Ojämn gång saab 900 t8

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ojämn gång saab 900 t8

• Författare

Bilen startar och går riktigt bra och fint på tomgång då den är kall.
      Dvs när kallstartsventilen går in och ger lite extra sås.
      När bilen börjar gå upp temp så blir den lite oroligare och lite bluddrig på gasen.
      Känns som att den går lite magert (och kanske inte på alla 4 iaf på tommgången) med tanke på att den med kallstartsventilen inkopplad går fint.

Kan det vara att spridarna kärvar? nån som har liknade erfarenheter kring spridare på en T8?
      Den har ju stått till 6 månader och med lite soppa i tanken.

nån som har några tankar ??

Mvh/Andreas

mars 10, 2014 kl. 15:35 #173887

Du kanske skulle rengöra spridarna?

Går rätt så lätt med ultraljud. Det hade varit intressant att veta vad du har för co halt när bilen är varm…

Möjliga felkällor är tillsatsluftslid och styrtrycksventil; så om du hade kunnat mäta styrtryck och arbetstryck hade du vetat lite mera.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

mars 10, 2014 kl. 15:47 #173889

Dom ska få sig en tvätt vid tillfälle.
          Har inte tillgång till någon co mätare dock.

Tillsatsluftslid visst sitter den kring termostathuset eller är jag ute och cyklar?
          Styrtrycket sitter vars? 😳

och hur mätar jag dessa?

Tack!

mars 11, 2014 kl. 07:44 #173913

Glömde skriva att när man kommer upp i varv ca 2000rpm så går den iaf hyffsat bra,
            men tex inför en korsning när man går ned på tvåan så hoppar den och studsar lite.
            Vet inte om det är till någon hjälp.
            Hur arbeter bränsletrycket vid ökade varv?
            Toppen är planad och kompan var 10,0 – 9,8 – 10,0 – 9,7.
            Alla ventiler är inspekterade och dom tätar bra.

Detta borde stått i mitt första inlägg!

mars 11, 2014 kl. 13:51 #173918

Du får ha lite fantasi om du inte vill investera i dyrbara mätare; nu råkar jag ha en arbetstrycksmätare i original, men styrtrycket kan du lätt mäta genom att skarva in en manometer på den främre slangen mellan bränslehuvud och styrtrycksventil; som sitter på termostathuset.

Köp en mätare på Biltema, köp ett t rör och montera nipplar som klarar 8 mm bensinslang. Du kan nämligen trä den slangen rätt över din plastslang och få det tät med slangklämma.

Täta ordentligt vid manometer och nipplar, och sen kapar du slangen som går längst fram och monterar din mätare.

Tänk på att tändningen är väldigt viktig när det gäller tomgång och hur motorn ”svarar”; har du nu planad topp så får du ha lite högre tändning för att nyttja planingen.

När du ska hålla på och justera in motorn är det bra om du har tillgång till verkstadshandbok så du får de rätta värden på styr och arbetstryck.

Arbetstrycket höjer man genom att skruva loss den skruven som sitter på bränslehuvudet, med 16mm i nyckelvidd; där under sitter reduceringen till arbetstrycket. Du får skaffa en väldigt tunn bricka att lägga i så fjädern trycker lite hårdare; ELLER du kan ta kopparbrickan som tätar vid stora skruven där och putsa av någon tiondel; det funkar det också!

Om din bil har den styrtrycksventilen som är justerbar är det lätt att ge den mera soppa; MEN du har ändå nytta av din manometer så du ser var du ligger i tryck. Justerbar styrtryckare har en mässingplutt som man tar bort och sen är det fritt fram att ställe styrtryck med en insex…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

mars 11, 2014 kl. 21:29 #173943

Jag skulle nog kolla över kabelhärvan till motorn.
                På alla t8 jag haft så har kablarna vittrat sönder och i princip alla kortsluter med varandra :ID
                Kolla inte bara vid kontakterna utan sprätt upp plastskydden o kolla :wrench
                Även vanliga insprutare 8v lider av dålig kabelhärva.

mars 12, 2014 kl. 06:56 #173952

Tack för svaren..
                  Blir att grejja lite i helgen då jag har tid.
                  Till en början blir det att byta stift fördelarlock och rotor.
                  Har även köpt på mig lite 4mm vakumslang och ska byta ut de.
                  Lika bra att man börjar från grunden och utesluta saker.

Därefter tänkte jag kolla spridarnas kondition..
                  Visst borde de få att tjuvkoppla bränslereläet så pumpen går på någe vis?

Sen får vi se vad de ger!

mars 18, 2014 kl. 10:17 #174165

Bilden ska vridas 90grader åt vänster för att det ska bli rätt..
                    Har inte felsökt något pga av sjukdom.
                    Körde dock bilden hem i fredags och det gick skapligt.
                    Den laddar på fint när man gasar men vid jämn fart rycker den lite.
                    Stift, Fördelare och tändkablar är nya.

Var ute i lördags på en kortare tur och det gick väl rätt okej. lite svårstartad kanske då den var kall.

Sen dess har jag inte lyckast få igång den.
                    Det sitter en anslutning på fördelaren med 3 stift.
                    Där hade isoleringen på kablarna spruckit och det var likte kortis och ergat.
                    lyckades åtgärda de men med ingen skillnad.
                    Vad har detta kablage för funktion?

vid startförsöken så luktar det mycket bensin till slut.
                    efter lite letande så lyckades jag hitta ett bränslaläkage på den mässingsfärgade manicken mitt i bilden åvan.
                    plaseringen på den en rakt under spjällhuset.
                    Vad är det för grunka?

Tack på förhand!

mars 18, 2014 kl. 12:10 #174169

På min 8v som betedde sig som din var det tyvärr det problem som 97sonett beskriver. Kabelhärvan hade vittrat och kortslöt.

mars 19, 2014 kl. 21:03 #174218

3 kablarna på fördelaren är plus minus o varvtalssignal.
                        Mitt tips är o slänga i insprutningsrengörning alt lite diesel.
                        Rensar undan lite skit.
                        Kolla även att axelen i bränslefördelningsklumpen löper.
                        Detta gör du genom att lyfta o sänka mängdskivan, då känner du om den ger lite motstånd.
                        Gör den inte det smörj upp den.
                        Verkar ju vara ett fel som uppstått av stillestånd

mars 24, 2014 kl. 16:16 #174358

Tack Andreas1.
                          Tror det kan vara lite kajko där för ibland så har inte varvräknaren hoppat igång för än en 10 sekunder.
                          Detta var ju då när den startade.

mars 26, 2014 kl. 16:44 #174415

Den kopparfärgade manicken eller hur du skrev är EGR ventilen och när inte allt bränsle i insuget kommer till cylindrarna så rinner det ur där och om så är fallet låter det ju som att motorn får för mycket soppa istället.
                            Hur går bilen om du tar av kontaktstycket till kallstarten?

Mvh Jocke

mars 26, 2014 kl. 20:18 #89925

Såhär när jag läser ditt första inlägg tycker jag du ska kolla axelen i bränslehuvet.
                              Hänger den sig vilket inte är ovanligt vid stillestånd får den fel blandning
                              Lyft mängdskivan upp o ner några gånget, då ska du känna ett motstånd som kommer när du släpper ner skivan.
                              Får du inte det är det bara att polera axelen så den löper fint igen.
                              Ang kablarna från fördelaren så kolla att dom e hela o att kontakten sitter ordentligt.
                              Hade en nyköpt bil som bara dog lite då o då o det visade sig att kontakten var knäckt o kabelen gick emot metall ibland o då starta den inte,,, nu vet jag inte om t8an kräver varvtalssignalen.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.