Originalturbo

Forum Modellspecifika forum 90/99 Originalturbo

  • Detta ämne har 18 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-02 22:42 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8514
    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Jag kom att tänka på en sak: hur många 99 Turbo av urmodellen kan det finnas kvar? Och vad kan dom tänkas kosta? Oskruvat, otrimmat originalutförande alltså. Det känns ibland som att det är lättare att hitta en Porsche 959 (byggd i c:a 200 ex) än en 99 Turbo… typ.

    /Johan

    #63729
    saabturbo
    Deltagare

    Hej!

    Ja du, urmodellen, jag antar att du menar 78:orna?
    Förra årets siffror hamnade runt 340st ex varav ett
    femtiotal av dessa som fortfarande rullar.
    De flesta av dessa bilar är repobjekt eller res.dels-
    bilar.Skall man hitta ett rostfritt ex får man spana
    västerut mot USA.En del bilar hamnade i Utah,Californien etc och är nog mest solblekta,
    men befriade från rost.
    Sen är ju frågan vad man är beredd att betala?
    Det kan ju kanske låta partiskt men faktum är att
    urmodellen blir mer och mer sällsynt, därav går
    ju också priserna upp.
    Hur länge har du letat om jag får fråga?

    Hälsn. Jonas N Ordf. The 99 Turbo Association

    #63730
    porsche944
    Deltagare

    Lite svar på dina frågor.Tillverkning enligt följande:

    1977: 100 st sk förseriebilar,såg inte ut som turbobilen, ingen spoiler bak inga alufälgar.

    1978: 6376 st alla combi cupe.

    1979: 1798 st alla sedaner

    1980: 2333 st även dessa sedaner.

    Betänk sedan att många gick på export, i Sverige fick vi tillgång till 1570 st av dessa levde ett antal säkert ett mycket hårt liv.
    Hur många kan finnas kvar? en vild gissning skulle vara ca hälften maximalt.

    Bilar finns dock lite då och då till salu, ofta i behov av lite renovering, dessa rostade ju rätt friskt. Prisnivå från 5000 kr och uppåt.

    Lägger just nu sista etappen bakom mig med min turbo renovering, en 80:a sedan, varit avställd i 11 år men skall rulla i sommar igen. Bilen är helt rostlagad, fanns ganska mycket, ny lack,
    allting nerplockat till minsta skruv, filat putsat och rengjort innan återmontering.
    Förmodligen har kostnaden redan överstigit priset man kan sälja för.

    MVH Michael

    #63731
    anonymous
    Deltagare

    Tack för era svar!

    Hmm, letat och letat… njae, egentligen inte alls tills nu. Anledningen till att jag undrar är att jag hittade en gammal retro (världens bästa biltidning om nån undrar) med 99 Turbo vs 242 GT och jag föll pladask för Saaben. Vansinnigt tuff och snygg, och vilken inredning sen! Jag måste ha en. En Combi-Coupé med inkafälgar…
    Finns det nån sorts ”köpguide” eller liknande på nätet (t ex hur man vet om det är original, vanliga fel osv)? Jag har letat (turboklubbens hemsida hade mest trimtips och sånt) men inte hittat.

    /js

    #63732
    Martin
    Deltagare

    Saxat från Saabklubbens faktasidor:
    Andra kan säkert fylla på.

    Saab 99 Turbo 1978
    3 dörrars Combi Coupé med spoiler fram och bak. Cardinalröd met. alt. svart. Soltak standard.
    (Lär finnas ett antal utan)
    I USA även silvermetallic och antracitgrå. Speciellt designade 5,5″ ”Inca” fälgar. 3,4 rattvarv mellan ändlägen på styrväxeln.

    145 hk (USA 135 hk) turboladdad 2.0l motor. Speciella kolvar och avgasventiler. Bosch CI dimensionerat för 6cyl. Förstärkt tredje växel. Oljekylare.

    Påkostad inredning, varvräknare, soltak, turbotryckmätare.

    Prestanda: 0-100km/h 8,9 sek. 80-110 km/h 7,4 sek.

    Mektipsen för 99 gäller förstås även turbon.

    Turbon har för övrigt en kylare med större kapacitet jämfört med standard 99orna
    Jag har själv en C-röd 99T-78 som jag köpte 1986 och ställde av 1989 (?). Undergår en lååångsam renovering (=stiljte) som kanske kan sätta fart när barnen blivit lite större, vidareutbildningen är genomförd och jag fått en ersättare till webbmästeriet.

    #63733
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan på er!!
    Kan ni inte fylla på med lite fakta när det gäller kulörerna när ni ändå är igång. Jag tycker att Turbo sedàn är så läcker. Jag har en tidning som heter ”Bilen-idag”. jag vet inte om det var en typisk SAAB-tidning, men dom skriver att 79:an bara fanns i Acaciagrönt, men bilden i tidningen visar en marmorvit bil. Jag har sett en bild i Björn-Erik Linds bok på en rödmetallic 80:a. Fanns det fler färger? Och hur är det egentligen med färgerna på 79 resp 80?? Förresten, det är ingen som är sugen på att byta sin superfina sedànturbo mot en Opel Admiral 66:a??
    Undrar ”Tobbe”

    #63734
    erik satre
    Deltagare

    Sedanfärger:
    Svart (sällsynt), ljusröd (sällsynt) cardinalrödmetallic, blåmetallic, grönmetallic och marmorvit.

