OG 900 CAB

Forum Modellspecifika forum OG900 OG 900 CAB

• Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-19 03:29 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Lollo
    Deltagare

Går i lite tankar på att skaffa en sådan, vad ska man tänka på fötutom rosten då så klart.
    Vill ha en med de nya axlarna, sen så spelar det inte så stor roll.
    Aut eller man!!!!????
    Alla synpunkter motages.

rally
    Deltagare

Grundregel 1

Är den billig eller måste bort snabbt så finns det oftast en förklaring = Pass upp

Hade OG:n funnits med 4växlad automat så hade valet varit givet för mig.

Rätt läge att slå till för jag är rätt säker på att de inte blir billigare än var de är nu. Gäller fina bilar.

Jag skulle köpa en så fin bil som möjligt = billigast & bäst i längden

Negativa sidan
    1, Behöver du fler bilar???

2, En Cab bör stå inomhus på vintern

/Fredrik

@Rally wrote:

1, Behöver du fler bilar???

Gör man inte alltid det?

cabmange
    Deltagare

Cab är alltid trevligt och man kan aldrig ga för många. Var och en har en egen själ.

Mh

john gt
    Deltagare

Ja du Fredrik dom skall inte vara ute regninga sommrar heller. Eftersom bilen är konstruerad att allt vatten skall in i bilen för att sedan hitta ut någonstans och är det väldigt regningt så blir det blött lite här och var i allafall är det så i min bil. Jag har i vinter disikerat i princip hela bilen bak för att kunna hitta något fel men inte hittat något anmärkningsvärt så det ända jag kan komma på är att det skall vara så på dessa bilar :bh

Men dom är helt fantastiska en solig fin sommar dag synd bara att dom är så få i detta landet 😐

John

cabmange
    Deltagare

John vad tråkigt.Den enda av mina som tog in vatten var innan jag böt cab, och vattnet som kom i då samlades i cablådan bakom baksätet.

Kan din ha varit krockad bak, så den är sne?

//MH

turbocab
    Deltagare

Runt 2003 var siffran ca 400 bilar og900 cab i landet, men nu har ju Magnus och andra ökat på den siffran rejält! 🙂

Vatten: Det skall som magnus säger inte läcka så mkt. Jag har inga jätteproblem heller. Bakljusen är vanliga, att det läcker in runt dom i skuffen. Sen finns det dräneringar från bakre sido-lådarna i höjd med baksätet mot hjulhusen. I bakre hjulhusens nedre och främre del kan man känna runt lite, där ungefär finns det hål. På min gula så satte dom igen och det fyllde vatten i lådorna där som skvalpade runt. Men det löstes genom att pilla upp dräneringarna igen. Under trösklarna fram finns också dräneringar som kan sätta igen med tiden, håller man bara allt öppet så är det nog lugnt.

Og900 cab är underbart, min första Saab nånsin och vägen in till denna hobbyn 2003 var en vit 900 T16 1990, rostfri kanonskick. Den förändrade dom sommrarna rejält, den gav mig massa nya vänner och en del härliga resor! Den resan kanske du inte gör Lollo då du är fast i Saabträsket sen länge, men för mig var den en stor förändring. Nu 10 år senare har ärligt talat mitt cabsug lagt sig lite, pga av det förbannade vädret, men den gula står alltid redo och blir det bara lite sommar äntligen så skall det sjutton bli åka av. Den absoluta höjdpunkten för mig i Saabandet är alltjämt en og900 T16 med originalsystem, nercabbat en ljum sommarkväll när ljuset dröjer sig kvar på horisonten sådär som det bara gör i de nordiska länderna, och man cruisar utan mål eller plan i kvällen och bara njuter och känner sig levande, vinden i håret och med en framtid som bara innebär möjligheter. 🙂 T16-gurglet blandar sig med fågelkvitter och fartvinden, ljuset i panelen härligt grönt. Vem skulle inte tycka om en sån åktur? 😆

john gt
    Deltagare

Ja Mange den har varit med om något där bak men det ser inte ut att ha varit så allvarligt. Jag får se hur det blir nu i sommar då jag har gått igenom alla dräneringar. Den är värst på höger sidan fotutrymmet bak blir vattenfyllt vid kraftigt regn. Har även fått tag på en anvisning om en modifiering som tydligen kom efter 88 man skall ta bort spoliern och kolla någon duk som finns där så det skall jag också göra..

