Ojämn tomgång 9000

Forums Modellspecifika forum 9000 Ojämn tomgång 9000

This topic contains 12 replies, has 8 voices, and was last updated by 2010-11-19 20:09.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Per-Erik
    Deltagare

På min 9000 Talladega vill inte tomgången ligga riktigt bra. Den har en tendens att sväva lite mellan ca 800 rpm och 1200 rpm. Ibland när man har varvat ur den ordentligt och släpper gasen så är det som att motorn inte riktigt hinner med att “fånga upp” igen vid tomgång, utan varvet rasar ner och motorn dör. Detta händer aldrig vid mer moderat gaspådrag/släpp… Detta är ett nytt fenomen denna vecka, innan har den gått klanderfritt – ideér någon?

gagnefsbon
    Deltagare

Har du kollat tjvluft, att slangar ej är spruckna. Tomgångsregleringsventilen kan på vissa bilmodeller kärva och ge liknande problem.

saabaero
    Deltagare

Kolla även bypassventilen, den brukar ge dom sypmtomen + lite saknat laddtryck. Det ska inte gå att blåsa i någon anslutning.

Du kan även kolla grundinställningen av gasspjället och trottelkontakten.
    Lite WD40 i tomgångsmotorn kan hjälpa om den är skitig och kärvar.

slangar som spricker och hoppar loss är som sagt också vanligt

Ett tips är att bara fixa en sak åt gången så det vet vad som gjort skillnad 😉

Markus Norenius
    Deltagare

Hej Per-Erik.
    Jag har en 9000t- 94:a som var likadan som din. Bytte avlastningsventilen (dumpventil) till turbon. Det var membranet i den som var trasig.

Mvh/ Markus

Melwin
    Deltagare

Plocka bort spjällhuset och gör rent ,det bygger på rejält med smuts i det.Gör sedan en grundinställning på spjällskruv och trottelkontakt.

soulmannen
    Deltagare

kom o låna en dump ifall du vill prova,

Per-Erik
    Deltagare

Jag har ny dump och tomgångsmotor i garaget så jag kan ju testa att byta dem först (edit: en åt gången 😉 ). Vilken kallar du för “bypassventilen” SaabAero? Är det Magnetventilen du menar då?

– alla slangar är kollade och hela
    – spjällhuset är nyss rengjort och injusterat

jimbo
    Deltagare

kanske turbon som är kass.

soulmannen
    Deltagare

nu var du inte snäll jimmy,, den är ju ny

saabaero
    Deltagare

Bypassventil = avlastningsventil = dumpventil = dump – same shit 😉

Per-Erik
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Bypassventil = avlastningsventil = dumpventil = dump – same shit 😉

ahh 😉 – kärt barn osv. 🙂

jimmy_p wrote:
    kanske turbon som är kass.

jo du skulle må då va?!? 😉

rask
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    Jag har ny dump och tomgångsmotor i garaget så jag kan ju testa att byta dem först (edit: en åt gången 😉 ). Vilken kallar du för “bypassventilen” SaabAero? Är det Magnetventilen du menar då?

– alla slangar är kollade och hela
    – spjällhuset är nyss rengjort och injusterat

Hur gick det?

Per-Erik
    Deltagare

jo, jag bytte tomgångsmotorn, sen så har den funkat ok. Ibland sjunker tomgången otäckt lågt om jag släpper gasen snabbt direkt efter hård acceleration, men den dör inte iallafall… Nu så sover lilla svarta bilen vintersömn, efter godkänd besiktning i morse, så om det strular så tar vi det i april/maj igen 🙂

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng