Forum › Modellspecifika forum › OG9-5 › Nya bussningar i subframen – grym växellåda
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 11 september, 2019 kl. 14:41 #462897
mikael vallentuna
DeltagareHar haft klassiskt klonk och motorresning i samband med start på 9-5 -01. I samband med brusten styrväxelslang blev det aktuellt/akut att byta bussningarna i subframen.
Har kvar ett litet klonk vid start men knappt märkbart motorlyft efter bussningsbytet. Förutom att bilen numera är tyst och stabil upplevs växellådan som en dröm.
För ett år sedan bytte jag växellådsolja till Quadralube vilket bara det var ett stort lyft med smidigare och distinktare växellägen, mycket nöjd med den åtgärden. Men att lådan kunde bli så mjuk, följsam men ändå distinkt som den har blivit efter byte av bussningarna i subframen hade jag inte förväntat mig.Nästa punkt har jag svårt att förklara men någon kanske kan:
– ända sedan bilen köptes för 1500 mil sedan har jag haft till och från svårt att med laddningen vid full gas. Gasen har varit som bilar med sliten förgasare man har inte kunnat trampa gasen i botten utan har fått leta efter fullt tryck med att släppa på pedalen, ibland har det funnit fullt tryck ibland har man inte hittat läget
– efter bussningsbytet laddar det fullt vid full gas, nu funkar det klockrent med gaspedalen
– kan bussningarna påverkat motorns vinkel och gaswiren på samma sätt som det måste ha gjort för växellådan?
– eller har jag vid arbetet kommit åt någon slang eller annat som inte varit korrekt?/mikael
4 oktober, 2019 kl. 15:03 #463725mr.o
Deltagare– Att byta olja i växellådan är bra även om det inte står i serviceschemat. Men jag blir lite nyfiken. Menar du att Quadralube är bättre än GM/Saab original växellådsolja? Hur vet du det i så fall, hade du bytt till original precis innan men var inte nöjd eller?
– Bussningarna och (den minimala vinkeländringen) påverkar inte gaswiren.
– De tunna 4mm vakuumslangarna är alltid misstänkta om de inte bytts till silikon & buntband/slangklämmor tidigare, alternativt är nybytta gummi.
Men visst kan det vara så att du ”tätat” någon spricka under arbetet. Men då har du ju ett fel kvar…Bytte du bussningarna i momentstaget mellan subframe och växellådan oxo?
4 oktober, 2019 kl. 16:31 #46373297sonett
Deltagareskulle gissa på att t7-systemet registrerar spikningar vid full gas med dåliga bussningar i subrame, blir metall mot metall om man stämplar fullt, och då misstar styrsystemet detta oljud som spikning.
6 oktober, 2019 kl. 23:51 #463883mr.o
Deltagareskulle gissa på att t7-systemet registrerar spikningar vid full gas med dåliga bussningar i subrame, blir metall mot metall
Jag har mycket svårt att tro att alla 6 subframebussningarna varit så dåliga att detta kunnat inträffa. Metall mot metall så illa alltså. Det var endast små klonk vid start, ju.
Om alla motorupphängningarna och momentstaget var väldigt dåliga, kanske. Men det var den ju inte eftersom bilen upplevdes ”som en dröm” utan att byta dessa. Så, nej, det tror inte jag.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 8 månader sedan av .
19 november, 2019 kl. 09:51 #465328mikael vallentuna
DeltagareHej
Växellådan var seg, tvär och allmänt hård därför bytte jag växellådsoljan. Genom bytet får du också en koll på att det är rätt mängd i lådan. Bytte till Quadralube på inrådan från servicetekniker från Sabbs fabriksverkstad.
Mest troligt är väl att jag kommit åt någon vaccumslang och har ännu inte tappat turbotrycket efter subframbytet. Jag hade tidigare bytt vaccumslangarna.
Jag bytte de bakre och mellersta bussningarna i subframen, De bakre var obefintliga, det fanns inget kvar bara trasiga delar av gummit som gick att plocka bort med fingrarna. De mellersta var även dom mkt slitna och trasiga.
När jag köpte bilen kändes den tight om man kör på asfalt vilket jag gör är. Bytte en länkarm som klonkade. Bilen har varit sparsamt körd de senaste åren så troligen tog mitt dagliga användande av bilen död på det lilla som var kvar av bussningarna för det uppstod nya klonk efterhand och då bytte jag även det främre momentstaget som även det var utslitet och i samband med det bytte jag även de övre motorkuddarna. Motorkudden under batteriet såg inte slitet ut men den andra motorkudden vara nedtyngd och 1-2 cm lägre än den nya kudden. Bytet av motorkuddarna och främre momentstaget påverkade inte känslan i växelspaken. Det gjorde dock bytet av bussningarna i subframen./mikael
24 februari, 2020 kl. 12:30 #467558turbo4ever
DeltagareMikael, vilken specifikation och mängd på växellådsoljan: http://www.quakerstate.se/transmission.asp? Gjordes en sköljning?
14 augusti, 2020 kl. 11:54 #473671mikael vallentuna
DeltagareHej
Sent svar men jag har inte varit aktiv på forumet på ett tag.
Jag köpte klubbens vxl-lådsolja Quadralub. Ingen sköljning och fabriksangiven mängd. Bilen körs i bruk och jag har inga ambitioner på att den ska vara perfekt.
Det som talar mot Qudraloben är att den troligen inte har lika bra smörjning av slutväxeln som Saabs rekommenderade motorolja har. Det är slutväxeln som tar stryk då Aeros oftast körs väldigt hårt, främst när dom är några år och blev tillgängliga för yngre förmågor./mikael
14 augusti, 2020 kl. 16:53 #473680M.Broberg
DeltagareDet som talar mot Qudraloben är att den troligen inte har lika bra smörjning av slutväxeln som Saabs rekommenderade motorolja har.
har du nått belägg för detta påstående?
- Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av .
18 augusti, 2020 kl. 10:22 #473883mikael vallentuna
DeltagareHej igen
På Saabklubbens marknad i januari träffade jag på en man som renoverade och byggde om OG900-lådor. Han tyckte inte man skulle köra på annat än Saabs orginaloljor till växellådorna, vilken modell det än var. Om sedan OG900-lådorna är mer känsliga för oljan till slutväxeln än 9-5:an är vet inte jag, men jag fick den uppfattningen att det är en känslig komponent och att Saabs oljor är bäst för i aspekten. Inte heller vet jag om Quadraluben är rekommenderad av Saab.
Oljor är ett knepigt område…18 augusti, 2020 kl. 15:39 #473887M.Broberg
DeltagareOljor ÄR knepigt.
og900 är rekomenderat att aldrig byta olja, vilket alla vet är vansinne.
Vet att senare saabar fick förlängt bytesintervall pga det såg bättre ut med långa intervall eller att aldrig byta, blir ju billigare!oljor utvecklas faktiskt löpande. Dom oljorna som saab tog fram 1994(kan vara 1998)som hälls i en 9-5 är idag, just det, gamla.
Att märkesdelar alltid är bäst vet vi också är totalt felaktigt. Bara för att det står ”Saab” på det är det inte det bästa tänkbara alternativet för uppgiften.
Olja är en tyckar-sport.
Att en växellådsolja idag inte skulle kunna smörja en slutväxel är nog ett gigantiskt undantag från normen såvida du inte har lamelldiff, då finns det mer specialiserade oljor.saabs olja är designad för att fungera överallt hela tiden. från -50 till 150 grader. Jag som bor i södra sverige kan använda en olja som i norra delarna hade varit helt värdelös på vintern just pga temperaturer. Allt är alltid en kompromiss.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.