Pinjonglager

Forum Övrigt Allmänt Pinjonglager

  • Detta ämne har 37 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2003-07-13 14:42 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #65309
    mats jonsson
    Deltagare

    Om du åker på 13-tummar så får du sätta in nya värden i formeln. Mitt exempel var just bara ett exempel på hur man snabbt kan göra en överslagsberäkning utan att räkna på utväxlingen inuti växellådan. Självklart har inte 100 rpm:s skillnad någon betydelse. Du vet ju lika väl som jag vad det är som i huvudsak tar död på lager.

    #65310
    fuling
    Deltagare

    Från ena eller andra hållet, spelar cyckelpump, bara resulatet är det samma så.
    Det här böjar likan ”Fem myror är fler än fyra elefanter” TYCKER HAN JAAAAA
    Bråkar vi igen?

    #65311
    mats jonsson
    Deltagare

    Enligt min verkstadhanbok så är rulldiametern på 155×15 600mm. Med sådana däck uppger boken att bilen gör 27.6 km/h vid 1000 rpm på 4:an. Ur livslängssynpunkt för ett pinjonglager så gör skillnaden varken till eller från

    #65312
    fuling
    Deltagare

    Det där med 27,6 som står i verksradshanboken trodde jag redan var uträtt, eller?
    se http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=001285&p=

    #65313
    mats jonsson
    Deltagare

    Det var ju i vintras. Vem kommer ihåg det nu? mer än du? :confused:

    Vad tycker du att man ska räkna med för C/P-värde på det delbara pinjonglagret när man ska kolla i livslängdsdiagrammet? Det är väl lika bra att köra ett worst case och använda både max stat. och max dyn. belastning?? :confused:

    #65314
    fuling
    Deltagare

    Snart går brandlarmet i Bromma trakten
    Riv i lite i en gammal SKF katalog
    och hittate L10s=0,2 som är för typ framhjulslager. Rekomenderat 0,2 är 0,2*10^6 km som blir 20000mil. Om man nu skiter i r/min och tittar på antal varv piongen surrar på 20kmil så blir det ca 0,2*10^6*1000/0,6/pi*39/8 och det blir ett JÄTTE tal typ ca 5*10^8 varv
    Va vi nu fått är något de kallar L10 och L10=(C/P)^p eller C/P=L10^(1/p)
    p=3 för kullager.
    P=lasten på lagret
    C=dynamiska lasten som lagret klarar.
    C/P=(5*10^8*10^-6)^(1/3) ger ca C/P=7,9
    C=29600 [N] ger P=29600/7,9 ger ca P=3700N

    Nästa (suck)
    P=X*Fr+Y*Fa nu vart det besvärligt

    Jag har inte en ANING om hur stor axial(Fa) och radial(Fr) krafterna är på piongaxen
    Jag är viiiiiilse, HJÄLP

    Är det som jag TROR så gäller det undre och då spelar 3305 e 3305A ingen roll
    3305D 3305 3305A
    Fa 100% 61% 81%
    Fr 100% 101% 134%

    3305D 3305 3305A
    Fa 100% 62% 62%
    Fr 100% 103% 103%

    För att krångla till det yttligare så var jag tvungen att rätt i tidigare inlägg se ”postat 07 september 2002 14:13”

    #65315
    fuling
    Deltagare

    Nu är isen ricktigt tunn och hal
    3305D 3305 3305A
    Mil 20000 4692 4814
    % 100% 23% 24%

    Om man kan anta att miskningen av C/P är propotionell (62% kvar av 6305D) mot mot miskningen av axialkarften(Fa).
    OOOOOOOOOOOOOOOOMMMM nu detta stämmer så blir jag ÄNNU midre road av att gå från delad till hel innerring på lagret.

    #65316
    mats jonsson
    Deltagare

    Det där förstod jag nästan ingenting av höörödu. har inte räknat på sådant sedan skolan och det är en del år sedan. Man förlitar sig på ett beställningsnummer i reservdelskatalogen och hoppas på att någon annan har räknat..

