Ny medlem här
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-26 19:21 av adamz.
-
FörfattareInlägg
-
september 4, 2024 at 11:15 #517514
Helt freakat ut på gamla Saabar och köpt upp mej på några. 96 1964,96 1965,96 1979,99 gl aut 1976.
- Detta ämne redigerades för 4 månader, 1 vecka sedan av Janne Hagnell.
- Detta ämne redigerades för 4 månader, 1 vecka sedan av Janne Hagnell.
september 4, 2024 at 18:50 #517528Jepp, ännu en smittad av SAAB-sjukan
Varmt välkommen i sekten
SAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vinterslädenseptember 4, 2024 at 22:26 #517535För min del är det V4 som gäller. Köpte min första V4 rallybil 1976 (nu förstår du hur gammal jag är 🙂). Har dock haft ett antal OG-900. Det har nog passerat ett större antal V4:or sedan dess. Hoppas vi ses på söndag. Hälsningar Saab-Göran.
För min del är det också klassiska SAABar
V4 (mörkgrön) -70
99 2.0 (veronagrön) -72 måndagsexemplar (3 st byten av vevaxeltätning fram sen garantibytte SAAB motorn, sen sprack alla ventillyftare, bilen fick nitrerhärdade krom-molybden lyftare tillverkade på vapenverken Gen. Walter i Radom, Polen, (sommaren 1973 i kommunist Polen. Det svåraste, skojar inte, var att få ut ventillyftarna ut genom metalldetektorn på vapenverken. Generaldirektören tog dem i sin limousin som inte kollades) väl återkommen med bytta ventillyftare återköpte SAAB bilen, beskrivet i min tråd. Två krom-molybden lyftare finns kvar.)
99L DSF 172 (veronagrön) -73, Familjeveteran under restaurering. Ska bli insprutare K-Jetronic med 5-växlad låda (900 EMS -80) med 7ans primär — kan det bli bättre? som de säger på Bilweb auctions. (Allt original sparas motor tank etc).
900GLi LUJ478 (cherry röd) -84, ännu bättre trotjänare, bilen klarade olje-torsk varningslampa blinkade vid Hjulstakorset slocknade och sedan började den lysa konstant efter en vecka sportlov i Sälen, över 4L olja gick i, orsak sprucken bakelit i oljetryckgivaren, inga men i kompressionstest. Hustrun tankade bilen full med diesel. Killen på macken hällde på 1L 2T olja… och sa kör tanka-på efterhand. … Bilen blev stulen när den hade 30000 mil på mätaren.
900S 3D, CRN 149 (Testarossa röd) -91, lätt sänkt (har den varit under cover polis-bil i Hälsingborg?). En ovanlig 900S, förmodligen lätt sänkt från fabrik med intercooler och oljekylare och AC. Köptes av oss kring 2006. Nu fullturbo med röd box … by the book. Grått skinn (av mig). En bil som bara är alltför rolig att köra! Barnbarnen älskar att sitta o tuta i den -:)
När LUJ 478 blev stulen stod det mellan SAAB 9-5 2.3T, VW Passat V6 och Volvo S80. 2.3T var för rå i motorn, tyckte jag, jag hade bara kört sugisar, det var för mycket plysch i klädseln långt ner där skid-pjäxor skulle skava. VW baksäte var ”parksoffa i trä” sa döttrarna. S80 blev bingo. Döttrarna åkte som prinsessor i baksätet. Jag tyckte min Sonja kom alldeles för långt ifrån i passagerarstolen fram. Nu är ”gubbabilen” (205/SR-15 däck) alltför bra för att göra sig av med (-00 20 XXX mil).
CRN149 är valet när det ska åkas speciellt (på sommaren och det är sparsamt, motor o växellåda är super, men det står 20 XXX på mätaren).
Min bil CV, SAAB uppgång och förfall till konkurrenten Volvo, dock OBS! framhjulsdriven S80.
Hoppas vi ses på Söndag Göran och Matthias.
Mvh
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödseptember 17, 2024 at 16:57 #517789Välkommen till forumet Jan Persson. Du är långt ifrån ensam om att ha mer än en Saab. Vi läser gärna mer om någon/några av bilarna. Starta gärna en tråd i kategorin Min bil här på forumet. Vi ser gärna bilder. Välkommen. Mvh Bengt
oktober 11, 2024 at 10:56 #518217Välkommen till forumet! Jag ser fram emot att se bilder av dina Saabar!
oktober 26, 2024 at 18:51 #518532Jaaaahappp. En till här som inte kunde hålla sig borta från Saab viruset. Bytte bort min Citroën ID19 idag mot en 1975 års Saab 95 i någon brun kulör.
Den verkar vara relativ oskruvad och i ett sånt där bruksskick som man brukar säga. Ingen showroom modell (men det ska den inte vara heller för då kan den lika gärna stå på museum).
Aldrig haft eller ens suttit i en Saab öht i hela mitt liv, så det var en underlig upplevelse. Att sitta lite snett bakom ratten är en sak, men det där met frihjulet…
Började genast tänka på mina första dagar bakom ratten av en lasbil av märket DAF som hade en osynkad låda där man efter lite trix och tankeverksamhet kunde växla utan att använda kopplingen.
Jag som har halvdålig kondition i just benen är det inte helt fel med denna tekniken.
Vad är tanken med denna bilen? Som den är, att hålla den rullande, ta ut på vår-sommar-höst på lite roadtrips exempelvis. Vem vet, packa ihop bilen och dra ut på picknick.
Bara något man har i drömmarna så att säga.
Bilder kommer väl så småningom när man har satt sig i detta nya klubb/forum landskapet.
Attachments:
Hej och välkommen!
Hm, från Citroen till SAAB. Båda anses ibland som lite aviga och bakvända. Rent bokstavligt talat när det gäller motorerna i 99 och 900OG. Om jag inte har fel för mig så hade tidiga SAAB TT öppning av dörrar avigt, så att vinden kunde slita av dom -:) men det hade väl även vissa Citroen också. SAAB och Citroen-teknikerna tillät sig vara ganska ”egna”. Tyvärr hittar man en del tum-gängor på SAAB med det gör man väl inte på en fransk bil -:). Med andra ord Du kommer att känna Dig hemma här ganska snart hoppas jag. SAAB 95 V4 var en omtyckt Herrgårdsvagn som passar väl i picknic-sammanhang. Är man bara två kan man säkert sova över i den…
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.