Öppna soppatank

Forum Övrigt Allmänt Öppna soppatank

Detta ämne innehåller 22 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-23 20:14.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13720

    john asplund
    Deltagare

    Jag har efter en massa utbytta soppafilter bestämmt mig för att öppna soppatanken på -65an. Har tänkt ta upp en lucka på ovansidan, rengöra tanken, svetsa igen luckan och för att gardera mig tenna svetsskarven efteråt.

    Hur gör jag för att öppna tanken på ett så säkert sätt som möjligt, hade tänkt borra 2st 12-13mm hål och såga med bågfilsblad från dom. Men en jobbarkompis påstår att om jag sköljer ur tanken och fyller den med gas från Migsvetsen så ska den tränga undan allt syre i tanken och det skulle vara citat: HELT riskfritt att skära upp den me rondell…

    Känner mig väldig tveksam till den lösningen, om han har fel i sin teori, ja då behöver jag väl knappast någonsin byta ett soppafilter igen

    #91749

    v4turbo
    Deltagare

    Låter som du är rätt på det John.
    Vatten i tanken, borra ett hål, använd sen en nibblingssax.
    Allt för att hålla ner temperaturen.
    Kan du tillverka en skruvad lucka till hålet,
    känns väl säkrast.
    Jag klippte min tank för att sätta bränslepump i tanken.
    Pump och lucka Daihatsu Charade Turbo.

    Mats

    #91750

    kalle .p
    Deltagare

    Jag av råder med det bestämdaste att svetsa i en tank jag skulle lönade fast tank röret på min -65 och se var resultatet blev. När tanken small så fick jag även lödtenn på mig det var varmt.

    Hade vatten i tanken och tvättat den invändigt men den small än då.

    Är utbildad svetsare så på kursen fick man se filmer hur det kan gå när någon idiot skulle svetsa i en tank verkstaden brand ner och förstörde ett antal bilar.

    #91751

    john asplund
    Deltagare

    Häpp , lär väl ha varit en överaskning,trodde inte en vattenfylld tank skulle smälla i första taget.Huvudsaken att det inte blev några allvarliga personskador.

    Att ha en skruvad inspektionslucka kan ju inte vara helt fel det heller…Har du gjort en packning av korkmaterial till luckan?

    #91752

    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Varfor oppna tanken????

    Problem med rost mm i tanken loses ratt enkelt!!!

    Gor sa har!!!

    Demontera tanken fran bilen! tom ut!

    Krossa 5 glasflaskor o stoppa i dem i tanken. fyll pa ca 2 liter vatten.

    SKAKA tanken sa lange du orkar, + lite till!

    Rensa ordentligt, och addera Tank-seal om du vill!(om man vill undvika proceduren i framtiden)

    Montera o njut av en val fungerande motor!!

    Mvh

    @nders

    #91753

    Martin Sigge
    Deltagare

    Visst finns det en dräneringsplugg på tanken? I alla fall på 93/95/96.

    Lämna någon liter kvar, ruska om bilen ordentligt och tappa ur. Fyll några liter igen och upprepa tills det inte kommer mer lort. Borde klara sig på ett par sköljningar och sparar väl en hel del tid jämfört med att montera ur tanken.

    Lycka till!

    Martin O.

    #91754

    john asplund
    Deltagare

    Varför öppna tanken, jo för att jag är barnsligt nyfiken på hur saker ser ut inuti
    Skämt å sido, jag har provat med att skaka runt sten och muttrar i den men resultatet ímponerade inte. Efter ett halvår började det komma rostflagor igen så den här gången tar jag till John Wayne metoder.

    #91755

    kalle .p
    Deltagare

    Inga person skader även om jag fick smält löd ten på mig. Men tanken flög 10 meter och blev sig alldrig lik igen.

    Har samma problem med mig nuvarand tank att det är rost i den men jag monterade ett bränsle filter innan den bränslepumpen vet inte om det funkar på vakumpumpen för jag har en elektrisk pump. Men bränsle flitert skall sitta innan pumpen så den inte skadas.

    #91756

    john asplund
    Deltagare

    Jag har dubbla filter, ett som sitter innan pumpen och ett efter. men trots dessa båda filter så blir det ändå en brun smet av rost i flottörhuset. Filtret innan pumpen kanske räcker till knappt 1 tank bensin numera.

    #91757

    saab-jonte
    Deltagare

    samma problem med brun bensin med massa partiklar har jag, köpte ett stort och mycket klumpigt filtet till en BMW för montage under bilen till en nyare modell. detta monterade jag under baksätet och sedan ett filter till utav ”std” typ största modell innan min orginal pump i motorutrymmet. detta fungerade mycket bra. filtret var av 10 000 mila modell

    #91758

    fredrik
    Deltagare

    Varför inte byta tank?

    Åk till skroten & plocka en tank ifrån en V4 som du vet har varit i trafik nyligen & montera den i din 65:a.
    Det är samma tank ifrån 60-80 förutom att det sitter en separat luftning från & med 72årsmodell.
    Den kan du plugga om du kör med ett avluftat tanklock. Vilket du med säkerhet redan har.

    /Fredrik

    #91759

    john asplund
    Deltagare

    Tänkte göra det först men fixar jag en tank nu så vet jag vad jag har i bilen, en tank fån skroten är ju inte säkert att den är fräschare än den jag kör med.

    #91760

    Jag har en V4-tank i min 93:a. Fick fixa lite med påfyllningen, men den passar rakt in
    (Tips för andra med äldre bilar och rostiga tankar)

    #91761

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Nackdelen med en V4 tank är att det nog inte sitter samma orörare i som i 2T tanken.
    Från och med 93:an så ladem an till några plåtar så att oljan skulle blanda sig snabbare i soppan efter tankningen.

    ///XP-niklas

    #91762

    lelle f
    Deltagare

    Med dagens modernare oljor så har det nog ingen större betydelse . Men det är vad jag tror ..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng