- Detta ämne har 37 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2003-07-13 14:42 av .
- FörfattareInlägg
- 7 september, 2002 kl. 10:37 #8822
mats jonsson
DeltagareDet bakre pinjonglagret i växellådan till 2T och V4 tycks ha blivit bristvara. Jag rasade en sonettlåda i somras. Eller rättare sagt: Jag fulländade haveriet av en redan dålig låda. När jag sedan ska skaffa lager så visar det sig att det bakre pinjonglagret nästan är hopplöst att finna. Båda mina hovleverantörer hade ebb i sina lager och några andra figurer ”har men vill inte sälja” vilket får respekteras när det gäller saker som är svåra att finna. Till slut fick jag i alla fall tag på ett lager men samtidigt har det dykt upp alternativa lösningar.
Min gode vän, växellådsexperten, meddelade mig att han trode sig kunna finna en lösning efter att ha kollat runt bland olika lagertillverkare. Tydligen finns det ett lager från en tillverkare som i stort är identiskt med originallagret men med skillnaden att det inte är isärtagbart. Precis som lagrena i tvåtaktarlådorna i början på 60-talet alltså. Tyvärr saknas ytterringen spåret för den utvändiga fjäderringen och här ska det nu kluras ut om det är möjligt att sticka detta spår eller om det måste slipas. Vi ska i alla fall testa detta inom kort och jag hoppas på ett positivt resultat.
7 september, 2002 kl. 13:13 #65295fuling
DeltagareVist vinkelkontakt kullagret med std nr 3305 utan delad inner ring är indensikt med 3305 D(3305 DA) (delad innerring) saab # 24 04 26 måttmässigt men inte kraftmäsigt i axiell och radiel väg.
Det lagret med delad inner-ring kan ta mer i axiell kraft.Om jag nu har fattat saken rätt så finns det 3st lager 3305 3305D och 3305A.
3305 är ersatt av 3305A TROR jag.
3305=2T
3305D=V4
3305A=nytt lager
Om vi utgår från 3305D(saab # 24 04 26) och gämnför krafterna i axeiell(Fa) och radiel(Fr) i %.3305D 3305 3305A
Fa 100% 61% 81%
Fr 100% 101% 134%Tillagt 2002-09-10
3305D 3305 3305A
Fa 100% 62% 62%
Fr 100% 103% 103%Finns näligen två fall beroende
på förhållandet mellen Fa/Fr
(tex Fa 3305 är 61% av 3305D)
Värderan är från SKFs lager.De öviga lager tillverkarna jag tittat på håller sig på ca samma värden som 3305, men andra ord lägre än SKFs 3305A.
Sen kan man ju fråga sig om 3305A lagret duger till std V4 lådor(81% 3305D)? Jag har ingen anning tyvärr, men skulle gissa det.
Till någon form av race lådor är jag mer tveksamm.
Men vad vet jag? det kanske funkar.Finns även andra lösningar men då fodras det lite modding av saker lådan i, pluss lite annat.
Kostanderan för dessa saker överstiger med bred marginal 3305A lagrets pris. Men kanske axeptabelt när det gäller racelådor.
Pris ca 2500kr (mellan tummen & pekfingert)Mats:
Är det SKF 3305A lagert?7 september, 2002 kl. 17:25 #65296mats jonsson
DeltagareMmmm. Intressant.
Vad räknar du med för axiell belastning på det bakre pinjonglagret i en standard låda respektive tävlingslåda då? Eller kanske mer konkret : Vilket belastningsförhållande räknar du med mellan dessa båda alternativ. För det är väl axialbelastningen på det här vinkelkontaktlagret som är dimensionerande?
Det skulle också vara intressant att veta vad du tror konstruktörerna har bakat in för n-faktor när de dimensionerade standardlådan.
7 september, 2002 kl. 18:19 #65297fuling
DeltagareInte en aning om vad det är för axiella eller radiella krafter i lådan.
Utan bara tittat max belastningarna på lagren.
Ja, pga att de radiella max krafterna är lika för 3305 och 3305D så skulle jag gissa att det är de axiella som är dimensionerande. Annars skulle det inte vara någon vits att byta från helt till delat.Måste finnas en BRA anleding till att man gick från helt till delat lager.
Kan inte ha att göra med monteringsbarhet, det delade lagret är bökigare att få dit och den.Skulle kunna gissa att belastnings fallen mellan std och typ gr2 har samma förhållanden som max momenten i motorena typ de dubbla.
Käns inte rätt att gå ner i max belasting på lagern i racefallet. Specielt som detta lager brukar vara mer eller mindre kast i begangade std lådor.
Men i std så kan det kanske bara livslängden som blir lidande med helt-lager, och fa.. spelar det för roll om bilen bara går ca 500mil per årn-faktor=säkerhetsfaktor?????
Om n är säkerhetsfakror så räknade konstuktöern med en var den för litenSaabs lådor är ju inte direkt kända för att vara hållbara, eller?
Mats:
Är det SKF 3305A lagert du har hittat?7 september, 2002 kl. 18:32 #65298mats jonsson
DeltagareFuling. Har du någon erfarenhet av 2-taktarns bakre pinjonglager i en V4-låda?
Jag tror att förändringen i lagerkonstruktion kan vara en produktionsteknisk fråga. Då. För 35 år sedan. Var det säkert billigare att ha en delbart lager ur produktionssynpunkt. Idag. Med modern teknologi, så är det troligen tvärt om.
Jag har ingen aning om vad lagret heter. Det är vår lokale växellådguru som gräver i detta när han inte tillverkar nya 4-bultade sporttrummor hemma i verkstaden. Vi ska träffas inom någon vecka och kolla lite på detta. Det är möjligt att jag stoppar in ett sådan lager i min sonettlåda. Just nu väntar jag på besked om hur det går att bearbeta ytterbanan.
7 september, 2002 kl. 22:33 #65299fuling
Deltagare3305 som satt i 2T lådorna skulle jag inte använda i en V4 låda, då skulle jag ta 3305A.
Använder inte 3305 i huvudtaget. Använder hällre friska beg lager med delad innerring.
Är liksom inte direkt sugen på att försämra något i dessa lådor BARA förbättra om det är möligtNää, tror inte på produktions själ.
Lager med delad inner-ring tar höger axiell kraft och finns fortfarnade men inte i våran dimension9 september, 2002 kl. 12:08 #65300fuling
DeltagareMed lite eftertanke skall man inte klanka på konstuktörn av lådan i 2T(V4) för låddan är gjord för ca 38hk och ca 50-70Nm i vrid och klarar ca 165hk och ikrokarna 200Nm.
En effekt ökning på 334% och en vrid ökning på ca 185-300% inte dåligt eller?
Vist vissa små ändrinra är gjorda under tidens gång, men inget revotionerande.9 september, 2002 kl. 13:10 #65301mats jonsson
DeltagareJag satt och bläddrade i min gamla SKF-handbok och där finns inte 3505A med. Handboken är för gammal. Vidare så gluttade jag lite på livslängds beräkningsformeln. Vad tycker du att man ska utgå i från för genomsnittligt varvtal på lagret?
En spontan gissning är att 3305A räcker till gott och väl i en standardlåda. Kanske rent allmänt i kombination med med en trimmad motor så länge det inte handlar om tävlingsförhållanden. (Någon får väl plocka ihop en låda till en tävlingsbil och testa. Det är väl den enklaste testmetoden skulle jag tro)
Min gissning är att man får en kortare livslängd i en gatbil men att det inte yttrar sig i form av totalras. Livslängskurvorna på lager är ju inte linjära men låt säga att originallagret har en livslängd om 20000 mil. Skulle 3305A klara 10000 mil i min Sonett så måste jag ge det betyget ”MVG”. Då klarar lådan de närmaste 25 åren i alla fall…
Hade du några uppgifter om statiskt respektive dynamiskt bärighetstal för 3305A tillgängligt?
n=säkerhetsfaktor. Yes. Jag antar att man vid konstruktionsstadiet hade en n-faktor. Min gamle konstruktionslärare (som för övrigt var projektledare och chefskonstruktör för Catherinan) sade för många år sedan att man vid motorkonstruktion oftast hade en n-faktor mindre än 1,0. Om man hade n=3 så skulle en B18 väga nästan lika mycket som resten av PV:n hävdade han vidare.
9 september, 2002 kl. 17:08 #65302fuling
DeltagareHär är SKFs lager på mätet
http://iec.skf.com/c1_e.htm
eller http://products.skf.com/Jag hittar ej 3305 på nätet(SKF)som jag har tolkat de lager som sitter i 2T lådorn, utan hittade bärighetstalen i en SKF katalog från yngre stenåldern.
3305A hittade jag på dimensionerna på lagret på nätet och gissade att 3305 har utgått och ersatt av 3305A.Varvtal på lagret:
Har inte engat en tank åt livtidsberäkningar, vad kan man få? 4 månader villkåligt kanske
Åter till verklighet.
Cha vis säger väll hastighet 50-70km/h, vi väljer 60. Med 8:39 vid 60 blir ca 2200r/min på motorn och piongaxen snurrar fortare så 2200/0,84 ger ca 2600r/min. Välj 3000r/min tex.Mats J:
FA…, vad i he… jag sa ju att det inte skulle bli en vana(överens)
10 september, 2002 kl. 07:29 #65303jureit
DeltagareUrsäkta en snubbe som är helt novis i sammanhanget, men jag har en liten fundering när det gäller hållbarhet och livstidslängd när man jämför ett lager idag med det som satt orginal.
I alla andra mekaniska fall så har man ju kunnat gå ner i materialdimensioner och hållbarhet(?) därför att smörjmedlen är så mycket bättre idag i jämförelse med då dessa lådor konstruerades.
Skulle detta kunna innebära att det kanske skulle funka minst lika bra med att idag sätta in ett lager som bevisligen är klenare men som får jobba under gynnsammare förhållande (=bättre olja)?10 september, 2002 kl. 08:04 #65304tobbe99
DeltagareHejsan!
Jag blev bara lite nyfiken. Hur kan pinjongen snurra fortare än motorn?? Är det inte 1:1 på fyran???
Det här bakre pinionglagret ni disskuterar, heter det 7167570 hos SAAB?? Enligt min äldre katalog heter det lagret 240426 på SKF-språk. I katalogen från 95 finns det ej med alls.
Självklart gör bra smörjmedel att lagren håller längre. Föroreningar är ju största orsaken att lager rasar i förtid. Dock skall ju oljan utgöra en film för att undvika metallisk kontakt, och trycket på lagret och dess komponenter blir ju inte mindre för att oljan är bättre. Därför är jag tveksam om man kan använda klenare lager av det skälet.”Tobbe”
10 september, 2002 kl. 08:10 #65305fuling
Deltagarejureit:
Sund tanke, men en låda gjord för 38 snälla hk och sedan ökas till 65hk i std, och inte kända för att vara hållbara. Så blir man inte dirakt sugen på att försämra något i lådan.
Då blir en mordern olja snarare för att höja livslängden, hmmm kan ju vara så att den bättre oljan kompenserar för försämringen av lagret. Eller spelar inte försämringen av max lasterna ingen roll utan det är den rena slitaget som dödar lagret, va fa… vet jag :confused:
Nää, nu måste jag börja gäva i livstidsberäkningar på lager också, vart liksom nyfiken
Tobbe99:
I normala lådor ja, men 2T(V4) lådan är inte normalKolla själv slutväxel std V4 8:39 ger 39/8 blir ju 4,875:1 och V4an har 4,08:1 på 4an. 4,08/4,875 ger 0,837. Lurit va?
Fan Tobbe99 inte pula in inlägg så där imellan, jag hinner inte med10 september, 2002 kl. 08:28 #65306tobbe99
DeltagareJag är ledsen fuling, men jag har bråttom att skriva, och sedan kommer jag på mer och mer. Jag skall skärpa mig!
”Tobbe”10 september, 2002 kl. 09:30 #65307mats jonsson
DeltagareHmm. Om man räknar baklänges och mäter rullningsdiametern på ett hjul så erhåller man följande oventskapliga exempel: Har 165×15 på EMS:en utanför fönstret och måttbandet sade 615mm och då får man en omkrets av 1932mm.
Vi antager en hastighet om 90 km/h timmen och då tillryggalägger man således 1500 meter per minut.
1500/1,932=776,39 = antalet varv som kronhjulet snurrar. Utväxlingen är 8/39. 39/8=4,875
Pinjongen roterar då med varvtalet 4,875*776,39= 3785 rpm. Motorns varvtal är då 3285 rpm om vi utgår ifrån att bilen gör 27.4 vid 1000 rpm vilket jag har för mig finns angivet i någon verkstadshandbok. Är det någon som har en annan uppgift om rullningsdiameter från någon handbok tillgänglig så är det bara att sätta in i formeln.
Om vi istället räknar på en genomsnittlig hastighet av 60 km/h blir pinjongens varvtal således 2523 rpm.
Kan vi enas om detta tro? Vad säger du fuling?
10 september, 2002 kl. 10:02 #65308fuling
DeltagareNär det gäller lådan så är hastiheten igentligen ointresank utan vartalet på pinongaxelen som är styrande för livstidsberäkningarna.
Vad händer omjag åker på 13-tums ostar?Ja, skulle tro det ca 2600 är väll ca lika med 2523. Om nu denna skilnaden på 77r/min skulle göra något revoltionerande på livstidsberäkninga skall jag käka upp morsans hatt. Skall käka upp mina systars hattar också om slilnaden mellan 2523 varv och 3000r/min skulle spela någon större roll häller.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.