Olja växellåda Saab 96

Forum Övrigt SSR Olja växellåda Saab 96

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-22 21:02.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15462

    kalle .p
    Deltagare

    Hej jag vet att detta ämne har varit upp många gånger.

    Har en standad v4 -76 låda i min TT-65 och nu efter vintens trimning så kommer jag få en effekt mellan 80-85 hk så jag undrar viken olja som jag skall välja för att inte köra växellådan för varm.

    Ena oljan jag fundrade på är en vanlig helmineral växellådas olja.
    Pennzoil SAE 80W-90 som är en EP och API GL-5 olja med LS tillsats.

    Den andra är någon av Red Line oil och då finns det några racing olja för växellåda typ Shock Proof Light Weight. Det som är med denna oljan är att det är en syntetiskolja.

    Har det senaste året kört med 2 liter olja i växellådan för det var en person som sa att då håller lådan bättre för den får olja på alla lager när man kör hårdare med bilen.

    #102309

    fuling
    Deltagare

    Det skall vara en transmetionsolja med klass GL4 eller GL-högre.
    LS tillsatsena är till för lamelldiffbromsar, allså inte nödvändigt om du åker med öppen diff.

    Syntet eller mineral spelar cyckelpump bara det är en olja av just kavalisort.

    Själva lådan verkar funka med det mästa, men inte frihjulet.
    Med andra ord skall man åka frihjul, går väll inte att åka utan. Eller?
    Så är det bara att prova.

    Olja är lite i stilen med.
    Allt går att sälja, tom stekt konserverad gröt.

    #102318

    anders jensen
    Deltagare

    Hej Kalle.
    Om du åker med synkringar så tänk på att välja en olja som inte käkar upp dessa.

    /Anders

    #102321

    kalle .p
    Deltagare

    Så det är bara att testa sig fram vilken olja som inte förstör lådan.

    Den som sliter mest på synkringarna är nog den som sitter bakom ratten.

    #102325

    fuling
    Deltagare

    Käkningen av synkringar är lite av en skröna också.
    Gamla EP-oljor inföll rätt mycket svavel-föreningar, det är dessa som tycker mässing/brons är snaskens.

    Den olja saab åkte i rally med Castrol xxxx LS var en sådan olja.
    Den luktar sa… och lådorna rostar invändigt om de får stå.
    Inget jag rekomederar.

    Jag sätter en peng på att alla oljor idag är i prinsip utan eller med små mängder mässingsätande tillsatser.
    Så det viktiga är GL4 eller högre och LS-tillsatser om man åker någon from av lamelldiffbroms.

    #102328

    sabbe
    Deltagare

    Castrol Hypoid LS är alltså inte att rekommendera? Jag skickade med 2 liter av denna oljan från 80-talet till en låda med lamelldiff som jag sålde före Jul.

    Sabbe

    #102331

    fuling
    Deltagare

    Om jag talar för mig. NEJ
    Mao jag skulle inte använda den eller rekomendera den.

    ps
    Och min fru hatar den olja, det luktar bränd bäver i hela huset när man skall fixa en låda som gått med denna olja.

    #102337

    anders jensen
    Deltagare

    Det var just Castrololjan jag hade erfarenhet av. Men vad jag minns så hette den jag åkte med LSC, kanske samma som LS. När man tappade ur oljan var den alldeles ”guldskimrande” så nog käkade den synkringar alltid.
    Håller med dig om att den luktade förfärligt starkt, det kändes tom inne i bilen när lådan var varm.

    /Anders

    #102340

    kalle .p
    Deltagare

    Tack för svaren.

    Håller med om att alla oljor är bättre i dag än det var för 30 år sedan.

    Och någon olja som luktar bäver vill man inte hantera.

    Som jag trodde så är det en API GL-5 olja som gäller

    #102361

    roger akerblad
    Deltagare

    Sådan olja med LStilsats luktar skunk då den även används till drivaxlar med våta bromsr.

    HVH ROGER

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng