Ny förgasare, förslag tack :)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ny förgasare, förslag tack :)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ny förgasare, förslag tack :)

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2021 at 04:09 #489595

      Min kära fomocco förgasare har nog gjort sitt. Ingen av de kunniga jag känner fattar vad felet är, så nu har vi tagit beslutet att tabort denna å satsa på en ny förgasare. Läst att Weber 34 ISH ska fungera. Hur är den i praktiken? Någon som haft beskymmer med denna? Eller rekommenderar ni någon annan.

      Har en saab från -73 där allt är orginal

      Mvh Alice

        oktober 20, 2021 at 05:44 #489596

        Hej!
        Kolla på motomobile.de en tysk sida de har delar till många Tyska och Engelska Ford modeller, de har nya förgasare (FoMoCo) och utbytes förgasare. Mycket användabar sida vi som kör V4:a
        /Micke

          oktober 20, 2021 at 17:26 #489603

          Kjenner flere som har installert denne Weberforgasseren, og de er meget fornøyde

          Min kära fomocco förgasare har nog gjort sitt. Ingen av de kunniga jag känner fattar vad felet är, så nu har vi tagit beslutet att tabort denna å satsa på en ny förgasare. Läst att Weber 34 ISH ska fungera. Hur är den i praktiken? Någon som haft beskymmer med denna? Eller rekommenderar ni någon annan.
          Har en saab från -73 där allt är orginal
          Mvh Alice

          Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

          Today I have:
          1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2009 9-3 SC tid

            oktober 20, 2021 at 20:54 #489626

            Jeg har prøvd en Weber 34 ICH på min -72 V4 med standard 1500-motor, og er bare sånn passe fornøyd. (Det ligger en tråd om dette forgasserbyttet på forumet til Gammalsaabens Venner, http://www.gsv.no, men det er visst nede for tida)

            Reint mekanisk er byttet nærmest “plug and play”, men jeg sliter med at motoren går for magert ved lett belastning og turtall rundt 2000 o/min +/-, selv med største lavfartsdyse. Har fått en del tips, men ingen har ført fram. Den funker supert med mer enn halvgass.

            Denne forgasseren blir visst også brukt som erstatning for Solex på VW-boksere, og på et engelsk VW forum har jeg lest at alle nye Webere må renses nøye for små metallpartikler før bruk. Det gjorde jeg ikke, så det kan jo hende at en eller annen kanal er gått tett. Forgasserrensing blir vinterarbeid. Jeg satte tilbake den gamle FoMoCo forgasseren så lenge, og nå er V4’n parkert for sesongen.

            (Jeg har forsøkt – flere ganger – å legge opp et bilde av Weberinstallasjonen min fra bildtagg.se, men da blir innlegget mitt borte…)

            '-57 Ferguson FE35, -72 96V4

              oktober 22, 2021 at 16:37 #489661

              Vad är problemet med förgasaren du har ? Jag jobbade på en Saab verkstad på 70 talet och det hände att det kom in v4 som inte gick som dom skulle efter någon gort rent förgasaren o råkat blåsa bort den lilla kula som måste finnas.

                november 14, 2021 at 20:20 #490053

                Jag har nyligen monterat en (renoverad) Weber 36/36 på min V4 Super -80, men där bytte jag ju från en dåligt fungerande Solex dubbelportare, så resultatet kunde inte bli annat än väldigt mycket bättre. I högre farter (vilket i V4-världen är allt över 50, ha) går den nu otroligt bra, och har överhuvudtaget blivit en mycket piggare bil, att köra på motorvägen t ex (vilket jag förvisso helst undviker) är inga som helst problem, vid 120 verkar den ha rätt mycket kvar att ge. Men jag vill inte utmana ödet.

                Den drar nog mer soppa än tidigare, men det ser jag som det minsta problemet eftersom jag inte kör mer än kanske 200 mil per år. Däremot går den fortfarande inte riktigt som den ska i lägre farter, och den tjuvstannar gärna innan motorn blivit varm. Kommer jag bara ut från stan och slipper stanna var hundrade meter så flyger vi fram 🙂 Nu blir det vintervila, så finjusteringen får vänta tills det är dags att rulla ut på vägarna igen.

                För mig var det också ett problem att det var så svårt att hitta någon som kunde / ville skruva på Solexen. “Byt till en Weber” sa i princip alla… Men innan någon eventuellt frågar om praktiska råd så ska jag säga att jag inte gjorde själva bytet på egen hand, kände mig inte riktigt mogen en sådan viktig uppgift… 🙂

                  november 17, 2021 at 11:39 #490105

                  Kulan finns kvar. Men när man tittar på sprängskisser ser det ut som att det ska vara en till grej där. Men det är svårt att tyda. Kan det stämma att det ska vara någonting mer än bara kulan där?

                    november 17, 2021 at 12:54 #490107

                    Jepp, en pinne. Det ska se ut som ett utropstecken.

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      november 17, 2021 at 13:30 #490108

                      Fomocon är en bra förgasare men de kan ju slagga igen med tiden. Om du kör 4-5 gånger i ultraljudstvätten så blir den nog bra.
                      Som du ser på bilden nedan så ska kulan och stången ner i hålet med kulan först.
                      Fomoco_202111171230

                        december 26, 2021 at 17:54 #491011

                        Ksn de påverka mycket att “pinnen” inte finns kvar? Vart kan man få tag i en ny “pinne”?

                          december 27, 2021 at 09:52 #491038

                          Kulan är en backventil i accpumpen, pinnen är en vikt så att kulan stänger ordentligt. Gör en egen pinne av lämplig svetstråd/ståltråd, diameter ungefär som kulan och inte för lång, utan fungerande accpump kommer bilen att tveka på gaspådrag.Mats

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.