetiskt. Ovala funkar också.

Vad är fördelen med sportsystem och hur påverkar det ljudet?

Är det sport slutrör jag behöver då eller ska jag ha mer delar ?

/John

maj 25, 2022 kl. 08:48 #494239

Fördelen med ett sportsystem är väl att den ger lite trevligare ljudbild, men även lite mer effekt och vrid. Men ljudbilden är väl den stora förändringen.
              Räcker nog med ett slutrör om du bara vill ha de estetiska. dock kan sakerna sitta rätt hårt om de varit på plats länge. Se över upphängningsgummina när du ändå är i farten.

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
              Renault Zoe ´22

maj 25, 2022 kl. 11:09 #494243

Okej toppen.

Tack.

Är det även slutröret som skapar motorljudet eller spelar även de främre delarna in där?

/John

maj 25, 2022 kl. 11:27 #494244

Främre delarna spelar ju även roll, i form av ljuddämpning, ett sportsystem ger ju bättre friflödande än ett vanligt. Nu är väl originalsystemet tämligen bra, bortsett från grenröret och turboböjen som bromsar upp en del. Många har ju flyttat batteriet bak och gjort ett så kallad batterböj på främre röret från grenröret och turbon.

Ändröret ändrar kanske lite ljudet, men stora ändringen sker ju dämpningen i ljuddämparna.

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                  Renault Zoe ´22

maj 25, 2022 kl. 20:53 #494253

Tjena och grattis.

Skapa en projekttråd på bilen så får du bra respons skulle jag säga.

Avgaset. Lite svårt se vad du har exakt, men det ser ut som att Bakaxelböjen är ett rör från en insprutare? LIte oklart om det passar på en Turbo-mellanburk men den sista burken där bakom bakhjulet är fel. Den sitter på alla insprutare men INTE på en Turbo. En original Turbo har Turbo – framrör ner till kat – katen – sen ett ganska långt rakt rör – ljudämparen – och så sist ett böjt bakaxel rör helt utan dämpare. Burken under bilen framför bakaxeln kan vara original på din, lite svårt se. Så ev behöver du bara ett nytt slutrör över bakaxeln med ovalt utblås eller nåt annat kul. Bilar utan Kat har nästan samma setup, bara det att Katen och långa bakröret är en slags lång oval dämpare istället.

Simons är nice, rekommenderas också av mig som kul alternativ till original. Lite pilligare få dit än original men helt okey.

Finns massa tråd om og900 i projekt-delen leta där. Jaspers/Regins trådar är guld värda med info.

Mattorna invändigt. Dom brukar vi plocka ur helt och blåsa med högtryck/schampo/såpa och grejor så blir det som nytt ofta! Då kan man även passa på att fixa till lite lister mm samtidigt.

/Martin.

maj 26, 2022 kl. 10:38 #494259

Biltemas label off är en konstig produkt.

den är inte helt ofarlig för lack och plast men den är jävligt mild. samtidigt så är den rätt effektiv mot dekaler.

rekommenderas!

Enklaste sättet att veta vad du tycker om avgaset är att du tar bort sista dämparen och sätter ett rör på så ser du om du kan vara nöjd med ljudnivån. blir du det kan du fixa ett snyggt ändrör och blir du inte det köper du komplett sportavgas.

tänk på att röret ska sticka ut lite (kanske inte nödvändigtvis lika mycket som idag) bakom kofångarplasten för att du ska få bra upfattning av ljudet . blir högljutt och konstigt om du bara kapar avgaset

ska du inte behålla sista dämparen så kapa bara av röret strax innan och tryck över lämpligt rör.

fäste går att temporärt lösa med tex buntband.

du kommer ångra dig om du säljer jalusiet, jag lovar. en dag kanske du vil ha ett och då har du inte råd med ett. jag vet hur det känns…

• Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av M.Broberg.
                        juni 8, 2022 kl. 09:07 #494606

Stilligt!

Du har dock bara fått med bild 1-5. forumet kan strula då o då.

Ditt säte är ju helt iaf.. hos många så går tråden/repet som håller resårmattan i fjädrarna helt sonika av, det blir skålad sportstol och man sitter 10 cm längre ner.

va sådär för mig när jag var 17 och övningskörde. hände 10 mil hemifrån… jag fick sitta på jackan för att se ordentligt.

juni 8, 2022 kl. 09:39 #494613

Jag kan börja med att visa några bilder från den inre rekonden som i princip är färdig, dock har jag dörrarna och taket kvar. Även sätesreparation av förarsäte gjord.

Bild1: lädret nästan svart när jag tog över bilen.
                          2: Läderrengöring + borrmaskin och pensel för att få rent alla säten. Avslutningsvis läderbalsam.
                          3: Golv innan rengöring
                          4: Golvet efter dammsugning samt rengöring med odördödande textilschampo i två omgångar
                          5:Förarsätets miserabla skick undertill ( ungefär samma komfort som att sitta på en uppfälld toalett 😀 )
                          6: Förarsätet lagat med reparationssats, fick borra ett nytt hål för en utav fjädrarna,.
                          7:Bilen när alla säten är tillbaka och rekonden är färdig.
                          8: Verktyget jag använde för att spänna på fjädrarna. Jag har läst många olika tips om hur man skall bygga verktyg och så vidare. Höll på och slita ett tag innan jag insåg att jag bara kunde ta en sådan här nyckel, sätta den i detta läget och sen bara fälla den framåt. Pang så sitter fjädern på plats i underredet.

juni 8, 2022 kl. 09:45 #494622

Såg det, tror jag fick till det till slut!

Haha ja men mitt säte var så också. Jag var osäker på om sätet skulle vara så eller om något var fel men efter jag testade passagerarsätet blev det ganska tydligen att det var helt åt skogen.

juni 8, 2022 kl. 16:51 #494642

Okej så nu har jag upptäckt att avgassystemet läcker och behöver fixa det innan jag börjar tänka på ändrör.

Jag tycker mig ha lokaliserat läckan. (det kom små partiklar ut ur denna anslutning när min kompis höll igen avgasröret och det är tydligen att oljudet kommer från framvagnen).

Det verkar som att det är denna (big surprise när man ser hur det ser ut) anslutningen och / eller lagningen vid främre röret och katalysatorn.

Min fråga till er: HUR fixar jag detta?

Behöver jag främre rör eller behöver både främre rör och katalysator? eller kanske bara katalysatorn? Det ser nästan ut som att det är änden på katalysatorn som gått av.

/John

Attachments:
                                juni 8, 2022 kl. 20:56 #494647

Skulle också vilja veta om någon kan tipsa om vilka bussningar jag skall byta i bakvagnen för att få bort så mycket kluckande ljud som möjligt och överlag få en bättre körupplevelse? jag ska nämligen byta bakdämpare och tänkte passa på.

https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/fjadring-och-hjul/bakre-fjadring/bussning-nt/

Kanske 2 nya krängnignshämmare? De är dock otroligt dyra av någon anledning, Till framvagnen kostar dessa en tredjedel. Kanske finns det några billigare som fungerar?

Mycket tacksam om någon kan sprida ljus här med tips

/John

juni 9, 2022 kl. 09:21 #494650

börja med att byta stödämpare

nytillverkade bussningar är inte lika bra som dom gamla och dom gamla Brukar inte strula faktiskt.

dessutom måste du inte lossa något på riktigt för att byta.>

Ett smart tankesätt är att bara göra 1 sak i taget. byt tex stötdämpare först, består problemet kan du felsöka. när man byter massa saker samtidigt i felsökningssyfte blir det ofta knepigt att lista ut vad felet var.. speciellt om det kommer tillbaka.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.