    Combikupé:
    Svart och cardinalrödmetallic

    #63735
    tobbe99
    Deltagare

    Hej igen!
    OK, fanns alla dessa färger både 79 och 80?
    ”Tobbe”

    #63736
    porsche944
    Deltagare

    Vill lägga till lite här, svart och ljusröd (kommer inte på SAAB namnet nu) gick mig veterligen endast till England.

    1979 fanns det endast gröna att få.

    1980 blå röd samt grön alla i metallic.Och marmorvit.

    gröna bilar samt vita har grön inredning.

    röda röd inredning,
    blå blå intedning.

    Svart och röda av 1978 årsmodell har alla röd inredning.

    Englandsbilarna har samma färgsättning.
    Kan notera att för engelsk marknad hade man större hjul, 195-65/15 i Sverige 175-70/15.

    Bilar med soltak (sedaner) är till 99% säkerhet
    5 vxl, men bilar med 4 vxl låda saknar soltak.

    I reg papperna står det SIM för 4vxl
    samt SIS för 5vxl.

    Sedaner såldes 79-80 i Sverige från början endast i grönt samt vitt.
    Röda, blå bilar, dessa är nästan alla 5vxl och soltak, var avsedda för europa marknaden(tyskland)
    men alla gick inte åt utan skeppades tillbaka hit igen. En del av dessa bilarna är också levererade ganska sent- 80 eller t.om under -81.

    #63737
    anonymous
    Deltagare

    Hade -78:orna 4vxl eller 5vxl? Combicoupéerna alltså.

    #63738
    lars olsson
    Deltagare

    Min 78 har 4-växlad låda, även den jag skrotade hade 4-växlad låda.

    Jonas: hur skall jag gå till väga för att bli medlem i 99 Turbo Assosiation ? Jag hade ett postgiro nummer men har tappat bort det.

    /Lars

    #63739
    krister k
    Deltagare

    Webmaster Martin!
    Ett faktafel; 99t har 4,1 rattvarv, inte 3,4.

    /Besserwisserkrister

    #63740
    tore thunqvist
    Deltagare

    Det fanns 99T sedan UTAN soltak men MED femväxlad låda. Jag hade en sådan 80:a.
    Lite mer om färger och export till Tyskland:
    Den blåmetallic (akvamarinblå kod 137) som fanns på 99T är en annan färg än den vanligare blåmetallic (indigoblå kod 139), man ser knappast skillnaden om man inte ställer två bilar brevid varandra. Den akvamarinblåa är mer turkos (blågrön) än den indigoblåa som är ”renare” blå.

    Till Tyskland lär det ha gått ett större antal akaciagröna 99T och ryktet säger att dessa var praktiskt taget osäljbara där eftersom färgen påminde för mycket om den tyska polisens uniformer…

    #63741
    mats jonsson
    Deltagare

    1977 fick även trafikpolisen ut ett antal 99T vilka användes till trafiipaxverksamhet. Har för mig att dessa hade spoilers, att det var runt 20 vagnar och att de hade en högre utväxling än de som sedan kom att säljas 1978.

    #63742
    saabturbo
    Deltagare

    Hej på er!

    Det var många bud gällande utförande…
    Det finns alltid något udda ex som inte stämmer
    med de ”normala” utförandena, då det alltid finns
    någon eller några inflytelserika beställare som
    vill ha något annorlunda.

    De ursprungliga utförandena:

    1978: 3D CC EU: svart & C-röd. USA:svart, C-röd,
    Silvermet, Antracitgråmet.
    I grundutförandet kom alla med soll.
    Den som ville ha utan fick välja ”till” detta.
    (låter inte så logiskt kanske)
    Samtliga 78:or har samma vinröda interiör.
    5D 99t 78 CC: Specialbeställda av Polisen/Sverige.
    Och till ett hundratal privatpersoner i UK bl.a.

    1979:2D-Sedanversion, Antracitgrönmet & marmorvit-
    med viss ton av grönt.
    Bägge med grön interiör.Bilarna hade EJ soll.
    Vidare fanns det också 99t 3D CC 79, huvudsak i
    UK! (En bekant har en sådan och jag trodde först
    att han drev med mig ,men jag har sett alla papper
    på bilen och det stämmer.Han bor också följaktligen
    i UK.)
    De flesta sedanerna byggdes i Arlöv (99793000000)
    och fick efter halva produktionen(79)de större
    stötfångarna.

    1980:Följande färger:
    Svart,Bronsrödmet, blå-akvamarinmet, Akaciagrönmet,
    marmorvit(solid)& flashröd(liknande talladegaröd)
    Inga av dessa hade heller soll, men det kan finnas
    enstaka ex som specialbeställdes.

    Skillnad på 4 & 5vxl är att de 5vxl även hade
    sidobackljus som 78:orna, men de 4vxl 80:orna blev utan.

    1981: 400ex tillverkades endast för UK marknaden
    och de hade färgerna svart & flashröd.
    Dessa var alla sedaner.Hurvida de fanns med 4 eller
    5xl låda framgår inte.

    Hälsn Jonas N.Ordf. The 99 Turbo Association

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng