Ojämn tomgång 9000
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Ojämn tomgång 9000
- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2010-11-19 20:09 av
Per-Erik.
-
FörfattareInlägg
-
På min 9000 Talladega vill inte tomgången ligga riktigt bra. Den har en tendens att sväva lite mellan ca 800 rpm och 1200 rpm. Ibland när man har varvat ur den ordentligt och släpper gasen så är det som att motorn inte riktigt hinner med att ”fånga upp” igen vid tomgång, utan varvet rasar ner och motorn dör. Detta händer aldrig vid mer moderat gaspådrag/släpp… Detta är ett nytt fenomen denna vecka, innan har den gått klanderfritt – ideér någon?
maj 7, 2010 kl. 17:14 #157738Har du kollat tjvluft, att slangar ej är spruckna. Tomgångsregleringsventilen kan på vissa bilmodeller kärva och ge liknande problem.
Kolla även bypassventilen, den brukar ge dom sypmtomen + lite saknat laddtryck. Det ska inte gå att blåsa i någon anslutning.
Du kan även kolla grundinställningen av gasspjället och trottelkontakten.
Lite WD40 i tomgångsmotorn kan hjälpa om den är skitig och kärvar.slangar som spricker och hoppar loss är som sagt också vanligt
Ett tips är att bara fixa en sak åt gången så det vet vad som gjort skillnad 😉
maj 7, 2010 kl. 17:40 #157744Hej Per-Erik.
Jag har en 9000t- 94:a som var likadan som din. Bytte avlastningsventilen (dumpventil) till turbon. Det var membranet i den som var trasig.Mvh/ Markus
Jag har ny dump och tomgångsmotor i garaget så jag kan ju testa att byta dem först (edit: en åt gången 😉 ). Vilken kallar du för ”bypassventilen” SaabAero? Är det Magnetventilen du menar då?
– alla slangar är kollade och hela
– spjällhuset är nyss rengjort och injusteratPer-Erik wrote:Jag har ny dump och tomgångsmotor i garaget så jag kan ju testa att byta dem först (edit: en åt gången 😉 ). Vilken kallar du för ”bypassventilen” SaabAero? Är det Magnetventilen du menar då?– alla slangar är kollade och hela
– spjällhuset är nyss rengjort och injusteratHur gick det?
jo, jag bytte tomgångsmotorn, sen så har den funkat ok. Ibland sjunker tomgången otäckt lågt om jag släpper gasen snabbt direkt efter hård acceleration, men den dör inte iallafall… Nu så sover lilla svarta bilen vintersömn, efter godkänd besiktning i morse, så om det strular så tar vi det i april/maj igen 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.