Obalans i framvagn

Forum Modellspecifika forum 9000 Obalans i framvagn

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #488120
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Efter en rad åtgärder i framvagnen har det uppstått obalans, märks mest vi 80 km/h.
    Däcken är balanserade.
    Åtgärder:
    Byte höger drivknut
    Byte hjullager höger och vänster.
    Allt är hopsatt efter konstens alla regler.
    Vad kan obalansen bero på.

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988 -/- 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #488139
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du har gjort hjulinställning?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #488140
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Är det nödvändigt vid byte av hjullager och drivknut?

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988 -/- 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #488165
    Tommy
    Deltagare

    Skev fälg från ett djupt potthål?
    Testa att byta mellan sommar och vinterdäck.

    Har haft samma fenomen på min där bilen går som en dröm på sommardäcken och skit rent ut sagt på vinterdäcken trots ombalansering av vinterdäcken.

    #488177
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är det nödvändigt vid byte av hjullager och drivknut?

    Egentligen inte men man vet ju aldrig.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #488178
    norra
    Deltagare

    Har ni kontrollerat dom inre drivknutarna, om obalansen försvinner när man frihjular
    är det nog fel på en inre drivknut. Det kan även vara en krokig drivaxel, men det är mycket ovanligt.
    Om det sitter pirat fälgar på bilen kan det vara problemet, jag höll på med en 900 en
    gång och kollade allt flera gånger till slut bytte jag hjul och problemet försvann.

    #488185
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Har ni kontrollerat dom inre drivknutarna, om obalansen försvinner när man frihjular är det nog fel på en inre drivknut. Det kan även vara en krokig drivaxel, men det är mycket ovanligt. Om det sitter pirat fälgar på bilen kan det vara problemet, jag höll på med en 900 en gång och kollade allt flera gånger till slut bytte jag hjul och problemet försvann.

    Det är risk att det är någon av de inre som glappar.
    Frågan är hur man fixar det. Vad byter man för komponenter?

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988 -/- 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #488277
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Troligtvis INTE drivknutar
    Besökte Aros Auto i dag o pratade med meken.
    Han uteslöt inre drivknutar och var säker på att det var:
    – Däcken
    – Bromsarna
    – Hjullager

    Däcken vet jag är ok, så jag ska kolla lagren o bromsarna nästa vecka.
    Det rullar på, så att säga

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988 -/- 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #488312
    norra
    Deltagare

    För att kolla inre drivknuten bör du krypa under bilen, ta en mindre
    rörtång och grip om axeln och rucka på på den fram och tillbaks.
    Då ska den inredrivknuten följa med utan glapp (dögång). Det händer
    att nålarna kliver ur sitt läge oftast beror det på lite oförsktig montering
    vid tex damaskbyte. Enklast är det om du hittar en komplett drivaxel
    och flyttar över inre knuten. 1988 till -93 har samma knut. Jag tror inte
    obalansen beror på ett dåligt hjullager.

    #488430
    saabaero
    Deltagare

    Anliggande broms är en klassiker. Brukar åtgärdas genom att motionera ok och belägg. Nån gång har jag ”fuskfixat” med hammare och lämpligt dorn genom ett fälghål.

    Däck som fått cordbrott är ett annat alternativ.
    Hittade förra veckan 2st däck på samma bil med detta fel.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #488828
    Göran Carlsen
    Deltagare

    PROBLEMET LÖST
    Fälgar, bromsar o axlar är rengjorda och därmed är i stort sett all obalans borta.

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988 -/- 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.