    Även om du nu tycks få fram stora differenser mellan lagertyperna, hur tror du att skillnaden i belastning var i verkligheten mellan äldre tvåtaktarlådor och V4:a-lådor?

    #65317
    fuling
    Deltagare

    Belastningsförhållande:
    V4=1 då är 2T=0,7 eller 2T=1 då är V4=1,43
    VIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILD gissning

    Måste kyla ner härdsmälstan , mer info kommer antaganden till kväll om tempen ligger på en vättig nivå.

    #65318
    mats jonsson
    Deltagare

    När vi inte vet belastningen så är det nog bara egna fältprov som gäller. I med ett lager och ut på vägen…

    #65319
    fuling
    Deltagare

    Japp, vi vet inte belastningen ock kommer aldrig att få reda på den häller pga att det är förmånga obekanta.
    Under en livstid på detta lager:
    Oändligt många olika hastigeter/varvtal med olika långa tids-intervaller med olika effektuttag på olika växlar som ger ofantligt många varianter Fr &Fa, suck :rolleyes:

    Under exakt samma förutsättningar kommer kommer 3305D att hålla 2-4 gånger så lång tid under förutsättning att det är den axiella kraften som är dimensionerande.

    #65320
    christer json
    Deltagare

    Inte får ni väll ge upp nu !
    Jag gissar att det är fler än jag som sitter på helspänn och undrar vart det här skall sluta.
    Kan man inte gissa får man fråga någon som kan, som min gamla farfar sa…. Undrar just om han menade att man skulle fråga någon som kan gissa eller någon som kan ….?
    Skulle man kunna räkna baklänges ? Hur långt går en låda i genomsnitt innan bakre pinjonglagret ger sig ?
    Bara ni inte ger upp.
    Vilka stordåd kan inte ni ställa till med när ni är överens ? Och utifrån det kan man ju fråga sig vart värden är påväg någonstans….. Mamma mia

    /CJ

    #65321
    fuling
    Deltagare

    Christer J:son:
    Ge upp???? ,VVAAAAAAAAA, Då har inte du en aning om hur envis en sån där ful typ som jag kan vara

    Joda SKF har redan fått mail.
    Vi får väll se om jag får ett lika förvirrat svar som frågan var.

    #65322
    fuling
    Deltagare

    Jag har fått svar från SKF


    Hej Johan,

    Det kommer troligtvis att fungera med ett 3305 A istället för ett 3305 D.En av de stora skillnaderna mellan de två lagren är att 3305D har en inre kontaktvinkel av 45° istället för 32° som 3305 A har. Detta gör precis som du säger att 3305 A är mindre bra på att ta axiallast. Hur mycket livslängden sjunker är svårt att uppskatta då vi inte har några uppgifter på förhållandet mellan axialkrafterna och radialkrafterna i ditt fall.

    Hälsningar
    Joakim



    Tyvärr inget nytt, som jag inte redan hadde listat ut, vi står på ruta noll :confused:

    #65323
    mats jonsson
    Deltagare

    Fick just ett par nya pinjonglager 240426 med ASG. Hittade dem hos en SKF-distributör i utlandet. De sista som de hade i lager och det blev svindyrt men jag får i alla fall ordning på min totalskurna Sonett III-låda. Även en fin slutväxel uppenbarade sig i förra veckan från USA. Fick tag i en slutväxel som hade gått ungefär 500 mil. Någon hade monterat en fabriksny låda i sin Sonett -72 och sedan hade bilen krockats straxt därefter.

    Har även hittat ett knappt dussin bakre pinjonglager hos en annan SKF-distributör i en annan världsdel. Tycks vara de sista som finns att uppbringa från SKF:s försäljningsorganisation world wide och de blir om möjligt ännu dyrare. Till ett redan dyrt pris ska läggas frakt, tull och moms så räkna med ett pris på 2700-3000 stycket om någon mot förmodan skulle vara intresserad. Just nu förhandlar jag om att få köpa hela partiet. Det lär ju inte bli lättare att finna pinjonlager i framtiden.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng