OG900 50års jubeleumsmodell

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 50års jubeleumsmodell

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 50års jubeleumsmodell

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 8, 2011 at 23:37 #25104

      Jaha, nu är det dags att lägga upp en projekttråd.

      Jag har funderat på att göra detta sedan jag gick med i klubben för ca 2 år sedan men i brist på kunskap, garage och pengar så har det inte blivit något med det.

      Jag är fortfarande tveksam till vad jag ska göra med den gamla bilen, men till en början blir det att riva ut mycket av inredningen och fräsha upp den. Kom gärna med förslag på vad man kan göra.
      Jag har haft funderingar på allt från orginalskick till ett 4 hjulsdrivet rallymonster(lite för dyrt) men just nu lutar det lite åt orginal med hyfsade banegenskaper.

      Bilder kommer inom kort.

      ps. om någon sitter på bilder på jubeleumsmodellen som den såg ut från fabrik så är jag väldigt intresserad av att se dessa
      Mvh Niklas

        januari 9, 2011 at 10:41 #180950

        Hej och välkommen 😀 då blir kul att se bilder på pärlan 😉 Hur har du det med rost ❓ om det är inte så farligt skulle jag nog satsa på original stuk 🙂

        Mvh Nisse

          januari 9, 2011 at 20:41 #180965

          Tacktack.

          Rost finns lite överallt, jag håller på att fixa de småfläckar som inte kräver svetsning (jag har ingen egen svets än)
          sen får vi se, jag kan knäppa några bilder på de “stora” bitarna.

          Orginalstuk hade varit roligt med tanke på att det är en ganska ovanlig modell.

          Kommer lite bilder imorrn, orkar inte krabba med kameran nu.

          Mvh

            januari 9, 2011 at 23:47 #180967

            Hej, välkommen! 😀

            Fixa ett bakhjulsdrivet ban-monster, det vore roligt att följa ett sånt projekt 😀

              januari 10, 2011 at 20:02 #180979

              Tack torbo
              Jo det hade varigt väldigt roligt, men jag tror att det ligger lite över min kunskap och budget just nu. Eller? någon som har erfarenhet av ett sådant bygge? är det lika svårt som det låter?

                januari 10, 2011 at 20:21 #180980

                Här har vi den, som ni kanske ser så finns det en del rost lite öerallt, skärmkanterna är väldigt utsatta.

                Jag har börjat riva ut inredningen, då den har stått ute i ett år nästan så var det rejält blött i den, och mögel.
                Alla mattor ska tvättas och frächas upp, likadant med fram och baksäten och sidopaneler.

                I söndes roade jag mig med att slipa ner bägge instegströklarna då de var väldigt sletna.
                Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig vilken färg de ska få, står mellan samma som karossen eller silver(orginal)
                Jag förmodar att jag kommer behöva en riktigt stryktålig färg eller lack till dem, Några tips?

                Detta är de bilder jag har knäppt än så länge. kommer lite fler inom kort.

                Mvh Niklas

                  januari 10, 2011 at 20:24 #180981

                  du måste kapa sönder hela golvet. bäst är att bygga en ram och kapa ur golvet o svetsa i ramen.

                  http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61962&postdays=0&postorder=asc&start=42″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                  en kille som gör det med en passat.

                  kul med bilder =)

                    januari 10, 2011 at 20:37 #180983

                    OJOJOJ! det var snäppet värre än vad jag hade tänkt mig.
                    Då håller jag mig nog till framhjulsdrift (på detta bygget iaf)

                      januari 13, 2011 at 20:15 #181093

                      Här kommer lite bilder på den rost jag ska fixa,
                      vissa bitar har jag redan börjat på som ni kan se.


                      Vä framdörr


                      Är det någon som har fixat något liknanade någon gång?
                      Det verkar väldigt knepigt mitt i huvfästet.

                      Jag förmodar att det är ny plåt som gäller där det är hål rakt igenom, eller går det att spackla på något sätt?

                      Mvh Niklas

                        januari 13, 2011 at 21:09 #181097

                        viktigaste är ju att bli av med rosten ,det på första bilden är bra början men där är ju plåten “rostsjuk” fortfarande..ang huven är det ju valfritt hur man vill göra, sj hade jag petat i ny plåt vilket e aspillitgt, men det finns ju även kemisk metall osv 🙂

                          januari 14, 2011 at 19:12 #181127

                          så du föreslår att ta bort ännu mer där? (första bilden)
                          Ang huvfästet, man får skära bort det rostiga helt där med va och lappa i en ny bit, (likadant på bägge sidor)

                          Innan jag kan lappa ihop det så måste det investeras i en svets, men jag tänkte slipa upp allt och göra nya bitar sålänge.

                          Mvh

                            januari 14, 2011 at 19:33 #181130

                            allltså.. påten är gärna rostsjuk bakom rosten, det märks om du kör med vinkelslip att den blir bra mkt mjukare än frisk plåt.. sen är det bättre att kapa lite mkt och vara 100% säker att rosten inte kmr tillbaka, för det värsta som finns är att rostlaga för att det ska börja rosta igen.

                              januari 14, 2011 at 20:05 #181134

                              Ska du köpa en svets eller ❓ Ska du behålla bilen är det nog som broberg säger kapa bort det som är kex och svetsa in nytt plåt 😉

                              Mvh Nisse

                                januari 14, 2011 at 21:57 #181140

                                okej, ja då byter jag lite större bitar när jag ändå håller på.
                                Är det något jag verkligen hatar så är det att behöva göra om saker.

                                Jag jag hade tänkt köpa en mig svets, har funderat lite på dessa med sk flusstråd, så man slipper gasen.
                                Men de kanske är dåliga? jag har inte mer erfarenhet av svetning än några kurser i skolan, så jag vet inte vad som funkar.

                                  januari 14, 2011 at 22:01 #181141

                                  Flusstråd är klart sämre än Gas.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.