Nytillverkade korsinsug

Forum / Övrigt / SSR / Nytillverkade korsinsug

Forum / Övrigt / SSR / Nytillverkade korsinsug

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 15, 2009 at 14:26 #19568

      Hej! Vi är några stycken som funderar på att nytillverka korsinsug efter SAAB:s eget som förlaga. Vi håller på att kolla tillverkningskostnader och vi kommer inte att sätta igång med tillverkning av dom om det inte går ihop. Därför vill vi kolla om det finns några som är intresserade av att köpa och vad ni tycker att ett nytillverkat kors skulle få kosta.
      När och om det visas något intresse för detta så kommer vi att ta upp bindande beställningar innan tillverkning. Men det blir först efter att vi har sett hur intresset är! OBS! Detta är inget skämt!!

        februari 15, 2009 at 16:50 #135542

        är det vi som ska köpa dom som ska bestämma hur mycket dom ska kosta så är det väl alltid så lite som möjligt. Jag tycker man ska ha en underbyggnad innan man ställer såna här förfrågningar. En prisbild ihop med en förväntad serie är väl det minsta man kan begära ? Blir slutpriset tex 15000 kr styck blir ju intresse gruppen pytteliten även om 200 personer var intresserade i början.

          februari 15, 2009 at 17:28 #135547

          Jag förstår vad du menar, men vi måste få ett underlag för hur många som är intresserade. Priset är ju beroende på hur många som är intresserade. Vi håller på att ta fram tillverkningskostnad men den är beroende av antal insug som ska tillverkas. Vi kanske är ute lite för tidigt men vi vill som sagt se hur många som är intresserade. Hur mycket skulle du vilja ge för ett nytilllverkat korsinsug? Vad tycker du vore rimligt? Det är ju meningen att det här ska komma rallyåkare som fortfarande kör med v4 i skogen till del och även andra för en rimlig kostnad. Det tar nog ett par veckor till innan vi vet exakt vad bara prototypen skulle kosta. Jag återkommer om det så fort som möjligt!

            februari 15, 2009 at 17:30 #135548

            Iden, tanken är JÄTTE bra.
            Jag kan vara intreserad av en bottendel.
            Men det är slutpriset som styr.

              februari 15, 2009 at 19:06 #135554

              Jag har kollat med Skandinaviska gjuteriskolan i Jönköping tidigare och att gjuta i liten serie (pressgjutning) skulle kosta ca 4000/ gjutning + ca 4000 för en modell som kan användas ett begränsat antal gånger sedan tillkommer bearbetning. Så jag lade ner detta projekt. Men till ett vettigare pris !? Ja, då är jag intresserad av minst ett ex. / AD

                februari 15, 2009 at 20:18 #135559

                Det är ju en hel del bearbetning på insugen, 12 ytor som ska planfräsas och 39 hål som ska borras varav det ska gängas 16, eller 24 om man vill ha pinnbult i delningen mellan botten och rören. Försänkning vid termostaten och planing vid bultskallar.

                Det kräver tillverkning av fixturer för kunna bearbeta i fräsmaskin.
                Så kostnaden för bearbetning efter gjutning lär bli rätt hög också.

                Plana ytor: botten + planen mot topparna, planen mot ventilkåporna samt termostathus och ytorna mot rören samt två ytor på respektive rör = 12st. Utöver det kommer försänkning till o-ring vid termostaten och planfräsning runt 6st M8-bultarna som går ner mot blocket.

                hål: 6st mot blocket, 3 termostathus, 3×2 till ventilkåporna, 8 mot rören, samt 8×2 på rören. =39

                gängor: 8st till pinnbult mot förgasare, 6 till ventilkåporna, 3 till termostathus. och ev.till pinnbult i delningen mellan botten och rör.

                Det innebär ett antal olika fixturer för att kunna spänna upp insuget i olika vinklar och bearbeta beroende på vilken typ av maskin men använder.
                Om man har tillgång till en femaxlig flerop så går det att reducera antalet uppspänningar, men det blir fortfarande väldigt mycket jobb.

                Studera lite bilder på V4:a insug så ser ni snart hur mycket hål och plan det är.

                Men om man kan tillverka insug för låt säga max 4000kr så tror jag nog att det går att sälja en hel del.
                Men frågan är om det går att komma ner i såna priser utan ideellt arbete.
                Och jag tror att intresset är tämligen begränsat. Fast hoppas kan man ju alltid…
                För 4000kr skulle i alla fall jag köpa ett nytillverkat.

                  februari 15, 2009 at 20:38 #135561

                  Jag skulle iallafall ge 4-5000 för ett nytt. Om man betänker att man får ge 12-15000kr för ett begagnat med sönderdragna gängor, visserligen med förgasare men ändå, så verkar
                  4000kr inte så farligt.

                    februari 15, 2009 at 21:00 #135564

                    Det handlar ju om tillgång och efterfrågan. Om det hade funnits obegränsat med halvtaskiga korsinsug på Tradera så hade dom inte gått för 12-15000kr. Blev själv erbjuden 19000 för ett insug utan förgasare.
                    Om man börjar nytillverka korsinsug lär marknaden mättas ganska fort och priserna sjunka.
                    Därmed inte sagt att det inte skulle vara värt 4-5000 för ett nytt insug, men jag tror inte det går att sälja några stora mängder för det priset som det kommer att kosta att tillverka dom.

                      februari 15, 2009 at 21:24 #135568

                      jag lovar att man kan hitta 1000 intresserade men om priset per enhet blir för högt och det blir 20 kvar av dem, Vad är då nyttan med 1000 intresserade i början förutom att det lät bra?

                      Sen är ju frågan om det kommer att vara kopior av något insug? Saabs eget så det kan användas som reservdelar till befintliga eller en helt egen förbättrad design?

                        februari 16, 2009 at 06:12 #135577
                        Stefan wrote:
                        det kan användas som reservdelar till befintliga

                        Jag anser det skulle vara en klar fördel om man gjorde en kopia av Saabs eget insug. Dels kan det användas som reservdel, dels misstänker jag att det blir enklare att montera det på en app K-klassad bil om det är en kopia. (Ja, jag ska kolla app K i detta). Bilden visar två insug, typiska med avseende på spåren av svetsar: reparationer efter rullningar :doh: .

                        Det är säkert någon som kan invända att Saabs insug inte är det mest effektiva sett med modernt motorkunnande. So be it. Man kan köra i en tall med 140 hästar likaväl som 148.

                          februari 17, 2009 at 13:53 #135682

                          Det insug som vi tänkt kopiera är det som var SAAB:s eget! Det som vi har i åtanke är det insug som var förberett för bränsleinsprutning! Orsaken till att vi ville kolla intresset är att vi kommer bara att tillverka efter beställning!(om det går ihop sig prismässigt!!) Det kommer alltså inte att finnas något lager av insug.

                            februari 17, 2009 at 14:24 #135683

                            Jag är iallafall mycket intresserad av ett insug, MEN man vill ju veta var det slutgiltiga priset hamnar INNAN man skriver upp sig på en bindande beställning, OCH så vill man ju vara säker på att man kan använda insuget till tävling, men det borde ju inte vara något problem när det är en kopia på saabs eget insug!?

                            /Anders.

                              februari 17, 2009 at 18:15 #135710

                              En känd Saabprofil brukar nämna priset för produkten på följande vis,
                              en såld, pris =
                              tio sålda, pris =
                              femtio sålda, pris =

                              Sedan tas det upp intresseanmälningar och efter detta så meddelas kunden hur många som anmält intresse och vad slutpriset blev, efter detta så binder sig kunderna till att köpa.

                              Bara ett exempel för att lättare skapa intresse.

                                februari 17, 2009 at 18:22 #135711

                                Hei

                                Jeg er interessert i et nytillverka korsinsug men selfølgelig (elled bedre, desverre) ikke til hvert pris. Jeg kan også tenke meg å gjøre en del selv av borringen og gjengingen, men bottendelen må være frasst og borret.

                                Rolf

                                  februari 17, 2009 at 19:59 #135720

                                  Att göra kopior med Saab loggan lär väl vara svårt och därmed torde nygjorda kopior vara uteslutet i div rallyklasser men det kan säkert andra bättre än jag.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.