Öppna soppatank

Forum / Övrigt / Allmänt / Öppna soppatank

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 20, 2006 kl. 21:22 #91763

      Tjena !
      Varför inte prova att göra rent med citronsyra?Jag har gjort rent andra rostiga saker med citronsyran och det funkar.Jag vet att dom säljer speciell citronsyra på dunk på veteranmarknader .Själv tog jag vanligt syra i småpåsar från affären.Kanske det är bra att behandla tanken med tank sealer efteråt,vad vet jag? / Mats

        januari 20, 2006 kl. 21:22 #91764

        Hej John.
        Om du borrar ett hål först kan du klippa upp en lucka med plåtsax. Då blir det ingen gnistbildning eller värmeutveckling. Nu vet jag inte vilken metod du har tänkt använda för att få bort rosten, men om du använder citronsyra eller kanske kör en elektrolys med kustiksoda så lär det inte finnas några bensinångor kvar. Då kan du i lugn och ro löda fast en ny plåt som lock, en bra varmluftpistol fungerar utmärkt till detta.

          januari 20, 2006 kl. 22:02 #91765

          Vilken metod jag kommer att använda beror lite på vilken syn som möter mig när jag öppnat tanken, men fosforsyra ligger nära till hands, den verksamma beståndsdelen i rostätare. Har aldrig provat elektrolyt med kaustiksoda men det lär ju vara en effektiv metod det åxå.

            januari 20, 2006 kl. 22:15 #91766

            min kompis köpte tank sealer till sin belvedere tank å hällde i det i sommras..
            vet inte om det är bra långsiktigt , men hans tank hade oxå problem med rostflagor å igensatt bränslefilter.å nu verkar det funka..han satte fast tanken på en cementblandare å körde akvariegrus i den å den var verkligen plåtren inuti sen ..sen så hälde man i nån syra som gjorde rent å sen sealer..
            kanske det vore nåt..

              januari 20, 2006 kl. 22:20 #91767

              Snart får jag svårt att bestämma mig vad jag ska göra

                januari 20, 2006 kl. 22:37 #91768

                Apropå tankar.

                Jag hade en ganska spännande upplevelse för många år sedan. Jag låg under en 99T och svetsade nära tanken. Påfyllningsslangen var bortmonterad för att jag skulle komma åt bättre då jag höll på att svetsa vid bakre hjulhuset.

                Då jag lagt en söm och fäller upp hjälmen ser jag en brinnande låga kommande ur tankanslutningen. Tydligen hade en loppa letat sig åt fel håll.

                Jag låg mer eller mindre fastkilad under bilen för att komma åt att svetsa. Jag kände att här var det en ”spännande situation” och många tankar hann på kort tid strömma genom skallen. Tro det eller ej, men det gick att blåsa ur elden och jag kunde kravla iväg, om än lite omskakad.

                Det var tur att tanken inte innehöll ”rätt” blandning av luft och bensin. Då hade vi kanske fått en ganska tidig svenskbyggd satellit…

                  januari 23, 2006 kl. 12:21 #91769

                  Ja OCH säkert haft en annan ordförande

                  /Anders

                    januari 23, 2006 kl. 20:14 #91770

                    Nu är tanken i alla fall öppnad och alla fingrar i behåll, möjligen att bensinångorna tog död på några hundratusen hjärnceller men det är väl priset man betalar

                    Sköljde ur den ett par gånger med hett vatten och maskindiskmedel. och avslutade med t-röd.Blåste sen den relativt torr med tryckluft innan jag sågade upp den

                    Tanken såg väl inte attl för trevlig ut inuti, hela tanken var rostig på insidan så det blir till att börja med roterande stålborste och testa elektrolyt bad efter det.

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.