OG900 Strular som f*n.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / OG900 Strular som f*n.
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-28 11:14 av
morsole.
-
FörfattareInlägg
-
Efter spridarbyte provade jag bilen igår. Gick som en dröm. Så skulle ut och prova idag.
En helt annan bil.Vid minsta frikoppling så dör bilen direkt. Men som tur är gick den att starta direkt.
Men mycket irriterande fel.Sen dog den vid frikoppling igen 15km hemifrån, och vägrade starta. Försökte och försökte. Inget.
Fick bogsera bilfan hem. Väl hemma, så starta den och gick fint på tomgång.
Så stängde av igen, och provade starta. Inget.Felsökning då.
Gnista finns. Bra.
Då är det bränslet då. I med massa startgas och prova.
Nehe, inget händer. Mera startgas. Inget händer.Så då fick bilen stå 1 timma. Då hoppa den igång igen.
Tacksam för hjälp.Kan det vara tändpulsgivaren eller vad det heter?
@joH900 wrote:
Har du gnista på alla stiften? För gnista på ett stift ger inte så mycket 😉
Japp. Gnista på alla;)
Ska gräva ner mig imorgon ordentligt i detta felet.
Vore kul om man fick några vettiga dagar med bilen säsongen 2012.
Men jag behöver ett vettigt sprut. Så är det bara.Skiljde det nått i temperatur när den gick som en dröm kontra kass? Dvs motortemp och utetemp?
Kollat så att inte tomgångsmotorn är dålig? Det är ju vanligt på Lucas, hade riktigt kass tomgång själv och dog ibland, bytte motorn och det var en dröm 🙂 Iofs hade jag ofta för hög tomgång också..
Ingen skillnad om du lyfter batteripolen? Tänkte om den lagrat någon dålig adaption (om det nu finns på dom gamla bilarna…)
Mvh
Henrikaugusti 18, 2012 kl. 21:37 #192407Byt tillbaka till konfigurationen du hade innan.
Går den bra då? Du är det något av det du bytt
som är problemet.
Uteslutningsmetoden- en vinnare!@henrikg wrote:
Skiljde det nått i temperatur när den gick som en dröm kontra kass? Dvs motortemp och utetemp?
Kollat så att inte tomgångsmotorn är dålig? Det är ju vanligt på Lucas, hade riktigt kass tomgång själv och dog ibland, bytte motorn och det var en dröm 🙂 Iofs hade jag ofta för hög tomgång också..
Ingen skillnad om du lyfter batteripolen? Tänkte om den lagrat någon dålig adaption (om det nu finns på dom gamla bilarna…)
Mvh
HenrikInget i motortemp.
Var lite varmare ute idag, några grader.
Tomgångsmotorn är nyligen utbytt.Batteriet har jag tagit av och laddar, så får se imorgon;)
@Aeromaniac wrote:
Byt tillbaka till konfigurationen du hade innan.
Går den bra då? Du är det något av det du bytt
som är problemet.
Uteslutningsmetoden- en vinnare!Ja, den går bra på så vis att den inte dör, och startar när den är varm.
Men jag kan bara ladda 0,7, sen bottnar jag spridarna. Och vid över 150km/h så börjar den gå magert på de gamla spridarna med.Det enda jag gjort är spridarbyte. Bilen har körts 3 gånger sen jag gjorde det. Och den går så mycket bättre med de nya spridarna än de gamla.
I alla fall de första 2 gångerna;)Verkar som du har samma problem som mig 😕
viewtopic.php?f=2&t=2329Har inte rotat så mycket mer i detta men konstaterat några saker.
Efter detta har jag knappt använt bilen men det lilla den använts har gått smärtfritt.
Till saken hör att den ibland funkade smärtfritt tidigare också.* Trasig bypassventil (förvärrar sannolikt ev startproblem då det ger kass tomgång)
* Går skitkass med bortkopplad LMM => troligen inget fel
* Inga läckor i insugssystem/turbosystem (provtryckt)
* Vacumslangarna verkar sitta på rätt plats
* Tändningen står konstigt men fick den inte heller rätt vid en snabb koll så det måste rotas mer.
* Ingen ordning på tomgångsreglering (har LH2.2)
* Bränslepumpen är ny
* Tänddelar är bytta (troligen i syfte att åtgärda felet)
* Jordningar verkar ok, men dom är lossade och ”motionerade”
* Hallgivaren har jag inte kollat..Om nu felet är detsamma kanske man kan utesluta insprutningsfel eftersom vi har olika sprut ?
Mitt kommer o går.
I Fredags i bilen som en dröm.
I Lördags jävlades den igen, med att den dog direkt när man frikopplade.
Jag har bytt tomgångsmotorn. Blev lite bättre.Men jag orkar inte bry mig. Jag åker några veckor till. Sen dags för avställning.
Och då åker det där skit insprutet Lucas ur. Går inte hålla på med längre.@Glader9991 wrote:
Men jag orkar inte bry mig. Jag åker några veckor till. Sen dags för avställning.
Och då åker det där skit insprutet Lucas ur. Går inte hålla på med längre.Verkar som vi tänker lika där 🙂
Tänkte lägga tiden på T5 istället för att felsöka ett strulande LH, tändsystem och APC….
Måste ändå ur med motorn för lådbyte@SaabAero wrote:
@Glader9991 wrote:
Men jag orkar inte bry mig. Jag åker några veckor till. Sen dags för avställning.
Och då åker det där skit insprutet Lucas ur. Går inte hålla på med längre.Verkar som vi tänker lika där 🙂
Tänkte lägga tiden på T5 istället för att felsöka ett strulande LH, tändsystem och APC….
Måste ändå ur med motorn för lådbyteHelt rätt.
Jag bygger på helt ny motor.
Så den blir T5 projektet.
Frågan är vem som kan mappa sen?@Glader9991 wrote:
Frågan är vem som kan mappa sen?
Beror väl lite på hur du tänkt bygga motorn och hur välmappat du vill ha bilen.
Min 900 Aero med T5 går helt ok på grundprogrammet som är ett ”Italien Aero”
Den motorn är byggd med 2,3 topp, 2,1 insug, trimkammar, 19T#7 turbo, 3″ system, gröna spridare med 3,6bar BTR (spridarkontanten är justerad), större IC
Utan att pilla på annat än laddtryck, spridarkonstant, utväxling och laddbegränsningar går bilen helt ok.
Finmappning av bränsle sköter T5 suite automatiskt om man har bredbandslambda
Finmappning av tändning sköter också T5 Suite
Kontroll av avgastemp görs med avgastempmätare.Frågan är hur mycket mer mappning man behöver ?
Justering av div parametrar för laddreglering mm är nog rätt bra att göra om man kör större turbo men det är knappast nån raketforskning att lära sig 🙂
Vill man t.ex. byta ut en hela tändmappen tar det några sekunder om man kan ”klipp & klistra” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.