Oljekylare V4

Forum Övrigt SSR Oljekylare V4

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-25 20:30 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18695

    Har funderingar på att montera oljekylare på min något trimmade Sonett V4 68 som gått drygt 6000 mil. Har läst här tidigare på forumet att det medför minskat oljetryck pga förluster i kylare och slangar. Hur är det med detta?

    Har idag ca 3,5 kp/cm2 vid sval motor och 2,2 kp/cm2 vid mycket varm motor (tomgång).
    Behövs det då en ”tuffare” fjäder i oljepumpen om kylare monteras?

    Lämplig kylare och adapter; var hitta?

    #127793
    svarvaren
    Deltagare

    Jag hittade en intressant sida med ett v4turbo-projekt med en oljepump med mera flöde, förövrigt mycket intressant läsning.
    Topplocksverkstan

    /Owe

    #127794
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Oljekylare hittar du hos de flesta tillbehörsfirmor med lite rally/racinginriktning i en mängd olika storlekar. Där finns även adaptrar och övriga saker.

    Trendab säljer tex Setrab (Malmöföretag) oljekylare.

    På rallybilen har jag Saab Sport & Rallys oljekylarsats och oljepumpen är ”upphottad” enligt gammalt recept med annan fjäder och putsning men jag tror inte det är någon större risk för tryck eller flödesfall. Jag har i alla fall aldrig haft något problem.

    Kanske det finns begagnat också som fungerar.

    Lycka till!

    /B

    #127832
    andypeak
    Deltagare

    Sten-Arvid,

    prova med KG-trimning i Dalby. Där finns allt du behöver och till bra priser. 046 – 20 22 70

    Exempel
    MODELL BEST NR PRIS
    Kylelement 13-raders, H= 125mm 2213 995:-
    Monteringssats med termoblock, med inbyggd termostat slangar av gummi med fasta anslutningar 2758 1225:-

    Om du behöver oljepump med 20% mer flöde kan jag beställa det från USA till dig.

    #127845
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Vill du ha nytt eller begagnat? 😉

    Jag har köpt in ett antal gamla kit för att studera inför att jag tar fram två olika lösningar.

    Dels en SS&R ”kopia” jag fick precis CAD underlaget för fästjärnen till oljekylet.
    Kopian är lite uppdaterad då oljepickupen är termostatstyrd då det ju inte finns anledning att kyla oljan innan den är varm.

    Dels en XP-version med olje/vatten värme växlare som värmer oljan då den är för kall och kyler den när den är för varm 🙂
    Detta komer att bli en mycket smutt installation som minimerar risken för olje läckage då det ej förekommer några yttre kylarslangar eller distansmonterad kylare.

    XP-mail kommer när allt är klart men jag har i princip alla delar förutom färdiga slangpaket.

    MVH XP-Niklas

    #127852

    Det är en prisfråga 😉

    Låter bra.

    Jag antar det hamnar på er hemsida också så småningom 🙂

    #127853
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Bara om vi kan köpa det med moms 😉

    MVH Niklas

    #127855
    mats a
    Deltagare
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    Lämplig kylare och adapter; var hitta?

    Jag hittade en 99 Turbo-kylare hos Karmlid. Den är liten nog att hamna framför hjulhusplåten på höger sida på III:an. Funkar det även på din? Oljekylaradapters köpte jag på mig ett gäng från Tradera och kanske har någon för mycket.

    #127858
    sabbe
    Deltagare

    Förstår inte vad ni skall med oljekylare till?
    Risken ökar för läckage och haveri.

    Det är inget problem att köra med en oljetemperatur på 120 grader.

    Hög temp kortar livslängden på oljan men det är väl ingen här som kör 1500 mil mellan oljebytena på sin veteranbil.

    Skall ni montera något så sätt dit en ”värmeväxlare” som XP Niklas föreslår.
    Den värmer upp oljan snabbare efter kallstart med kylvattnet. Inga oljeslangar behövs, bara vattenslangar.

    Köp ingen okänd begagnad kylare, ur dem lossar ofta smuts som går vidare och in i lagren.
    Vet en kille som flyttade oljekylaren från en skuren motor till 2 renoverade som båda rasade strax efteråt. Det är nåstan omöjligt att få rent inne i kylpaketet.

    Sabbe

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng