Oljud i framvagn 9k -98

Forum Modellspecifika forum 9000 Oljud i framvagn 9k -98

  • Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-31 18:08 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21152
    saabcustom
    Deltagare

    Bonkande från vänster fram som följer hjulhastigheten vid körning rakt fram. Försvinner om man gasar eller bromsar. Hörs bara (men TYDLIGT) när man bara håller hastigheten. Har nån tips på vad det kan vara ? Stödlager ? Inre drivknut ?
    Låter alltså inte som det karakteristiska yttredrivknutsknäppandet, inte heller (verkar) det vara hjullager…

    Ideer emottages tacksamt (jag är inte nåtvidare hemma på så moderna bilar :thanks:

    / Kenth

    #148485
    Per-Erik
    Deltagare

    På min CDE hade jag ett lätt klonkande ljud och vibrationer i framvagnen vid konstantfart, försvann som du säger vid acceleration och inbromsning. Jag bytte de bakre bussningarna på de nedre länkarmarna och det blev mycket bättre. Lite känns fortfarande, men det kan vara att jag är petig och hjulen behöver balanseras kanske…

    Kolla de bussningarna, samt att alla bromsdetaljer är fästade som de ska vara, iallafall något att börja med 😉

    #148486
    saabcustom
    Deltagare

    Tack för tipset, det ska vi kolla !

    #148514
    saabaero
    Deltagare

    Kolla så inte hjulet sitter löst

    #148523
    krister
    Deltagare

    Länkarmsbussningarna är ett hett tips. Brukar göra underverk att byta dessa, dessutom så är bussningen som sitter i bakkanten av länkarmen väldigt lätt att byta. Kolla även dom s.k. lagerstöden så att dom inte är bortvittrade. Ett bra tips också är att göra en framvagnsinställning efter bytet.

    /Krister

    #148661
    saabcustom
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Kolla så inte hjulet sitter löst

    Hmm… varför föreslog du detta ???? Egen erfarenhet ?? Det var nämligen just det som var problemet. Trots att hjulet drogs fast med momentnyckel till föreskrivet moment när bromsskiva byttes för ett par veckor sen (det var tyst ett tag, det började inte bonka förrän några dagar senare). Mecken (inte jag denna gång) är van, utbildad och har inte tummen mitt i handen så det är skumt hur detta kunde hända… Nå nu är det löst.

    / Kenth

    P.S. Det är precis som på jobbet, det är de enkla fel-orsakerna som är svårast att hitta. Hjärnan vill ha stimulans och sätter igång att tänka så det knakar på möjliga fel och orsaker och förbiser då det enkla (typ att sladden inte satt i…eller nåt )

    #148662
    William
    Deltagare

    det hände min far en gång för en massa år sedan, dessbättre var det det första saabverkstan kollade redan ute på parkeringen. är nog vanligare än man tror!, speciellt på alufälgar…

    #148679
    saabaero
    Deltagare
    Saabcustom wrote:
    SaabAero wrote:
    Kolla så inte hjulet sitter löst

    Hmm… varför föreslog du detta ???? Egen erfarenhet ??

    Jo, jag har lärt mig detta den hårda vägen…
    Efter att jag började använda momentnyckel och senare en momentstav till muttermaskinen har det blivit vanligt förekommande.
    Det brukar vara vänster fram som lossnar.
    En gång upptäckte jag felet när bultarna hade tryckt ut navkåpan så den höll på att lossna och hjulet satt med en bult 😮

    Eftersom det blivit samma fenomen ett antal ggr med olika moementnycklar och nu senast med momentstav har jag avfärdat både verktyg och mekaniker (jag) som orsak.

    Till min CC Aero köpte jag nya hjulbultar och efter det har det inte inträffat igen på den bilen.
    Jag tror helt enkelt att mina gamla hjulbultar blivit för hårt dragna tillräckligt många gånger så dom helt tappat sin elacticitet :confused:

    Däckverkstan vi anlitar på jobbet brukar alltid lägga med en lapp om att hjulen ska efterdras efter några mil så jag är inte ensam om problemet 🙂

    #148680
    Melwin
    Deltagare

    Sen är det väldigt noga att det inte är en massa smuts och rost på navet också, ytan ska vara ren.Bultarna sträcks också med tiden.

    #148770
    janneh
    Deltagare

    Har själv flera gånger missat att efterdra hjulbultarna när bilen står på backen igen, mao drar jag hyfsat så hjulet sitter fast men börjar snurra i luften och ska sedan dra resten när jag sänkt ner bilen – och så glömmer jag förstås… :banghead:
    En gång var en lärare på folkhögskolan där jag pluggade spekulant på en 245:a. Hon hade fått låna bilen till jobbet (typ 12 mil tor) och undrade om jag kunde kolla det bonkande ljudet i bakvagnen. Då satt majoriteten av hjulmuttrarna på yttersta gängan… :sick: Snacka om att hon hade haft änglavakt… :angel:

    #148771
    97sonett
    Deltagare

    mycket vanligt på 9000 är att hålen i fälgarna, både plåt och alu har blivit lite ovala, vilket medför att bultens kona inte ligger ann hela vägen runt, då kan hjulet börja o gno fram o tillbaks vid acc o inbromsning och då lossnar det efter ett tag.

    #150514
    mojje
    Deltagare

    Av min erfarenhet skulle jag vilja säga att fyrbultade bilar över lag är känsliga, visst händer det andra också men det gäller att vara noga med korsdragningen på fyrbultat.

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng