Nybörjarfrågor

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nybörjarfrågor

Detta ämne innehåller 23 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-07-28 13:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12884

    meah
    Deltagare

    Är en glad och entusiastisk V4-ägare, men besitter i stort sett ingen kunskap alls om varken bilar eller motorer. Har nu varit ägare till en V4 -68 några veckor, och har några frågor som jag hoppas att någon orkar ta sig tid att kika på.

    1) Den senaste veckan har tempmätaren börjat spöka lite. Efter en stunds åkande glider mätaren upp till mellan 75% av det gröna fältet och gränsen till det röda (den har dock aldrig varit inne på det röda området). Har inte märkt av något märkligt med motorn i övrigt, så jag undrar om det helt enkelt beror på att det är så sablans varmt ute? Vad kan det annars vara som gör att mätaren gärna glider över till höger halva av temperaturområdet? Nu blir min okunnighet pinsamt tydlig, men ..hur ser jag vattennivån i kylaren? Kanske är för lite där? Självklart kommer jag i skrivande stund på att jag kan kika under bilen om det har droppat ut någonstans, eller om det finns vätska någonstans i motorn. Har kollat oljan och den är inte vitaktig, utan brunsvart och fin.

    2) Ibland upplever jag vibrationer när jag kör. Det har hänt vid några tillfällen och jag kan inte koppla dom till något särskilt, förutom att de endast infinner sig vid 70 km/h och uppåt. (Jag kör inte snabbare än 90 km/h). Vibrationerna upphör när jag släpper gasen, och kommer ungefär varannan sekund. Jämför med det klassiska ”dunk-dunk”-ljudet från ett tåg, och ersätt det med ett ”drrr-drrr-drrr” som mest känns i ratten. Vet inte om vibrationerna upphör vid lägre hastigheter eller om de istället är så svaga att de inte uppfattas.

    3) Visst kan man plocka bort det lilla runda V4-märket i instrumentbrädan, och installera en klocka? Är de så hiskligt dyra att det inte är lönt, eller kan man glatt annonsera efter en rackare?

    4) När bilen har stått ett tag (någon dag eller längre) så motorn har svalnat, kan den vara lite halvlurig att starta. I regel går den igång på andra eller tredje försöket. Frågan är, ska jag vrida nyckeln utan att ge gas, ska jag ”pumpa” med gasen eller ska jag ge järnet och hålla gasen i botten helt under tiden?

    5) Går det att på något sätt få dörrlåsen att fungera som på en modernare bil? Alltså, att passageraren kan låsa dörren och sedan stänga den. Eller måste man alltid som förare låsa passagerardörren innifrån efter att den har stängts? Låser man utifrån, kan man bara låsa upp utifrån och låser man innifrån kan man bara låsa upp innifrån?

    6) Vissa hastigheter är ibland knepiga. Särskilt runt 55-65 km/h. Där upplevar jag det ibland som att det är för hög hastighet för trean (motorn varvar mer än vad som kan vara sunt) och att det samtidigt är för låg hastighet för fyran (motorn hackar och härjar och låter som att den är påväg att stanna). Vad är nyttigast för bilen – höga varv på låg växel, eller låga varv på hög växel?

    7) Hur tar jag hand om bilen på bästa sätt? Är glad i både biltvättar och rostskydd, kollar olja och andra vätskor jag hittar lite då och då. Men finns det något särskilt som mår bra av att rengöras eller bytas i längden? Något man bör tänka på i synnerlighet?

    Som sagt, min kunskap om bilar är inte mycket att skryta med. Men jag läser forumet i stort sett dagligen, och försöker lära mig och snappa upp så mycket jag kan.

    #87901

    anonymous
    Deltagare

    Välkommen in i saab-ägarnas glada skara. Har haft min 96:a, (73-karolinerblå!! ) i snart 7 år. Kan inte säga att jag är så kunnig. Skruvar bara vid behov, vilket i och för sig kan bli ofta!!
    Svarar bara på de frågor jag själv har erfarenhet om, hoppas det hjälper….

