Obalans i framvagn
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Obalans i framvagn
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
september 4, 2021 kl. 20:02 #488120
Efter en rad åtgärder i framvagnen har det uppstått obalans, märks mest vi 80 km/h.
Däcken är balanserade.
Åtgärder:
Byte höger drivknut
Byte hjullager höger och vänster.
Allt är hopsatt efter konstens alla regler.
Vad kan obalansen bero på._____________
Nostalgisk återfallare
Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi
saab900cc@icloud.comseptember 4, 2021 kl. 21:17 #488140Är det nödvändigt vid byte av hjullager och drivknut?
_____________
Nostalgisk återfallare
Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi
saab900cc@icloud.comseptember 5, 2021 kl. 00:36 #488177Är det nödvändigt vid byte av hjullager och drivknut?
Egentligen inte men man vet ju aldrig.
96 V4 1975 ”Bollen”
Har ni kontrollerat dom inre drivknutarna, om obalansen försvinner när man frihjular
är det nog fel på en inre drivknut. Det kan även vara en krokig drivaxel, men det är mycket ovanligt.
Om det sitter pirat fälgar på bilen kan det vara problemet, jag höll på med en 900 en
gång och kollade allt flera gånger till slut bytte jag hjul och problemet försvann.september 5, 2021 kl. 19:05 #488185Har ni kontrollerat dom inre drivknutarna, om obalansen försvinner när man frihjular är det nog fel på en inre drivknut. Det kan även vara en krokig drivaxel, men det är mycket ovanligt. Om det sitter pirat fälgar på bilen kan det vara problemet, jag höll på med en 900 en gång och kollade allt flera gånger till slut bytte jag hjul och problemet försvann.
Det är risk att det är någon av de inre som glappar.
Frågan är hur man fixar det. Vad byter man för komponenter?_____________
Nostalgisk återfallare
Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi
saab900cc@icloud.comseptember 7, 2021 kl. 19:23 #488277Troligtvis INTE drivknutar
Besökte Aros Auto i dag o pratade med meken.
Han uteslöt inre drivknutar och var säker på att det var:
– Däcken
– Bromsarna
– HjullagerDäcken vet jag är ok, så jag ska kolla lagren o bromsarna nästa vecka.
Det rullar på, så att säga_____________
Nostalgisk återfallare
Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi
saab900cc@icloud.comFör att kolla inre drivknuten bör du krypa under bilen, ta en mindre
rörtång och grip om axeln och rucka på på den fram och tillbaks.
Då ska den inredrivknuten följa med utan glapp (dögång). Det händer
att nålarna kliver ur sitt läge oftast beror det på lite oförsktig montering
vid tex damaskbyte. Enklast är det om du hittar en komplett drivaxel
och flyttar över inre knuten. 1988 till -93 har samma knut. Jag tror inte
obalansen beror på ett dåligt hjullager.Anliggande broms är en klassiker. Brukar åtgärdas genom att motionera ok och belägg. Nån gång har jag ”fuskfixat” med hammare och lämpligt dorn genom ett fälghål.
Däck som fått cordbrott är ett annat alternativ.
Hittade förra veckan 2st däck på samma bil med detta fel.september 20, 2021 kl. 14:11 #488828PROBLEMET LÖST
Fälgar, bromsar o axlar är rengjorda och därmed är i stort sett all obalans borta._____________
Nostalgisk återfallare
Nuvarande projekt: 9000i 2.0 1988
Tidigare 900i CC -89 5-dörrar, 8V, V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi
saab900cc@icloud.com -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