John.

lars2t
    Deltagare

Är dräneringshålen i botten av sidoplåtarna öppna? Det skulle kunna ge en översvämning inåt kupén?

john gt
    Deltagare

Jag tror att jag hittat felet till det stora vattenläkaget jag misstänker att spoilerna på sidorna inte är monterade korekt dom bakere skumma fästena med den konstiga lilla vajerna med en vingmutter på som går igenom ett litet rör och tittar ut genom ett litet hål i skuffen saknas en gummiring skall täta runt röret blir inte riktigt tätt om man inte kan dra fast spoilern. Försökte ta bort spoilern men dom andra två mutrarna hade blivit ett med naturen så jag vågade inte dra så hårt för då lär dom gå av. Är det någon som vet om det är helt omöjligt att få tag på nya spoiler??? vågar inte demontera förens jag vet att det går att få tag på….

John.

cabmange
    Deltagare

@John GT wrote:

Jag tror att jag hittat felet till det stora vattenläkaget jag misstänker att spoilerna på sidorna inte är monterade korekt dom bakere skumma fästena med den konstiga lilla vajerna med en vingmutter på som går igenom ett litet rör och tittar ut genom ett litet hål i skuffen saknas en gummiring skall täta runt röret blir inte riktigt tätt om man inte kan dra fast spoilern. Försökte ta bort spoilern men dom andra två mutrarna hade blivit ett med naturen så jag vågade inte dra så hårt för då lär dom gå av. Är det någon som vet om det är helt omöjligt att få tag på nya spoiler??? vågar inte demontera förens jag vet att det går att få tag på….

John.

Du John det var många år sedan de utgick tyvärr. det är begagnat som man får leta efter.

//MH

john gt
    Deltagare

@cabmange wrote:

@John GT wrote:

John.

Du John det var många år sedan de utgick tyvärr. det är begagnat som man får leta efter.

//MH

Misstänkte det vågar inte ta bort dom förens jag har andra. Så Mange om det dyker upp några så vet du en som behöver 😉

John.

rodder76
    Deltagare

För att summera lite i tråden till Lollo så torde det bli:
    Cabunika reservdelar handlas vänner mellan, ty Saab (och marknader) har i princip inget cabunikt att erbjuda.

Som parentes så hade jag länge en dröm om en cab. Magnus var vänlig nog att under kontrollerade former låna mig en cab en weekend. Jag har fortfarande ingen cab, men nu vet jag att jag ska ha en (den växande familjen får ju inte plats i Miatan som jag annars rekomenderar för fantastisk känsla).
    Jag är sådan som person som kan ta en sämre, pendla till jobbet med taket nere och köra vintertid. Det är Saab’s cabbar byggda för.
    Min egna åsikt: De kanske inte är lika sportigt coola som en 3d Aero, men de ger en annan dimension till og900-åkandet.
    Det blir ingen og-cab för mig detta år heller, men kanske nästa 😉 Råkade ju komma något annat mellan :race

lsoderlund
    Deltagare

Tidningen klassiker har ju en ganska bra köpguide för just OG900 Cab. (se länk)
    http://www.klassiker.nu/kopguide/saab-900-cabriolet-lyxig-hemslojd-2176

Personligen är jag också väldigt sugen på just en OG900 Cab. Och kommer förmodligen inom kort köpa mig en, är väl en 30-årskris som står för dörren.
    Jag kan nog tycka att man skall satsa på en turbo-modell, vanliga insprutare finns men det känns spontant som om man kommer att få försvara sitt val av insprutare vid varje träff man åker på, och med turbo blir det ju så mycket roligare.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng