Nyare motor i Saab v4 95

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nyare motor i Saab v4 95

  • Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-29 11:13 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6060
    axelg
    Deltagare

    Hej,

    Jag har under de senaste 3 åren kört snart 5000 mil med min v4 och älskar verkligen bilen. Lastar allt från 2 till 7 personer och har sovit i bilen i mer än 3 månader. Ochljudet är fantastiskt 🙂

    Igår körde jag dock sträckan Småland till Spanska gränen med en nyare bil (Audi Q5 2.0d) och har tidigare kört samma sträcka ett antal gånger med saaben. Slogs då av skillnaden i marschfart och bränsleförbrukning, det förstnämnda kan man inte göra så mycket åt men det sistnämnda däremot borde kunna få en stor förändring i den gamla v4an.

    Detta leder mig till funderingar kring byte till en modern, liten, insprutad bensinare som är gjord för att gå på de relativt höga varvtalen som saab v4 lådan kräver vid 100 km/h. Är det någon som har förslag på vilken motor, hur sprängkåpan ska modifieras (vem som kan göra det) och vad mer som behöver göras. Söker en motor í samma effektram som är modernt insprutad och som passar i motorutrymmet. Vill endast montera förpump, bygga motorfästen och svetsa om avgasrören +eljobb (mer eller mindre). Vill gärna använda samma låda.

    Någon som har något förslag?

    Tack på förhand
    Mvh Axel

    #45243

    Hoppsan, den här diskussionen har råkat hamna i TT-avdelningen och inte i V4-diton där den hör hemma. Men ämnet blir inte mindre intressant för det och vi är nog många som glatt hoppar mellan V4 och tvåtaktare.

    Jag funderar själv ofta på mer ekonomiska motorer till min V4 och med en kortnoshybrid på gång är det nog bara en tidsfråga innan jag stoppar något mer effektivt än en tvåtaktare under huven. I kortnosen blir det ännu sämre med utrymme framför växellådan så något fyrcylindrigt är nog inte att tänka på. Daihatsu Charade var ju populära för ett antal år sedan, hade trecylindriga motorer och borde finnas på skroten för överkomliga pengar. Bättre men troligen dyrare är kanske Toyotas nyare trecylindriga som finns i bl.a. IQ, Aygo, Yaris, en liten citroen (C1?) och Daewoo Matiz om jag inte är helt ute och cyklar.

    Ju färre cylindrar för en given cylindervolym desto effektivare förbränning och desto mindre friktionsförluster. -Knappast en nackdel när det snurrar på i 4000 rpm om man inte byter ut V4-lådan mot något femväxlat (och tråkigt frihjulslöst). Jag har aldrig måttat under huven på en liten toyota och det är besvärande smalt mellan hjulhusen på saabarna men man borde kolla om det finns en chans att få plats med både motor och växellåda från toyotan.

    Femväxlade lådor från bilar med längsmonterade motorer tror jag vi kan glömma i diskussionen då de tycks vara ganska långa bakom diffen. Jag har kikat på Audio, WV Transporter och R5 GTS av äldre modell. Möjligen kan den sistnämnda klämmas in men det blir ändå intrång i kupén. Att sänka motorvarvet är knappast en nackdel oavsett motor men en insprutad trecylindrig tusenkubikare går förmodligen snålare vid 4000 rpm än original V4-motor med lite lägre varvtal. Helt säker är jag dock inte…

    Sedan finns en alternativ och brutal metod att sänka förbrukningen som jag testat i 4000 mil på en gammal fiat: Halvera motorn genom att plocka bort två kolvar! Bilen blir ganska svårkörd och får usla prestanda men en bränslebesparing på 10-15% vid oförändrad marschfart blev resultatet av mitt experiment. Lägger man sedan tid och lite pengar på att mickla med kamaxel och/eller turbo för att maximera motorns vridmoment finns kanske ytterligare att vinna. Ombyggnaden kan liknas vid att införa en permanent och rejäl överväxel och är det absolut enklaste och billigaste att testa, i synnerhet om man har en reservmotor att offra. Dessutom slipper man såga sönder bilen och svetsa. Men det har som sagt sina uppenbara och rejäla brister…

    Här är min mekarblogg från tiden med nämnda tvåcylindrigt konverterade fiat:
    http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFTOPIC_127downsizing/index.htm
    En Saab V4 är förmodligen en mycket bättre kandidat för denna typ av experiment.

    #45249
    Morten S.
    Moderator

    Jeg flyttet den til V4 delen.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #45272
    mikael jardstam
    Deltagare

    Andra Fordmotorer har samma svep på kopplingskåpan den gamla v4 vad jag vet. Upp till Duratech som kom i Mondeo -01 vill säga.
    Titta gärna till Zetecmotorerna 1,25 från Fiesta upp till -00 och 1,6 till Focus -04. Dom är helt i aluminium och man lyfter en komplett motor med handkraft, är nog inte mycket tyngre än en tvåtaktare.
    1,25 är på 75 hk tror jag och rätt rivig i Fiestan. 1,6 är på 100 och ganska snål i Focus som dock är ganska högt växlad, typ 2400 varv i 100km/h tror jag.

    #45280
    Janne Hagnell
    Moderator

    Så då borde man kunna plocka något från en 80-tals-Fiesta, eller är vi tillbaka på gjutjärnsrova då? Vill gärna undvika modern elektronik i motorstyrningen…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #45282
    jimbo
    Deltagare

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Zetec_engine

    lite info om ford motorer.

    finns det nån lista sida med mått på svepet på kopplingskåpan, som det finns bultcirkelguid borde det finnas
    kopplingskåps guid???

    #42954
    axelg
    Deltagare

    John

    Det var verkligen ett spännande experiment! Dock känns det väldigt plågsamt och det är faktiskt så att jag behöver effekten. När man kör så mycket med 7 personer som jag gör lär man sig uppskatta de där 64 hästkrafterna 😀 😀

    Angående lådan så skulle det naturligtvis vara bra men det är en helt annan operation, då krävs ju mycket mer för konverteringen och man förlorar rattväxel etc. 4000 rpm, vid vilken fart har jag 4000 rpm med min 95 från 74?

    @Mikael Jardstam wrote:

    Andra Fordmotorer har samma svep på kopplingskåpan den gamla v4 vad jag vet. Upp till Duratech som kom i Mondeo -01 vill säga.
    Titta gärna till Zetecmotorerna 1,25 från Fiesta upp till -00 och 1,6 till Focus -04. Dom är helt i aluminium och man lyfter en komplett motor med handkraft, är nog inte mycket tyngre än en tvåtaktare.
    1,25 är på 75 hk tror jag och rätt rivig i Fiestan. 1,6 är på 100 och ganska snål i Focus som dock är ganska högt växlad, typ 2400 varv i 100km/h tror jag.

    1.25 motorn från fiestan låter ju oerhört interessant. Bultar den alltså rakt på v4-lådan? Hur är det med koppling, startmotor, svänghjul etc, använder man fiestans saker då?

    Tack för alla svar, känner att detta börjar gå från vild idé till planeringsstadie 🙂

    #45318

    ”Ford Siesta, -den trötta bilen”… Är inte de ganska törstiga för sin storlek? Åtminstone de äldre modellerna. Å andra sidan har de precis som Fiat 127, VW Golf m.fl. en långt ifrån aerodynamisk kaross. Saab 75 har väl inte bilvärldens mest välformade rumpa men nosen borde åtminstone riva upp mindre turbulens än de kantiga 80-talsbilarna. Finns fiestamotorn med aluminiumblock och lamdakorrigerad insprutning och den dessutom passar V4-lådan direkt känns det inte längre så intressant att snegla på nya men svindyra toyotamotorer. Kylaren kan man ju montera som på kortnosarna, men med elfläkt och utsläpp i sidorna på huven (rallygälar) eller upptill/baktill på framskärmarna.

    Någon som vet hur pass bra/dålig Saab 95 och 96 är jämfört med modernare bilkarosser och i synnerhet då de med liten vinkelskillnad mellan motorhuv och vindruta och med relativt tvärt avhuggna rumpor?

    Med svag motor och illa matchad växellåda kan det faktiskt vara en fördel om bilen är relativt tung. Det tar förvisso längre tid att få upp farten men har man långt att åka kan det göra att man bättre håller farten i kommande uppförsbackar. Kör man däremot mer i stadstrafik är det rimligen trevligare med en lätt bil. Med en 95:a full av passagerare finns ju många som kan kliva ur och skjuta på om backarna är i brantaste laget… :ID

    #45321
    fjurre
    Deltagare

    En diesel då?
    Har hört att dom stoppade passat diesel i gammla bandvagnarna som det satt v4an i. Ska inte svär men tror att sprängkåpan på gammla Vw är lika väldigt läng. Så då borde det gå med en ex golf 2 turbodiesel, om det nu är samma så borde det gå med samma adapter som bandvagnarn.

    #45322
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har sett bild på en 93:a på Kuba (!) som de hade stoppat en diesel i, så nog ska det gå. Om man nu vill ha en diesel… 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #45327
    djungeltrumman
    Deltagare

    Finns ju en vit 95 V4(nja) som rullar någonstans här i sverige med en golfdiesel på vintern och något annat på sommaren. Har sett bilder på den men kan.inte minnas var.

    Johan

    Skickat från min Galaxy Note via TapaTalk

    #45861
    96GT
    Deltagare

    @Djungeltrumman wrote:

    Finns ju en vit 95 V4(nja) som rullar någonstans här i sverige med en golfdiesel på vintern och något annat på sommaren. Har sett bilder på den men kan.inte minnas var.

    Johan

    Skickat från min Galaxy Note via TapaTalk

    En svart 96 med diesel…

    http://www.blocket.se/vasternorrland/SAAB_96_D4__Valdigt_ovanlig__41598172.htm?ca=11&w=3

    Lagt med PDF kopia också

    #45907

    Men jäklar, femväxlad audilåda står det ju i annonsen! Den idén förkastade jag ju efter att ha sett en sådan ”långlimpa” på skroten. Men killen som byggt bilen kanske inte har lika långa ben som jag eller så har jag felbedömt hur mycket en sådan låda skjuter in i kupén.

    Ska man köra diesel antar jag att besparingen inte blir något vidare om man kör vidare med original V4-låda. Åtminstone inte om man vill åka fortare än 60-70… Kanske en riktigt liten turbodiesel kan gå snålt även vid varvtal uppemot 4000 men jag är mycket tveksam till detta. Vill man ha kvar originallådan och bara byta till en modern motor är nog de små trecylindriga japanska bensinarna bästa alternativet (tror jag).

    #46085
    jimbo
    Deltagare

    finns väll olika audilådor. en till en a6 biturbo är väll lite större än till a4.
    vilka audi har längsmonterade motorer? a3 a4 a6 tex.
    eller är det bara äldre audi 100??

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng