Ovillig 99T

Forum Modellspecifika forum 90/99 Ovillig 99T

Detta ämne innehåller 19 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-15 20:02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16441

    Lollo
    Deltagare

    Har fått start på bilen idag efter många om men.
    Men den är inte riktigt som den skall vara, har ingen tomgång, bluddrar lite till och från, när jag justerar tändningen så den låter ut att gå bra på lite varv så startar den inte igen på denna inställning??? och så dör den under 1000 varv, har justerat med skruven på insuget. Är det någon som har någon ide??

    #109697

    wibbe60
    Deltagare

    Dum fråga förmodligen men, har du skruvat på rätt skruv?

    #109699

    Lollo
    Deltagare

    Japp.

    #109701

    wibbe60
    Deltagare

    Jaha, då blev det lite knivigare då. Kolla så ”spjällskruven” är rätt justerad. Kolla också ”plattan” i mängdmätaren så den inte kärvar. Kolla sen så att gummibälgen inte läcker. Kolla ALLA vakuumslangar till insuget så dom inte läcker. Sen vete f-n, vi får väl fundera vidare…

    #109702

    Lollo
    Deltagare

    Japp.

    #109741

    peter engqvist
    Deltagare

    har du prövat att justera co skruven.
    kollat om spridarna dushar som dom ska.
    mina sprutar som en trasig sprinkler. lite här och där när dom känner för det
    kollat att allt står på 0

    #109755

    Lollo
    Deltagare

    Spridarna duschar fint, de var nya för max 100mil sedan. Co:n har jag inte kollat men den gamla motorn gick ju bra med den, har samma mängdmätare. Kan inte hitta någon slang som inte sitter på.;-(

    Får ta nya tag i afta.

    #109757

    saabturbo
    Deltagare

    Tjenare Lollo,
    kan vara vaccumklockan på fördelaren som ”kärvar” eller är trasig?

    #109779

    porsche944
    Deltagare

    Sitter alla vaccumslangar där dom skall? Ingen tjuvluft runt spjällhuset? Testa med att spreja startgas runt alla slangar och anslutningar till mängmätaren om du får den att gå på en 1000-1500varv, ökar varvet är det tjuvluft. Allt var nollat? Utgår då från att fördelaren sitter rätt. Tändkablar samt spole? Den svarta elektronikboxen ger tändimpuls som den skall? Batteriets jordkabel sitter fast ordenligt både i batteri och i växellådan? prova med en startkabel mellan batteri och en bra jordpunkt i karossen, se om det är någon skillnad. Kan ej komma på mer av det som jag brukar börja att kolla.

    Och du! Lycka till!

    MVH

    Michael

    #109799

    Lollo
    Deltagare

    Nu har det uppkommit ett fel på bränlsletrycket också, får ingen bensin genom spridarna, är det någon som vet om det är samma pump i en Ems eller någon annan bil, även annat fabrikat. Skall även låna mig en tryckmätare så jag kolla trycken.

    Jag säger bara en sak, dessa bilar är inte att lita på:-(

    #109801

    Lustgasen
    Moderator

    Hehehe, ja du känns nästan lite roligt att läsa att andra också har problem. Det är bara till att felsöka.. Och nej, turbosarna är motvilliga..
    När du slår på tändningen hör du att pumpen surrar? Ifall inte, kan den va säck. Ifall den funkar så får du kolla igenom slangarna , så att du kopplat rätt slangar, inte matar slangen på returen osv.

    Har inte något direkt tips på vad det kan vara men det är bara att fortsätta jobba. EMS pumpen borde med högsta sannolikhet vara samma som på 99a.

    Lycka till. Mvh Anton!

    #109803

    Lollo
    Deltagare

    Japp den surrar, har bränsle ända upp till spridarna, verkar vara för dåligt tryck dock.

    #109815

    peter engqvist
    Deltagare

    på min 99 turbo monterade jag en från en 900i
    såg likadan ut och fungerad helt ok.

    #109817

    saabturbo
    Deltagare

    Om det är originalpumpen, så kan man förvänta sig sånt här efter 30år!
    900i har inte samma systemtryck som en 99t (den har lägre)
    plus att tillskottssystemet inte ger erfordlig mängd soppa vid full belastning.
    (Ånglås uppstår lättare med en svagare pump likaså)

    Skaffa rätt pump (är samma på 900t en bra bit in på 80-talet, minns dock ej
    vilket år som var det sista)

    Bränslepump/Tryckacc/Relä/Spridare, finns inte så mycket som kan krångla
    till skillnad från en databox-bil typ 9000t, där kan man snacka om gråa hår!

    Säkringen på en av mina åk, gick två gånger sommaren 2005
    Efter att ha hällt i red-line (rengöring/smörjning) i bränslet
    försvann detta.
    Dagens soppa är mer aggresiv och smörjer mycket sämre på en 70-tals bil
    än en modern.

    #110477

    Lollo
    Deltagare

    Någon som vet vilket håll skruven till tomgången skall skruvas, det står inte det i vhb.
    Har nu fått bilen och starta och gå men fortfarande ingen tomgång???

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng