Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Oljetrågsproblem
- Detta ämne har 19 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-01 23:41 av .
- FörfattareInlägg
- 29 mars, 2004 kl. 21:05 #10347
saabola
DeltagareNär jag skulle byta olja på min sonett v4 ifjol så följde gängorna från urtappningshålet med skruven ut. Antar att jag inte är den första som fått gängproblem där… Nån som har några tips.
Går det tex att byta hela oljetråget utan att ta ut motorn?
Eller går det att montera insattsgängor?
Ska ju byta olja nu igen så jag är tacksam tips och ideer…
Just nu så läker den hela tiden från urtappnings hålet…29 mars, 2004 kl. 21:26 #73614stenstorparn
DeltagareHej
Kanske går det att borra upp , och gänga upp till en större oljeavtappningsskruv på plats, underifrån ??Inte nått proffstips men välmenat.
Lycka till! MVH Christer
29 mars, 2004 kl. 21:30 #73615saabola
DeltagareDet är väl bara en tunn plåt det där? sitter det nån slags mutter på baksidan eller är det bara gängat i plåten?
29 mars, 2004 kl. 22:02 #73616christian
DeltagareKommer inte ihåg exakt, men det sitter en slags extra plåt/hylsa på insidan för gängan. Jag har hjälpligt gängat om hålet med en gängtapp snäppet större än orignal. Om du skall gänga om är det viktigt att den nya gängans axelcentrum samanfallet med den gamlas. Annars kan du få problem med pluggens tätning mot tråget eftersom anliggningsytorna inte blir parallella.
30 mars, 2004 kl. 00:18 #73617enor
Deltagarecitera:
Ursprungligen postat av Christian:
[qb]Om du skall gänga om är det viktigt att den nya gängans axelcentrum samanfallet med den gamlas.[/qb]… eller, som vi säger på mer vardagligt språk: ”att det blir rakt”
30 mars, 2004 kl. 07:44 #73618sten-arvid larsson
DeltagareSkulle inte rekommendera att gänga om på plats med tanke på spånbildningen.
30 mars, 2004 kl. 07:59 #73619mats jonsson
DeltagareOm gängorna har rykt så beror detta sannolikt på att pluggen tidigare har varit snett idragen. Och då finns det inte några andra vettiga alternativ än att byta tråg. Tyvärr. Det finns en förstärkning i form av ett gänggods men att gänga med en något större tapp torde bara vara en nödlösning då gängan blir kraftigt försvagad.
Skulle det hamna spån på botten av sumpen så följer nog det mesta med oljan ut när man byter denna om bilen placeras på ett gynnsamt läge. Pickupen suger någon centimeter ovan sumpens botten och de eventuella spånor som följer med lär hamna i filtret. Man kan dessutom tvätta tråget i samband med ett oljebyte genom att hälla i fotogen eller avfettningsmedel. Men är gängorna kassa så blir det som sagt lite mer arbete..
30 mars, 2004 kl. 08:56 #73620saabola
DeltagareGår det att pillra lös tråget utan att lyfta ur motorn?
30 mars, 2004 kl. 09:33 #73621christian
DeltagareKnappast.
30 mars, 2004 kl. 09:37 #73622stefan
DeltagareHar gängat om andra bilar än saab och finns det bara gods så går det ju, spånbildningen behöver man knappast bry sig om då det till 99,99% rinner olja hela tiden när man gängar och det mesta stannar då i antingen gängtappen eller följer med oljan som rinner………
30 mars, 2004 kl. 10:11 #73623saabola
DeltagareÅhhh jag känna jobbi komma!
30 mars, 2004 kl. 16:26 #73624Bengt Åkesson
Deltagare[image]http://www.colly.se/components_ny/produkter/bilder/program/helicoil4.jpg[/image]
Det bör gå att få dit en insatsgänga kanske texHelicoil.Förebyggande åtgärd.
Själv brukar jag alltid linda ett par varv med ”rörmokartejp” på oljepluggarnas (motor och vxlåda) gängor före monteringen. Inga problem med att pluggen nyper fast vilket kan vara fallet speciellt på växellådan med järn/aluminiumkombinationen.30 mars, 2004 kl. 21:40 #73625anonymous
DeltagareMan får tillägga att gängtejp är jättebra och att det dessutom säkrar tätningen ytterligare men det gör isättningen av pluggen ännu virrigare för ovana fingrar.
För att sätta dit insatsgängan måste man borra upp, gänga och sedan stoppa in insatsen.
Det man skulle tjäna på det är att kunna använda originalpluggen, beroende på om det går att hitta en insats med rätt gänga för pluggen.
Ännu ett alternativ vore att rensa hålet från gängor och sedan använda en stor trycktät popnut, en nit med innergänga, då skulle man slippa förlita sig på det tunna godset.
För en sådan med gänga M10 på skruven/pluggen får hålet vara kring 13mm och godset min 1mm, det finns för tjockare gods.
Hålet måste vara RUNT och inga gängor får vara kvar, borra gärna upp hålet från ursprungsdiameter med borrar som har bara en tiondels mm intervall så förblir det runt garanterat.
För m12 vore håldiameter 16mm och min. godstjocklek 1mm med.
M12 vore inte så olämpligt som avtappningshål och det går att byta niten ifall det inte fungerar vid första klämm.
Niten kräver ett specialverktyg och M12 popnut är svårklämt.
Har aldrig tänkt på saken men det tillåter ju en hållbar reparation på plats och man skulle kunna även lägga en mkt hård fiberbricka eller koppabricka mellan tråget och niten för att försäkra sig om täthet, om det inte går att hitta en garanterad trycktät nit.
Niten har en viss längd som inte pressas ihop och som då sticker upp i tråget en bit, kanske 12mm eller så, det blir en skvätt kvar vid oljebyte om det överhuvutaget går fritt från ovanliggande delar.
Man skulle kunna fälla in en rund neodymiummagnet i den nya pluggskruven, sådana finns hos Hyab i Bromma eller hos Elfa
Kolla sortimentetet här, det finns många olika firmor som säljer niten.
Nut sortiment
Jag använder popnut till vardags, mest för att få till gängor i tunna plåtar men ibland för att laga den sortens skavanker, finns i en massa olika utföranden och i olika material.
Hälsningar
Bruno30 mars, 2004 kl. 22:14 #73626stenstorparn
DeltagareHej igen
LillOla:
Hur pass loss är gängorna , går det bara och dra ut skruven rakt ut,eller finns det inte nån liten tillstymmelse till gänga kvar.Bengt: Går det att ”Helicoila” direkt i de ev, resterna(taskiga) gängorna.
/Christer30 mars, 2004 kl. 23:14 #73627fuling
DeltagareDet finns inte mycket gots att ta av så jag skulle och gänga med en fingänga så när befintlig håldimension det går. Men då måste man förmodligen göra oljebluggen själv också.
OT:
Det mäst brutala jag gjort i reparation av olje plugg var på en gammal 99. Måste byta olja, den med oljepluggen och den lossnar med gängor och allt. Massor med fula ord, vättiga värktyg många mil bort. Vad gör??? Leter efter möliga lösingar.
Allt från konisk träplugg till att lämna skrotet och gå hem. Hmm hittade en hjulbult som var gröver än hålet. Ställde domkraften under motor la dit hjulbulten hissa så bulten stod mot hålet vred bulten lite. Hissade lite till, vredbulten.
Japp det funkade. Kors i taket det var tätt.
Tror ni detta någonsin fixades ordentligt NÄÄÄ hjulbulten satt där bilens livstid ut. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.