OG900 T8 -79:a startar inte. LÖST

Forum Modellspecifika forum OG900 OG900 T8 -79:a startar inte. LÖST

• Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-31 06:43 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    saabt8
    Deltagare

Nu är det så att min lilla pärla har fått försig att inte starta alls.
    Den har varit lite knepig tidigare då startmotorn ”klickat”.
    Det fenomenet har avhjälpts med starthjälp från ”friskt” batteri eller
    kablar från annan bil.
    När man väl fått igång den är det som ett lotteri, när man kört ett tag kan den starta hur fint som helst.
    eller klicka några gånger för att sedan starta som den ska.
    Så startmotorn har haft ett litet eget liv ändå. dvs att den har klickat ibland
    och ibland händer det inget alls då man vrider tändningne i start-läge.

Har bytt jordfläta, batteri-kaross-motor.
    Bytt ut kabelskor till anslutningarna på startmotorn (grov gul kabel och smalare brunkabel)
    kollat andra jordpunkter också.
    Kabeln från batteriets + till startmotorn ser frisk ut.
    Testade även med ett friskare batteri och även startkablar. inte ett klick från startmotorn ens 😥

Börjar snegla mot tändningslåset då man tidigare har fått vrida på tändningen 5-10 gånger för att den ska starta.

Någon som besitter kunskaper kring detta med de elektriska??
    det känns mest som ett svart hål för mig 😕
    Tack på förhand

phermansson
    Deltagare

Kollat kolen i startmotorn?

stefanm
    Deltagare

prova att lägga direktström på den lilla kabeln på solenoiden, det är ju strömmen från tändningslåset. Går den då så har du felet i tändningslåset och är det lika dött så är det ju solklart startmotorn.

morsole
    Deltagare

Själv har jag på den gamla modellen startmotor varit med om att själva ”blecket” i solenoiden som kortsluter strömmen när solenoiden ”drar” hade gett upp; då får du antingen byta solenoid eller hela startmotorn; är ju lite kul på din bil…

Värmen tar kål på det mesta DÄR den sitter.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

saabt8
    Deltagare

@StefanM wrote:

prova att lägga direktström på den lilla kabeln på solenoiden, det är ju strömmen från tändningslåset. Går den då så har du felet i tändningslåset och är det lika dött så är det ju solklart startmotorn.

Alltså den bruna ”smalarekabeln?

@morsole wrote:

Själv har jag på den gamla modellen startmotor varit med om att själva ”blecket” i solenoiden som kortsluter strömmen när solenoiden ”drar” hade gett upp; då får du antingen byta solenoid eller hela startmotorn; är ju lite kul på din bil…

Värmen tar kål på det mesta DÄR den sitter.

Mvh Johannes

Hur byter man ”bara” solenoid?
    Den sitter apdåligt till, ett mörker att vara där nere och pilla 🙁

@phermansson wrote:

Kollat kolen i startmotorn?

Dem har jag inte kollat. Hur kollar man dem. Dum fråga kanske 😛

joh900
    Deltagare

I värsta fall så får du nog ta lös startmotorn bara för att komma åt solenoiden… lite tråkigt skruvande

saabt8
    Deltagare

@joH900 wrote:

I värsta fall så får du nog ta lös startmotorn bara för att komma åt solenoiden… lite tråkigt skruvande

Okej okej..

ska testa som StefanM skrev om att mata 12v direkt till startmotorn och se om den går.
    Gör den inte de, så har jag lite tråkigt mekande framför mig 🙁

phermansson
    Deltagare

På äldre startmotorer (troligen även denna) sitter solenoiden som en extra ”burk” på sidan av själva startmotorn, sitter med ett par bultar. Kolen sitter i bakstycket på startmotorn, de kopplar strömmen från batterianslutningen till den roterande delen av startmotorn. De slits med tiden, och när de blir för korta når de inte fram riktigt och det blir ingen kontakt så motorn snurrar inte. De kan också kärva i sina hållare.
    På 99an jag hade förut hade solenoiden tröttnat, den drog inte som den skulle. Lyckades montera en soleniod från en volvostartmotor istället.

saabt8
    Deltagare

Som sagt ska se om den (startmotorn) går med 12v direkt på kontakten på solenoiden (från tändningslåset).
    Eller mäta den smala bruna kabeln från tändningsslåset som bör visa 12v men nyckeln i Start läge.
    Då har jag ju uteslutit de ena eller de andra.

hoppas nästan att startmotorn e kass. tar hellre ”lite” skruvning med de än tändningslåset.
    Har även läst att det kan bli kortis inne i Startmotorn. Nån bussning som är slut som gör att axeln som snurrar där inne tar i startmotorhuset.

saabt8
    Deltagare

Nu har jag kollat upp grejjerna lite närmre.

Matar man 12 volt till startmotorn på kontakten som kabeln från tändningslåset (brun smal kabel)
    så klickar de till i startmotorn, den går inte runt.

Mätar jag den bruna kabeln med multimeter så har jag 0 volt med nyckeln i Startläge.

Det finns ju 2 anslutningar på startmotorn förutom + kabeln från batteriet.
    Spelar de nån roll vars den gula och den bruna kabeln sitter..
    Kan ha rört i hop de lite i ren och skär ilska 👿

saabt8
    Deltagare

Vid närmare eftertanke så var det det grövre gula kabeln som går till tändlåset.
    I alla fall enligt El.schemat i instruktionsboken i instruktionsboken.
    och startmotorn klickade när jag kopplade in 12v på den kontakten på Solenoiden.

phermansson
    Deltagare

Klickar det högt och distinkt eller lågt? Vad har du för spänning på kabeln från batteriet?

saabt8
    Deltagare

Det klickar högt och distinkt.
    Spänningen från batteriets + till startmotorn var 11,9volt
    Dock så tyckte jag mig att det luktade lite småbränt..
    Kan jag har matat 12v in i fel anslutning??

saabt8
    Deltagare

Nu har det hänt lite grejjer…

Jag har tändningen i KÖR-läge.
    Sätter en kabel på startmotorn och direkt till batteriet.
    Bilen STARTAR :love
    (felet i tändninglåset antar jag)
    men när jag lyfter av kabeln från batteriet så dör den på 2 sekunder..
    Vad kan detta bero på?
    Är de så att den kabel som egentligen ska sitta på anslutningen på startmotorn
    också måste vara ditkopplad samtidigt?

Många dumma frågor från en kommunalarbetare som endast duger till att hänga på spadskaftet 😛

Tillägg:
    Den startar fint och går som den ska.
    Antar att den dog vid tidigare startförsök var att den var lite kinkig och sur
    efter alla försök.
    Blir att montera in startknapp istället för byte av tändningslås.
    Tändningslåset sjöng på sista versen.
    Slutet gott allt gott

phermansson
    Deltagare

Gött att den går i alla fall!
    Kollade lite i VHB:
    Det ska gå en röd grov kabel (25mm2) från + på batteriet till anslutning 30 på startmotorn. Det går sedan en något klenare röd kabel (10mm2) vidare från anslutning 30 till B+ på generatorn. På anslutning 50 på startmotorn sitter en gul rätt klen (2,5mm2) som bör gå till tändninglåset. Anslutning 15 på startmotorn är inte ansluten.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng