Nybörjare med "ny" bil

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Nybörjare med "ny" bil

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Nybörjare med "ny" bil

  • Författare
    Inlägg
    • maj 16, 2017 at 22:20 #430332

      Hej, ny på forumet och efter att jag för ett antal år sedan köpt en 93b -59 i ganska så gott skick så nu har jag fått plats i garaget och tid över. 🙂
      Den har alltid stått i garage, har inte så stora problem med rost men det är som sagt ett antal år sedan den kördes. Senast den var i trafik
      så var det AC-skyltar på den.

      Innan jag gör så mycket med bilen så vill jag höra hur någon av motorerna svarar på tilltal. Men hur går jag enklast tillväga?
      Nytt 6V batteri, några droppar olja till kolvarna och vrida på nyckeln och hoppas på svar? Eller ska jag starta med att plocka isär och börja om från början och direkt bygga om till 12V system?

      Tips mottages

        maj 16, 2017 at 23:29 #430340

        Saab 93 har 12 V system så du behöver bara montera ett 12 V batteri 🙂

          maj 18, 2017 at 10:29 #430378

          Kolla först att motorn går runt innan du “drar” igång startmotorn. Annars tycker jag du skall gå över smörjpunkterna på motorn innan uppstart. Snåla inte på dropparna olja i cylindrarna heller. Se över tänd-delarna.

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            maj 18, 2017 at 22:00 #430400

            Tack för era svar, hoppas på ett startförsök i helgen. Skönt också med det förlösande svaret att det är ett 12V system. Har oroat mig en del för det 🙂

              maj 19, 2017 at 10:05 #430417

              Hej,
              Kul att du tagit dig an den enl mig snyggaste Saab modellen. Jag startade upp en som stått sedan -69 förra året och det jag gjorde innan uppstart var:

              *Tog ur motor skruvade lös botten och kollade så vev såg juste ut och smörjde upp allt innan jag skruvade ihop den igen. Sedan så spolade jag genom kylkanalerna.
              *Bytte alla tänddelar.
              *Tog isär förgasare och gjorde rent.
              *Spolade kylare och bytte massa slangar som var helt söndertorkade.
              *Plockade ur tanken som stått utan påfyllnadsrör. Fick ur 5st getingbon! Blåste rent bränsleledning från tank till motor.

              Tror det var allt jag gjorde innan uppstart. Men det beror väl lite på hur bilen ser ut vad man behöver göra. Jag fick lov att renovera bränslepump också för den gick för tungt visade det sig.

              Lycka till och lägg gärna upp en bild på skönheten!
              /Jonas

                maj 19, 2017 at 23:13 #430452

                Lägger ut en bild på skönheten under helgen, är obehagligt sugen på att gå vidare 🙂
                Öppnade upp toppen och det såg “bra” ut, har inte vågat dra runt motorn. Saknar någon kylarslang samt ett par väsentliga delar som det ser ut efter min första besiktning.
                Tändspolen finns inte där… Var sitter den monterad, jag vet vad det är men var sitter den som original? Köper man den här på shopen eller var?
                Var är jordflätan kopplad? Den är borta och den är naturligtvis centralt mot jord/chassie, men var är den kopplad original?

                En värld av frågor dyker upp och nätet är just nu min vän i garaget, syftet är en 93b i original men det är lång väg dit. Jag lär peppra er med frågor.
                Ska jag starta en tråd för projektet, sprida frågorna på forumet eller kanske en blogg.
                Jag återkommer.

                  maj 20, 2017 at 12:04 #430454

                  Saab 93 er, etter min mening, en av de fineste Saab modellene. Har selv en 93F.

                  Her ser du plassering av tändspole og jording.
                  Tändspolen er spesiell. På baksiden så går det en tjukk kabel helt inn til tenningslåsen.

                  243532337_d601fadf-0068-4722-91ad-927c7ea1402e

                  Jordingen er festet under batterihyllen og så ned på vxl-lådan.

                  saab_93b_1958_red

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                  Today I have:
                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2009 9-3 SC tid

                  • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Morten S..
                  • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Morten S..
                  • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Morten S..
                  • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av Morten S..
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.