Onormalt högt transmissionsljud 96 -74?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Onormalt högt transmissionsljud 96 -74?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-30 14:47.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15170

    viktor k
    Deltagare

    Hej
    Dags för mitt första inlägg här på saabklubben.com:s anslagstavla vilken jag har följt under en tid nu dock inte som registerad användare.
    Kan bara kort säga att jag är 21 år, studerar i växjö och har rally och saab som största fritidssysselsättning.

    Nu till min fråga som gäller en Saab 96 som jag köpte för ca två veckor sedan nu. Då hade troligen ”växelväljargaffeln” (heter den så?) gått av inne i lådan för det var omöjligt att få i/ur växlar. Så jag bytta låda samma helg men nu när jag är ute och kör runt 60-80 km/h så har jag ett väldgt genomträngande transmissionsljud. Jag sökte mig fram till här på klubbens forum att QS 75W oljan var den som rekomenderades. Dock så så försvanns inga oljud.
    Oljuden uppstår när jag stödgasar i dessa hastigheter på både trean och fyran:s växel, ej när jag bara ”rullar”. När jag sedan kommer upp i 90 km/h så är ljden i stort sett borta.

    Eftersom det är min första 96:a jag äger så undrar jag om sådan här ljud ”är normala”? Vad skulle kunna vara felet om inte?

    mvh.
    /Viktor

    #100445

    stefan w
    Deltagare

    Hej!
    Jag har samma oljud i lådan i min V4. Lådan har gått långt, närmare 30 000 mil så jag är inte förvånad egentligen. I mitt fall så ser jag det som normalt. Oljudet i min låda finns där mellan 80-100 kmh och kommer precis som i ditt fall när man stödgasar. Trampar jag på eller rullar så blir det tyst. Jag kör också nu på QS 75W och när jag bytte till denna så ökade märkbart oljudet eller man kanske ska säga att den är ”bättre” på att överföra transmissionsljud. Fördelarna med oljan tycker jag uppväger obehaget med det ökade ljudet och min låda var ju faktiskt inte helt tyst innan oljebytet heller.
    Fördelarna jag märkt är mycket lätt växling och frihjul som fungerar.

    Appropå oljud!
    När jag gick gymnasiet i början av 80-talet med inriktning på maskinmek, så berättade läraren om ett gammalt oseriöst bilhandlarknep hur man tystade oljud i transmissioner. Man blandade oljan med sågspån eller mosad banan. Jag vet inte ett dugg om sanningshalten i detta men jag avråder starkt från att prova.

    Jag kan inte komma med nån hjälp i frågan mer än att det kan vara pinjongen och/eller dess lager som ger ljudet. Du är inte ensam med detta fenomen, frågan är vad som är bäst, att glatt köra vidare eller att renovera lådan. Så länge inte ljudet blir värre så kör iallafall jag vidare. Skicket på bilen i övrigt ska också vägas in i det hela tycker jag men det är ju upp till var och en vad man vill göra.

    #100452

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag har också märkt av att transmissionsljudet blir högre med QS 75W. Jag har planerat att prova med QS Synquest Fully Synhetic 75w-90 som ska vara tjockare och också bra för V4-lådan, men det har inte blivit av än.

    Rent allmänt så är det väl så att om man redan har fått oljud så har man ett lagerspel men en tjockare olja kan fylla ut spelet så det blir tystare. Tyst kan lådan bli om man tidigare haft för lite eller för tunn olja, men annars tror jag den låter mer snarare än mindre med QS 75W.

    Tämligen ny tråd om växellådsoljor:
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=47018&page=4#Post47018

    Jag har också hört ”tipset” om sågspån, men det tar död på en växellåda tämligen snabbt! Men tyst ska det bli. 🙂

    #100455

    sabbe
    Deltagare

    De flesta V4 växellådor som jag har haft isär har haft lös låsmutter bak på pinjongaxeln. Denna muttern lossar ofta om den är den äldre typen med separat låsbricka. Då kan pinjongen röra sig lite fram och tillbaka när man gasar vilket ger ett malande ljud. Om ljudet däremot är mjukt vinande tjutande ljud så är det helt normalt på v4-lådorna. Det brukar höras tyligast på 4:an mellan 50-70 km/h. På den tiden var det ok men i dag skulle inte gå att sälja en bil med detta missljud.
    Tappa av oljan och räkna hur många kullagerkulor som ramlar ut. Om det är mer än 3 skulle jag rekommendera att byta ut växellådan.

    Sabbe

    #100461

    viktor k
    Deltagare

    Hej
    Tack för svaren.
    Jag har varit i kontakt med Fuling via Pm (då han av någon anledningen inte kunde posta svar i tråden?) och han sa precis som sabbe att det troligen är muttern till pinjongen eller det bakre pinjonglagret.
    Nu hittade jag i och för sig en låda idag som var riktig när den plockades ur för ca 2,5 år sedan.
    Om jag ska byta igen står jag i valet och kvalet. Som sagt bytte ju låda för bara för någon helg sedan och vet inte hur sugen jag är på det igen (vissrligen inga fastrostade bult längre).
    Sabbe beskriver ett intervall mellan 50-70 km/h och det är i det intervallet jag har dem största problemen. Dock har jag svårt att avgöra om det är mjukt. Men jag misstänker skarpt att jag har ett lagerspel då det låter lite mindre när motorn/lådan är kall (kall olja = trögare/tjockare ?)
    Till sabbe kan jag också säga att jag bytte till QS 75W oljan förra veckan så ramlade det inte ut några lagerkulor dock satt det lite ”spån” vid pluggen. Jag sköljde även ur lådan då med fotogen.
    Den oljan som Gammsaaben tipsar om vore kul att testa. Jag ska till autoexperten här i Växjö imorgon. Troligen har dem väl inte denna hemma men det skulle vara kul att testa mest för exprimentet skull.

    Skicket på bilen får väl förövrigt anses vara bruksskick (lejongul med någon mattad lack på sina ställen dock exellent skött inredning) så jag överväger nog ändå att köra med det till jag känner att jag har tid att byta framöver.
    Kom gärna med kommentarer hur ni skulle gjort ; )

    mvh.
    /Viktor

    #100466

    stefan w
    Deltagare

    (Hoppas Johan får ordning på postandet snart)
    Om du ändå har en annan låda så kan du ju byta även om det är lite jobb med det. Innan du gör det så kan du ju kolla nämnda mutter när du ändå har lådan lös. Jag skulle också byta tätningarna på lamellaxel och drivaxlarna för när jag bytte olja så fick jag läckage och det är retfullt att sätta i en låda och upptäcka att den fungerar perfekt men läker olja, det har jag också råkat ut för.

    #100467

    gammsaaben
    Deltagare

    Packboxen till lamellaxeln går att köpa på ”lösvikt” för under en hundring, klart värt det för att eliminera risken att få oljig lamell. Jag köper på Momentum här i Umeå, dom har en med rätt inner- och ytterdiameter men annan tjocklek, tätar dock fint.

    Skulle vara intressant att höra resultatet om du testar med QS 75W-90 innan jag hinner göra det.

    Här hittar du återförsäljare för QS:

    Saab 99 Intercooler?

    #100468

    rutis
    Deltagare

    Hej Viktor,

    Sällsynt problem, oljud från SAAB-vxllåda 😉
    Kommer ihåg en V4 -68 jag hade på 80-talet som jag lyckades göra en riktig altartavla på; komer hem från jobbet, parkerar, lägger i backen och hjärnsläpper kopplingen…PANG:mad: Ett kugg på kronhjulet ryker, suck 🙁
    På den tiden låg en V4-låda i varje garage, svärfar hade en ”garanterat fräsch” som skruvades i, efter en provrepa på 100 meter kunde jag konstatera att den var ”garanterat ofräsch”.
    Ringde så till Sollentuna bildemo, visst hade dom en låda, den senare modellen med lite extra ribbor och ”garanterat toppskick”.
    Ur med maskin igen och i med godbiten, 100 meter senare var diagnosen klar, ”garanterat tokslut” och på kuppen blev jag halvdöv i en vecka :crazy:
    Så vad göra, efter mycket tjafs fick jag tillbaks pengarna på (skrot)lådan, sedan tog jag svärfarsans låda, åkte till SAAB i Täby och tog ut en utbyteslåda för huuu 5000:-
    Tredje helgen kom och tredje lådbytet ägde rum och 100 meter senare var det som en sjöblöt dröm, den silkeslena lådan växlade som i trans :cool:, helt klart en av höjdpunkterna i mitt meckarliv!
    Hur som, det finns inga oljor i universum som ”renoverar” en sliten låda och jag antar att SAAB har övergett V4an vid det här laget så då återstår följande alternativ som jag ser det:

    1. renovera själv vilket inte är helt lätt, det är petiga toleranser på typ lagerspel, shimsning, kuggflankspel osv…

    2. inte renovera själv utan låta någon som vart med förr fixa till det, tyvärr inte gratis…

    3. kolla blocket efter nån donator som kan provköras före operation…

    4. kolla bildelsbasen/laga, detta sker på egen risk eftersom dom alltid anger typ ”nyskick”, ”testad”, ”OK”, osv…

    mvh
    Mathias

    #100470

    stefan w
    Deltagare

    En kompis till mig jobbar på Momentum här i Sundsvall, han rådde mig till att köpa packboxar som tål lite mer värme till lådan, dessa var tillverkade av nåt som kallades ”viton”, nu är jag inte säker på stavningen men jag skall prata med honnom i morgon.

    Nu vet jag inte heller hur varm en låda blir och om dessa packboxar behövs, räknar man mycket lågt att t.e.x. 15% av motoreffekten försvinner i lådan och omvandlas till värme så får man 65*0,73*0,15 = 7,12 kW som värmer lådan. Nu ligger man ju inte alltid och tar ut 65 hk ur motorn men trimmar man och kör inspirerat så kan det nog bli duktigt varmt i lådan, så inbyggd som den är så lär väl fartvinden ha svårt att komma åt den och kyla.

    #100477

    viktor k
    Deltagare

    Hej igen
    Jag har idag övervägt att jag troligen inte hinner byta lådan i alla fall inte innan julhelgen då det är fullt upp i skolan + att jag ska bygga nytt motorblock till rallybilen på min lediga tid.
    Däremot var jag på autoexperten idag och dem har stort lager av QS oljor hemma. Däremot påstod han att dem inte hade någon 75W-90 utan den hette 80W-90 om det var QS? Är detta ”samma” olja?
    Jag åker nämligen förbi autoexperten imorgon när jag ska hem till garaget så då skulle jag kunna köpa två liter och testa med i helgen, jag tror jag kommer höra ganska lätt om den ger lägre transmissionsljud. Den kostade 120 kr litern så det kan vara kul att testa.
    Givetvis är det som rutis säger att det inte finns några oljor som reparerar lådan men om de bara bli lite tystar så…
    Jag resonerar lite som Stefan W också att det är en låda som har några mil på nacken så lite oväsen får man väl acceptera.
    Om jag nu byter låda så kontaktar jag troligen Johan ”Fuling” och köper en genomgången låda av honom(då man helst inte vill skurva lika mycket som Rutis fick göra där på 80-talet =) , han skulle inte ha fruktansvärt mycket för en sådan om han fick en i inbytes.

    mvh.
    /Viktor

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng