OG900 T16 1983 "Testcar"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 T16 1983 "Testcar"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 T16 1983 "Testcar"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 14, 2014 at 20:08 #173169

      Hej!

      Var det denna som fanns ute på blocket för två, tre somrar sen?

      Lycka till!

      Hälsn Jan

        februari 15, 2014 at 18:30 #173210

        Så har jag då hämtat testbilen….Till min glädje kunde jag konstatera att den
        var i betydligt bättre skick än vad jag räknat med…;)
        En bra början på detta projekt!






          februari 15, 2014 at 18:35 #173211

          Kul Micke!! Skall bli roligt att följa detta! Lite avundsjuk på AC-knappen. Har alltid velat ha en 900 med AC, varför vet jag inte riktigt!

            februari 15, 2014 at 19:11 #173213

            Roligt projekt!
            Ser ut att vara mycket välutrustad också! Elhissar, taklucka, ac, lyxplysch, elspeglar, säkert mera och de är ju extra kul på en så redan ovanlig bil!:)

              februari 15, 2014 at 19:55 #173217

              Har länge undrat vad som hänt med dessa bilar som det verkar finnas ytterst lite info om. Skitkul att du hittat en!

              Är den reggad med 175hk?
              Har den några kul detaljer som inte fanns på produktionsbilarna ?

                februari 15, 2014 at 21:20 #173225

                Bilen är reggad med 175 hk eller 129 kWh som det ju står.
                Har precis fått hem den så jag har inte hunnit undersöka den i detalj ännu.
                Det enda jag upptäckte var att den lejongula lyxplyschen hade ett annorlunda mönster i sittdelen samt
                ryggstödet. Bifogar en dålig mobilbild men den ger ändå en bild av hur mönstret ser ut.

                I övrigt är den ju “fullpumpad” med utrustning, i alla fall för 31 år sedan…Elspeglar, elhissar, sollucka, centrallås, ac, tonade rutor etc etc.
                Måste ha varit en riktig lyxbil när det begav sig…

                  februari 15, 2014 at 21:41 #173230

                  @Christian Haugsöen wrote:

                  Kul Micke!! Skall bli roligt att följa detta! Lite avundsjuk på AC-knappen. Har alltid velat ha en 900 med AC, varför vet jag inte riktigt!

                  Haha, fast just nu är det ju bara en “knapp” eller hur…..Kompressorn finns kvar så det skall väl gå att få liv i den också får jag hoppas…

                    februari 16, 2014 at 22:20 #173270

                    @Saabmicke wrote:

                    @Christian Haugsöen wrote:

                    Kul Micke!! Skall bli roligt att följa detta! Lite avundsjuk på AC-knappen. Har alltid velat ha en 900 med AC, varför vet jag inte riktigt!

                    Haha, fast just nu är det ju bara en “knapp” eller hur…..Kompressorn finns kvar så det skall väl gå att få liv i den också får jag hoppas…

                    Behöver du mer knappar så sitter det 2 st i min 900.. dom är dina om du vill ha.

                    Du inser väl nu att Vi har 900 AERO och vars en Testbil :AP när ska du byta ut 9000 till TT 😀

                      februari 17, 2014 at 21:14 #173301

                      @Jonas99 wrote:

                      @Saabmicke wrote:

                      @Christian Haugsöen wrote:

                      Kul Micke!! Skall bli roligt att följa detta! Lite avundsjuk på AC-knappen. Har alltid velat ha en 900 med AC, varför vet jag inte riktigt!

                      Haha, fast just nu är det ju bara en “knapp” eller hur…..Kompressorn finns kvar så det skall väl gå att få liv i den också får jag hoppas…

                      Behöver du mer knappar så sitter det 2 st i min 900.. dom är dina om du vill ha.

                      Du inser väl nu att Vi har 900 AERO och vars en Testbil :AP när ska du byta ut 9000 till TT 😀

                      Haha Jonas, skicka upp knappen till Christian så han får en sådan i sin Aero..;) Din 99T 77:a testbil är ju unik, förmodligen betydligt mer ovanlig än denna T16 83:a…

                      Gick ett par varv runt bilen idag men kameran i handen och är fortfarande lite chockad över vilket bra objekt det är.. Hade väntat mig mycket, mycket värre….
                      Lite bilder…
















                        februari 17, 2014 at 21:21 #173302

                        KUL! Grattis!!

                          februari 17, 2014 at 21:33 #173304

                          Tack Martin! Detta är jättekul och spännande.

                            februari 18, 2014 at 06:25 #173307

                            @Mr_Maxi wrote:

                            Hej!

                            Var det denna som fanns ute på blocket för två, tre somrar sen?

                            Lycka till!

                            Hälsn Jan

                            Jag har hört att det nog var så men såg inte annonsen själv den gången.
                            Är glad att den inte såldes då….;)

                              februari 18, 2014 at 08:27 #173269

                              Klart rolig bil! Härligt att ni orkar, jag hade backat själv. Det är en lång resa det där ju, även om grunden onekligen är mkt bra! Men allt handlar ju om nivå, gör det lite lagom och få igång den? Allt behöver ju inte vara nyskick.

                              Känns som en LUX som dom pillat i motorn i. Den är ju väldigt lik min och Carls gamla 1984 LUX, lyxplysch och allt. Fint skulle dom ha det på Saab när dom testade nya motorn. Med tanke på hur himla bra det blev med T16 så gjorde dom ett fint jobb. 🙂

                                februari 22, 2014 at 22:15 #173440

                                Klart det är en lång resa Martin… Men å andra sidan så är dessa testbilar så ovanliga att det finns ingen annan väg än att
                                restaurera och renovera från grunden.
                                Detta är ju en bil som egenligen “inte finns” men eftersom vi har den stående hos oss, så vet vi bättre…;)
                                Mvh
                                Micke

                                  februari 23, 2014 at 12:45 #173453

                                  Håller med till 110%. Är det ovanliga bilar finns inga genvägar.
                                  Ser fram emot att följa projektet! Det blir bra det här!!
                                  /En annan Martin 😉

                                  @Saabmicke wrote:

                                  Klart det är en lång resa Martin… Men å andra sidan så är dessa testbilar så ovanliga att det finns ingen annan väg än att
                                  restaurera och renovera från grunden.
                                  Detta är ju en bil som egenligen “inte finns” men eftersom vi har den stående hos oss, så vet vi bättre…;)
                                  Mvh
                                  Micke

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.