    1. Testa att lufta ur systemet. Hade samma symptom på min, och det var lösningen för mig.
    Luftnings-nippeln sitter på höger sida (i körriktningen) av den stora burken mitt på torpedplåten i motorrummet. 11 mm fast nyckel. (precis brevid batteriet..) På min iallafall. Bör vara samma på din. Med motorn varmkörd och igång, värmen på full effekt, så öppnar du nippeln tills en jämn och fin stråle vatten kommer ut. Gasa gärna lite via gasreglaget. Ha påfyllnings-locket (på kylaren) öppet och fyll på tills det är fullt.

    3. Tycker V4:a märket är snyggare än klockan….

    4. Brukar ge min ett par långsamma tryck innan jag vridet på nyckeln när den är kall.
    Är den varm får jag absolut inte ge någon gas.. Tror att alla är lite olika där.

    5. Går dom att låsa!!!??

    6. Visst ska den gå bra på 4:an i 55-65 km/h? Kanske ställa ventilerna? Hade lite taskigt bottendrag på min, men det löste problemet. Verkstads handbok… Köp… Min bibel…

    7. Själv lever jag efter mottot; Om det funkar…ge fan i det!! Men det låter som att du sköter vanligt underhåll. Byta olja etc.
    Själv sitter jag med balansaxel-lager byte m.m m.m. Finns alltid grejer att fixa….

    Lycka till och kör lungt….

    #87902

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Titta in under rubriken SAABfakta, 96 TT & V4, där kan du hitta mycket matnyttigt för att öka driftsäkerheten hos din V4.
    Hälsningar Folke Å

    #87903

    phermansson
    Deltagare

    3/ Själv gillar jag klockan Köpte en på festivalmarknaden, begärt pris 150:-, gav en hundralapp.

    #87904

    petter
    Deltagare

    1) Om det inte hjälper, spola ur kylsystemet med vatten, ev också kylarrens.

    4) Enl instruktionsboken skall gasen tryckas ned en gång vid kallstart för att aktivera choken. Kan behövas ngn mer gång ibland. Vid varm motor: Halv gaspedal när du vrider på nyckeln.

    5) Du menar som på en ny bil (det är skillnad på ”modern”, som Saab V4, och ”ny”). En ny bil som man kan låsa sig ute i… Låsen smörjs förresten bäst med automatlådeolja.

    7) Som på alla andra bilar bör olja, bromsvätska och kylvätska bytas. Men också växellådsoljan, pga frihjulet.

    Mvh Petter

    #87905

    meah
    Deltagare

    Fredrik_Forshaga:

    Forshaga, alltså? Inte omöjligt att jag ser dig längs vägarna, med andra ord. (Bor själv i Karlstad). Tack, förresten!

    1. ”Höger sida av den stora burken..”. Lysande med sådan beskrivning. Tids nog hoppas jag kunna identifiera fler motordelar, men än så länge är det kanon med sådana förklaringar. Hur ofta kan man tänkas behöva lufta sådär? Har kört drygt 200 mil sedan inköp, och det är först ett par dagar sedan jag noterade att mätaren började härja.

    3. Det är mest en praktisk detalj. Har nämligen inget armbandsur, och gillar inte att pilla med mobiltelefonen samtidigt som jag kör.

    5. Jag kanske missade någon ironi där, men självklart går dörrarna att låsa!

    6. Vart kan man få tag på en verkstadshandbok? Att ställa ventilerna, är det ett stort ingrepp?

    7. Har inte fyllt på eller bytt någon vätska ännu (förutom den löjligt dyra bensinen), men jag försöker hålla koll så gott jag kan. Det är så mycket att lära sig.

    Tackar!

    #87906

    meah
    Deltagare

    Folke Åkerblom:

    Tack för tipset! Har kikat där en del, men det mesta verkar vara större ingrepp som kräver mer eller mindre nedmontering av olika delar. Och jag vågar inte riktigt ge mig in på något avancerat när jag har såpass lite kunskap om det.

    #87907

    meah
    Deltagare

    Petter:

    4) Är det hopplöst att få tag på en instruktionsbok? Skulle vara fina fisken att läsa lite där.

    5) Som på en ny bil, precis. Fast i jämförelse med en ny bil, är ju inte en Saab V4 från -68 särskilt modern. 🙂

    7) Hur ofta bör dessa vätskor bytas ut, ungefär? Och räknar man efter viss körsträcka, eller åldras vätskorna även tidsmässigt?

    #87908

    anonymous
    Deltagare

    1. Stora burken = Värmeväxlaren. (Kollade i boken!)

    5. Har inte matchande låscylindrar till min, kanske dags att skaffa.

    6. Saab-klubben säljer väl CD-rom variant av verkstadshandboken?

    7. Ett stall-tips är att byta alla vätskor direkt när du köpt en bil. Då vet du ialla fall att det är gjort.
    Kan ju vara ett tag sen sist…

    Skulla andan falla på, så kan du ju kika över på kaffe någon dag, så får jag titta lite på skönheten.

    #87909

    kalle
    Deltagare

    Ang. dörrlåsen. Det är bara att hålla in yttre dörrknappen när du stänger dörren så hoppar inte den inre låsknappen upp!

    #87910

    phermansson
    Deltagare

    4/ Har sett några på Tradera så det är nog inte så svårt att få tag i.
    5/ Har ett minne att jag på några av mina tidigare V4:or plockade isär låscylindrarna och fick dem att fungera med samma nyckel. Fast jag tror jag tog bort några pinnar, så låsen blev väl inte lika säkra(är de det från början?) efter det.

    #87911

    petter
    Deltagare

    Petter:

    4) Är det hopplöst att få tag på en instruktionsbok? Skulle vara fina fisken att läsa lite där.

    5) Som på en ny bil, precis. Fast i jämförelse med en ny bil, är ju inte en Saab V4 från -68 särskilt modern. 🙂

    7) Hur ofta bör dessa vätskor bytas ut, ungefär? Och räknar man efter viss körsträcka, eller åldras vätskorna även tidsmässigt?

    Någon har säkert nån till salu… V-bok finns ofta på biblan, eller hos klubben som sagt.

    En Saab V4 från 1968 är mycket modern i jämförelse med många nya bilar, punkt.

    Byt alltihop först. Sen byter du olja efter ca 1000 mil eler minst en gång per år, likaså växellådsolja. Bromsvätska skall bytas vartannat år. Kylvätska när den börjar se rostig och grumlig ut, men åtminstone vartannat år. Allt är med lite träning skitenkelt att byta utom möjligen bromsvätskan. Kolla kopplingsvätskan (eg bromsvätska det också) i burken framför vindrutan till vänster. Den skall vara full med bromsvätska.

    Ang luftningen: Den gör du en gång, möjligen två. Sedan skall det klara sig själv. Men troligen är det skit i systemet och inte bara luft, om den stått länge. Skölj rent, kör med kylarrens och fyll på ny vätska.

    Mvh Petter

    #87912

    mats a
    Deltagare

    Vad gäller verkstadshandbok finns den på reservdelsavdelningen på denna hemsida. Kolla under ”Övrigt”. Vad gäller en instruktionsbok kan du alltid söka hos Lafri i Karlskrona. ( Lafri ) Sök på Saab V4, typ. kostnad 125 kr. Se bild.

    Förresten, MEAH, har du möjligtvis bott i Sundsvall?

    #87913

    meah
    Deltagare

    Fredrik_Forshaga:

    6. Jag spenderar tillräckligt med tid framför datorn, både med jobb och annat. Har ingen koll på hur mycket det är att skriva ut, men jag betalar hellre en slant för en ”riktig” verkstadshandbok som jag kan ha med mig ut i bilen än en rackare på CD. 🙂

    7. Alla vätskor var bytta när jag köpte bilen, så på den fronten är det ingen fara.

    (Apropå kaffetåren har du fått ett privat meddelande).

    #87914

    meah
    Deltagare

    Kalle:

    Ang. dörrlåsen. Det är bara att hålla in yttre dörrknappen när du stänger dörren så hoppar inte den inre låsknappen upp!

    Nu vet jag inte om jag missförstår dig men problemet är inte att låsknappen (inte) hoppar upp, utan det är att jag måste låsa upp från samma ställe som jag låste dörren. Dvs, låser jag passagerardörren inifrån, kan jag inte låsa upp den med nyckel utifrån och tvärtom. Fast det är kanske så låsen är konstruerade? Jag kan inte heller låsa förardörren inifrån, av någon anledning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng