Potentiell projektbil Saab 900 turbo -81 ?

Forum Modellspecifika forum OG900 Potentiell projektbil Saab 900 turbo -81 ?

  • Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-13 19:14 av .
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #189594
    jonthengberg
    Deltagare

    Jaså man kan det, fan va bra. Då får jag leta efter en i alla fall då om inte den andra också är kass 🙂

    #189601
    saabaero
    Deltagare

    Instämmer i kören som vill att bilen ska räddas men var beredd på en hel del jobb och pengar för att den ska bli fin.
    Med tanke på skicket borde priset vara riktigt lågt. Den är tyvärr ett vrak men ändock en ganska unik bil så frågan vad det unika med få mil är värt ?

    Motorn är f.ö en ganska udda skapelse då det är en H-motor utan APC som bara fanns -81 och delar av -82. Nu ska väl inte det det udda på den motorn (kolvarna) vara nått problem med de milen.
    Vad jag kan se av bilderna är motorn redan trimmad då den har intercooler. Frågan är hur mycket mer det är gjort men en vild gissning är att den laddar lite mer än org och kanske t.om har tryckvakten bortkopplad 😮

    Verkar även som den har bensinvärmare, gissningsvis sitter en luftvärmare under baksätet.

    #189607
    henrikg
    Deltagare

    Jag rekommenderar också att man ska rädda gamla Saab 900:or! Särskilt tidiga turbos, dock ser denna bil ut att behöva en hel del kärlek… Jag ser rosten och tänker på mitt eget projekt 🙂

    Mvh
    Henrik

    #189608
    jonthengberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Instämmer i kören som vill att bilen ska räddas men var beredd på en hel del jobb och pengar för att den ska bli fin.
    Med tanke på skicket borde priset vara riktigt lågt. Den är tyvärr ett vrak men ändock en ganska unik bil så frågan vad det unika med få mil är värt ?

    Motorn är f.ö en ganska udda skapelse då det är en H-motor utan APC som bara fanns -81 och delar av -82. Nu ska väl inte det det udda på den motorn (kolvarna) vara nått problem med de milen.
    Vad jag kan se av bilderna är motorn redan trimmad då den har intercooler. Frågan är hur mycket mer det är gjort men en vild gissning är att den laddar lite mer än org och kanske t.om har tryckvakten bortkopplad 😮

    Verkar även som den har bensinvärmare, gissningsvis sitter en luftvärmare under baksätet.

    Vad skiljer det motorerna med APC och utan då? 🙂 så den har inte intercooler original? Vad ska dom ladda original då så man vet? 🙂

    #189612
    M.Broberg
    Deltagare

    @henrikg wrote:

    Jag ser rosten och tänker på mitt eget projekt 🙂

    Mvh
    Henrik

    jag har med funderat på att skriva detta, men jag vill inte skrämma stackarn för mycket. 🙄

    #189616
    reino
    Deltagare

    Vad står det på den lilla skylten ovanför spegelreglaget till höger om ratten?

    #189622
    jonthengberg
    Deltagare

    ”Vid tankning måste värmaren vara frånkopplad.”
    Så har den ju bensinvärmare 🙂

    #189642
    saabaero
    Deltagare

    @Jonthengberg wrote:

    Vad skiljer det motorerna med APC och utan då? 🙂 så den har inte intercooler original? Vad ska dom ladda original då så man vet? 🙂

    Utan APC är kompet lägre (7,2 vs 8,5) och det är nog bara kolvarna som skiljer.
    Lite osäker hur det är med insprutningen. Tidiga 99/900 turbo hade ett system för bränsleberikning men det fanns väl inte -81 😕
    Motorn med lägre kompet drar mer bensinoch har mer ”ketchupeffekt” när turbon vaknar.
    Max laddtryck = 0,7 bar på båda motorerna
    IC kom först -84 på T16 och -85 på T8 (eller var det -86?)
    Möjligen fanns IC som org tillbehör för eftermontering ❓

    Att den har bensinvärmare ser man på tiduret i mittkonsolen 😉

    #189646
    jonthengberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Utan APC är kompet lägre (7,2 vs 8,5) och det är nog bara kolvarna som skiljer.
    Lite osäker hur det är med insprutningen. Tidiga 99/900 turbo hade ett system för bränsleberikning men det fanns väl inte -81 😕
    Motorn med lägre kompet drar mer bensinoch har mer ”ketchupeffekt” när turbon vaknar.
    Max laddtryck = 0,7 bar på båda motorerna
    IC kom först -84 på T16 och -85 på T8 (eller var det -86?)
    Möjligen fanns IC som org tillbehör för eftermontering ❓

    Att den har bensinvärmare ser man på tiduret i mittkonsolen 😉

    Jaha där ser man! Kul med info tycker jag 🙂
    Men får inte tag i ägaren 😡

    #189572
    henrikg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    IC kom först -84 på T16 och -85 på T8 (eller var det -86?)

    Om jag inte minns fel så kom IC först MY87 på T8 och effekten höjdes då till 155hk.

    Mvh
    Henrik

    #189691
    turbolamko
    Deltagare

    @henrikg wrote:

    @SaabAero wrote:

    IC kom först -84 på T16 och -85 på T8 (eller var det -86?)

    Om jag inte minns fel så kom IC först MY87 på T8 och effekten höjdes då till 155hk.

    Mvh
    Henrik

    Jag har till och med sett T8 av 1986 årsmodeller med IC redan då… 🙄

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #189694
    saabaero
    Deltagare

    T8 hade definitivt IC -86

    #189733
    henrikg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    T8 hade definitivt IC -86

    Oki, jag minns kanske fel 🙂 Men då var det 86-87 som den hade IC med 155hk, och sen kom kat skiten.

    /Henrik

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng