og900 som dog

Forum Modellspecifika forum OG900 og900 som dog

• Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2007-06-12 20:13 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    saabtobbe
    Deltagare

En kompis har en og900-88 som helt plötligt la av.
    Före han skickar den till verkstad undrade han om jag kunde kolla på den.
    Några som har lite tips om vad jag bör kolla upp förutom det vanliga tändning, bensin osv ?
    Går bränslepumpen alltid med tändningen påslagen ?

jacke
    Deltagare

Pumpen går de första sekunderna efter att tändningen slagits på. Hörs det inget är det troligen pumpen som tackat för sig. Ni kan prova och se om bilen går igång på startgas. Gör den det så är det garanterat fel på bränslesidan. Kolla även bränslereläer innan ni byter pump.

/Jacke

saabtobbe
    Deltagare

Är bensinpumpen placerad i tanken ? Måste hela tanken isåfall tömmas ?

stefan
    Deltagare

Är inte säker på OG 900 men pumpen går nog bara när man kört på starten och den fått varvtalssignal, sen går den några sekunder.
    Tanken behöver inte plockas ner på dessa utan den sitter åtkomlig under nån lucka i skuffgolvet och är hur lätt som helst att byta.
    Mät dock först om det kommer ström dit bak innan ni river ur nån pump.

wibbe60
    Deltagare

Kolla om det finns gnista först. Det är inte ovanligt att tändmodulen (den lilla svarta plastmojen på vänster innerskärm) ger upp. Om det är en 16 ventilare (vet inte säkert hur det är på 8 ventilaren) så går inte soppapumpem om det inte finns gnista.

anders dahl
    Deltagare

Relät kan packa ihop ibland.

saabtobbe
    Deltagare

Tack för svaren!
    Bilen tänder på startgas och när jag uppmätte bara 0.2V till pumpen så reläet blir nästa instans att kolla.

/Tobias

gindemo
    Deltagare

Min 900 -88 (turbo cab) la oxå av idag.
    Efter endel felsökande så konstaterade jag att det inte kom någon ström till säkring 30.
    Hittade reläna riktigt illa placerade ovanför bränsleboxen. Efter lite mätande och pillande så hade ström till säkringen och sedan startade bilen.
    Förmodlingen har jag ett glapp i ett av reläna.
    Jag fick enbart spänning till pumpen i startläget på tändningen.

Lycka till!

Lsoderlund
    Deltagare
    Anders W wrote:
    Kolla om det finns gnista först. Det är inte ovanligt att tändmodulen (den lilla svarta plastmojen på vänster innerskärm) ger upp. Om det är en 16 ventilare (vet inte säkert hur det är på 8 ventilaren) så går inte soppapumpem om det inte finns gnista.

Troligen så är det tändmodulen som strular eller så är det samma fel som Anton aka Lustgasen på sin 99 T, trasig och sargade elledningar till pumpen!

En fråga bara:
    Fanns 8v kvar 1988??? Försvann inte den tidigare???

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Har varit med om dylikt problem, då var det ett av bränslreläerna som gett upp. Orginal Bosch-relä på saab kostar öfver tusen kronor. Jag fick tag i en billigare variant hos en bilelektriker för under 100 som funkar kanon.

saab-jonte
    Deltagare

finns väl 900 T8 Special… 1989?

gindemo
    Deltagare
    gindemo wrote:
    Min 900 -88 (turbo cab) la oxå av idag.
    Efter endel felsökande så konstaterade jag att det inte kom någon ström till säkring 30.
    Hittade reläna riktigt illa placerade ovanför bränsleboxen. Efter lite mätande och pillande så hade ström till säkringen och sedan startade bilen.
    Förmodlingen har jag ett glapp i ett av reläna.
    Jag fick enbart spänning till pumpen i startläget på tändningen.

Lycka till!

Det visade sig senare att det var soppapumpen som glappade.
    Under och på väg hem från festivalen blev det en hel del bankande på soppatanken för att få bilen att gå igen….

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng