Obalans i framvagn

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Obalans i framvagn

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • september 4, 2021 kl. 20:02 #488120

      Efter en rad åtgärder i framvagnen har det uppstått obalans, märks mest vi 80 km/h.
      Däcken är balanserade.
      Åtgärder:
      Byte höger drivknut
      Byte hjullager höger och vänster.
      Allt är hopsatt efter konstens alla regler.
      Vad kan obalansen bero på.

      _____________
      Nostalgisk återfallare
      Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
      Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

      saab900cc@icloud.com

        september 4, 2021 kl. 21:15 #488139

        Du har gjort hjulinställning?

        96 V4 1975 ”Bollen”

          september 4, 2021 kl. 21:17 #488140

          Är det nödvändigt vid byte av hjullager och drivknut?

          _____________
          Nostalgisk återfallare
          Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
          Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

          saab900cc@icloud.com

            september 4, 2021 kl. 22:12 #488165

            Skev fälg från ett djupt potthål?
            Testa att byta mellan sommar och vinterdäck.

            Har haft samma fenomen på min där bilen går som en dröm på sommardäcken och skit rent ut sagt på vinterdäcken trots ombalansering av vinterdäcken.

              september 5, 2021 kl. 00:36 #488177

              Är det nödvändigt vid byte av hjullager och drivknut?

              Egentligen inte men man vet ju aldrig.

              96 V4 1975 ”Bollen”

                september 5, 2021 kl. 07:21 #488178

                Har ni kontrollerat dom inre drivknutarna, om obalansen försvinner när man frihjular
                är det nog fel på en inre drivknut. Det kan även vara en krokig drivaxel, men det är mycket ovanligt.
                Om det sitter pirat fälgar på bilen kan det vara problemet, jag höll på med en 900 en
                gång och kollade allt flera gånger till slut bytte jag hjul och problemet försvann.

                  september 5, 2021 kl. 19:05 #488185

                  Har ni kontrollerat dom inre drivknutarna, om obalansen försvinner när man frihjular är det nog fel på en inre drivknut. Det kan även vara en krokig drivaxel, men det är mycket ovanligt. Om det sitter pirat fälgar på bilen kan det vara problemet, jag höll på med en 900 en gång och kollade allt flera gånger till slut bytte jag hjul och problemet försvann.

                  Det är risk att det är någon av de inre som glappar.
                  Frågan är hur man fixar det. Vad byter man för komponenter?

                  _____________
                  Nostalgisk återfallare
                  Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
                  Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

                  saab900cc@icloud.com

                    september 7, 2021 kl. 19:23 #488277

                    Troligtvis INTE drivknutar
                    Besökte Aros Auto i dag o pratade med meken.
                    Han uteslöt inre drivknutar och var säker på att det var:
                    – Däcken
                    – Bromsarna
                    – Hjullager

                    Däcken vet jag är ok, så jag ska kolla lagren o bromsarna nästa vecka.
                    Det rullar på, så att säga

                    _____________
                    Nostalgisk återfallare
                    Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
                    Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

                    saab900cc@icloud.com

                      september 8, 2021 kl. 21:33 #488312

                      För att kolla inre drivknuten bör du krypa under bilen, ta en mindre
                      rörtång och grip om axeln och rucka på på den fram och tillbaks.
                      Då ska den inredrivknuten följa med utan glapp (dögång). Det händer
                      att nålarna kliver ur sitt läge oftast beror det på lite oförsktig montering
                      vid tex damaskbyte. Enklast är det om du hittar en komplett drivaxel
                      och flyttar över inre knuten. 1988 till -93 har samma knut. Jag tror inte
                      obalansen beror på ett dåligt hjullager.

                        september 10, 2021 kl. 10:20 #488430

                        Anliggande broms är en klassiker. Brukar åtgärdas genom att motionera ok och belägg. Nån gång har jag ”fuskfixat” med hammare och lämpligt dorn genom ett fälghål.

                        Däck som fått cordbrott är ett annat alternativ.
                        Hittade förra veckan 2st däck på samma bil med detta fel.

                          september 20, 2021 kl. 14:11 #488828

                          PROBLEMET LÖST
                          Fälgar, bromsar o axlar är rengjorda och därmed är i stort sett all obalans borta.

                          _____________
                          Nostalgisk återfallare
                          Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
                          Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

                          saab900cc@icloud.com

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.