palisanderbrun SAAB 900 Aero räddas fron skroten

Forum Övrigt Projekt / Min bil palisanderbrun SAAB 900 Aero räddas fron skroten

Detta ämne innehåller 38 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-11-04 17:40.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)
  • Författare

Jakob Lund
    Deltagare

Ta en titt under mattorna o se vad du har för färg där. Kommer den från saab så står det väll färgen på de små lapparna också på dörrsidor bla, hittade det på min, stod pärlemo.

Med vänlig hälsning Jakob

kristian
    Deltagare

kollat bilen är lackad från början i denna färg ska kolla om man kan se vem första ägaren var troligen en visningsbil

Ingmar Svensson
    Deltagare

Färgskylten ger information om färgtillverkaren BASF (färgmärke Glasurit), om jag förstått det rätt så består lacken av klarlack G929 och färgskiktet av 141-1. Inte helt säker på att jag tolkat rätt men det borde vara lätt att få klarhet i hos närmaste Glasurit-försäljare.
    Skylten ser lite för proffsig ut för att komma från någon lackfirma. Hur ser en standard SAAB färginfoskylt ut från denna tid?
    Kan det vara en specialbeställning, lite spännande!

Regin
    Deltagare

Hur ser en standard SAAB färginfoskylt ut från denna tid?

Från min gamla Kvartz d v s årsmodell 1985:
    k1003

Bilagor:

Regin
    Deltagare

dessutom ser det ut som att någon har bytt till nya fronten på den med.

Inte bara det –
    men även gjord sig besväret med att monterar sidoblinkers 🤔

Senare så döpte man väl provfärger till 199?
    Jag vet inte när men på n 91a jag hade stod det 199 på den orginalstickers som satt på förardörrens “gavel“. Det är alltid spännande med provbilar och hur dom är utrustade.

kristian
    Deltagare

Ska se om jag kan få reda på mer historik om den är mkt rost på den och ja den är ombyggd tyvärr. Tanken är att göra den orginal någon gång

Janne Hagnell
    Moderator

Eftersom ni kom fram till att färgen heter palisander ändrade jag det i rubriken.

kristian
    Deltagare

tack janne vet du om det går att få fram något om denna bilen ska kolla transportstyrelsen

Janne Hagnell
    Moderator

tack janne vet du om det går att få fram något om denna bilen ska kolla transportstyrelsen

Vad tänker du på? Ägarhistoriken får du ju på Transportstyrelsen.

kristian
    Deltagare

Tänkte om det finns något saabregister på visningsbilar eller mässbilar specialbeställningar mm

Janne Hagnell
    Moderator

Peter Bäckström kanske vet?

kristian
    Deltagare

ok hur kommer jag i kontakt med honom finns han här på forumet

Regin
    Deltagare

Senare så döpte man väl provfärger till 199?

Det stämmer det 😎

Regin
    Deltagare

Går även att få ut diverse info via riksarkivet
    https://riksarkivet.se/fordonsregister

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng