Nya besiktningsregler

Forum Övrigt Off Topic Nya besiktningsregler

  • Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-27 13:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7859
    michelle
    Deltagare

    Kors i taket, nya besiktningsregler i höst, men för en gångs skull så innebär en ändring i regelverket faktiskt en förenkling/förbilling och inte en skärpning/tillkrångling/fördyring!
    Vid montering/demontering av dragkrok så behöver man inte in för en särskild registreringsbesiktning längre.
    Då kan jag montera bort min dragkrok för att få ett renare utseende och underlätta trånga parallellparkeringar. Och skulle jag behöva en dragkrok i framtiden, är det ”bara” att
    montera dit den igen.

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nya-regler-for-dragkrok-i-host/

    #58084
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ser man på, det finns vettigt folk på Transportstyrelsen! Det trodde jag inte efter idiotin med stöldskyddskravet vid kontrollbesiktning…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #58104
    djungeltrumman
    Deltagare

    Chocktillstånd… 😉

    Ovanligt att de gör något som gynnar oss! 🙂

    Johan

    Skickat från min Galaxy Note 2 4G via Tapatalk 4 Beta7

    #56286

    Tanken tycker jag är mycket god. En sak skrämmer mig dock.; nu kan vilken kladd som helst köpa en godkänd dragkrok. Montera den och hänga på en husvagn och åka till Öland… Utan att någon kontrollerat att det sitter som det ska! Eller är jag negativ?

    #58117
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, du var ju en muntergök… 😉
    Nej, visst har du rätt och i ljuset av tex just stöldskyddsfrågan känns det som de silar mygg och sväljer kameler. För mig som funderar på att sätta krok på Blåsan är det dock goda nyheter (räknar mig optimistiskt nog inte som kladd..).
    Hörde dock att det minsann inte är att bara smacka på krok på en 9-5 -04 utan att den måste giftas in med Tech II. Stämmer det? Nog var vissa saker bättre förr… :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #56308
    andreas1
    Deltagare

    Kanske lika bra. Dom gångerna jag reggat för krok har dom tagit papperna o tittat under o godkänd…380 kr el vad d kosta.. För dom pengarna kab dom väl iallafall känna på bultarna

    #58144
    96GT
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Tanken tycker jag är mycket god. En sak skrämmer mig dock.; nu kan vilken kladd som helst köpa en godkänd dragkrok. Montera den och hänga på en husvagn och åka till Öland… Utan att någon kontrollerat att det sitter som det ska! Eller är jag negativ?

    Positivt om myndigheter förenklar… Men slarviga montage med 2 tonn hängande… Hisnande… Men de flesta som monterar gör det säkert riktigt…

    #58180
    kg70
    Deltagare

    När jag läser i författningssamlingen ser jag att detta gäller ”Montering av EU-typgodkänd kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil”. Det borde alltså gälla fordon av årsmodell 1995 och senare.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #58192
    michelle
    Deltagare

    Äsch då, då gäller det inte min bil. Visste väl att det fanns en hake nånstans. 🙁
    Min bil är undantaget detta undantag så att säga.

    #58201
    svarvaren
    Deltagare

    Vad betyder detta som står i slutet då?

    ”I samband med demontering behöver man inte registreringsbesikta fordonet under förutsättning att uppgifterna om draganordning inte finns i VTR. Finns det uppgifter noterade i VTR om kula eller demonterbar kula och man har plockat bort kulan så ska fordonet registreringsbesiktas.”

    Jag tolkar det som att om man redan har drag monterat före 1a september måste man regbesikta när draget demonteras :bh

    /Owe

    #58224
    andreas1
    Deltagare

    Så tolka jag oxå det.
    Bara dom som sätter dit drag efter nya reglerna får ta bort utan reggbes.

    #59706
    gmc
    Deltagare

    Went into Bilprövning today to ask about fitting a towbar to my 1973 Saab 96, you must have it registered as per the old rules and you must have a copy of the installation instructions with you, for the make and model of towbar that is fitted. The same if you are to remove a towbar for older cars.

    However, they couldn’t give a specific age of a car that doesn’t need to go through registration, they recommend you check with them before fitting or removing a towbar to any car.

    #59708
    Janne Hagnell
    Moderator

    @GMC wrote:

    Went into Bilprövning today to ask about fitting a towbar to my 1973 Saab 96, you must have it registered as per the old rules and you must have a copy of the installation instructions with you, for the make and model of towbar that is fitted. The same if you are to remove a towbar for older cars.

    However, they couldn’t give a specific age of a car that doesn’t need to go through registration, they recommend you check with them before fitting or removing a towbar to any car.

    I did just that for my 2004 9-5, and they said that it wouldn’t need a registration besiktning. However, I e-mailed the same question and did not get any answer at all, which I interpret as them not wanting to be held liable in this matter… It will prove interesting to see what happens at the annual kontrollbesiktning come February. :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #59711
    Bellman
    Deltagare

    The new rules is only applicable on ”EU-certified cars”.

    Utdrag ur transportstyrelsens författningssamling:

    1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registreringsbesiktning
    enligt 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211) om ändringen
    endast avser någon av följande åtgärder.
    7. Montering av EU-typgodkänd kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I

    I guess that a 1973 Saab 96 is not a EU-certified car.

    #59717
    gmc
    Deltagare

    Jonas: After reading the rules, even with poor translation, I was expecting the 96 to need registering, but what I found interesting is that there isn’t a good indicator as to whether or not a car is exempt or not. I don’t have a car from the mid-90’s so I can’t check the registration papers, but does the registration papers say if a car is EU certified or not. If a person has a mid-90’s car, or an import, how are they meant to know if they must register it other than calling in and checking. Likewise if you are stopped by the police, they must have some way of checking if the car is EU certified, I would think.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng