Potentiell projektbil Saab 900 turbo -81 ?

Forum Modellspecifika forum OG900 Potentiell projektbil Saab 900 turbo -81 ?

• Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-13 19:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    jonthengberg
    Deltagare

Tjenare! (Är detta fel forum så ber jag om ursäkt!)

Tänkte kolla vad ni har för åsikter om denna bil, funderar på att köpa den och göra i ordning den då den stått still i 12 år utanför en verkstad. Går tredje året på fordonsprogrammet så min inkomst är inte hög men tänkte fixa det som behövs för att kunna köra med den och sedan fixa resten efterhand. Ser fin ut undertill och endast rost på förardörr och ett litet hål höger bakskärm. Den har endast 6850 mil på mätaren vilket är grymt lite!
    Slänger upp lite bilder :smile

Är detta ett bra utgångsobjekt tro? Vet att jag kommer få byta allt vad bromsar heter, däck, få igång motorn m.m. Pengarna kommer flyga iväg snabbt.
    Vill som sagt ha lite åsikter och om jag får ert stöd kanske det blir ett köp :mrgreen:

Mvh Jonathan

torbo
    Deltagare

Rädda den!! 😀

big nyz
    Deltagare

Köp köp köp!!!

Att fixa bromsar och lite rost är småskit på en sån pärla! I praktiken okörd, vettja!

Varför har den blivit stående så länge?

Köp bort den i alla fall!

jonthengberg
    Deltagare

Vill så gärna köpa den men är rädd att det blir för mycket att göra.
    Helt ärligt så vet jag faktiskt inte varför den blivit stående??

joh900
    Deltagare

Se till att den hamnar hos någon som tar hand om den om du själv inte känner att du har tid och råd, för både tid och pengar lär det kosta innan den är på vägen igen. Men med de milen så KAN den vara ”fräsch” på ställen där de inte brukar va fina såhär års även om den ser faaaaa… ut på utsidan just nu. 🙂

MVH

jonthengberg
    Deltagare

Jodå tid har jag, pengar lite mindre men har 10 lax att lägga på en förstabil och dom kommer säga svisch så var dom borta liksom 🙂 ska försöka ta lite mer bilder idag då den står utanför verkstan där jag praktiserar.

turbocab
    Deltagare

Rädda den! Extremt ovanlig vagn, tidiga Turbos överhuvudtaget finns det mkt få av. Den har ju stått på asfalt vilket är bra. Ser väldigt fin ut på ena sidan?
    Motorn är ju en vanlig T8 vilket är hyfsat lättjobbat och delar finns, den gamla motorn -1980 är lite svårare tror jag. Bromsar och allt finns att få tag på, så inga problem där heller. Men såklart kostnaden, helt billigt blir det ju inte… Om du själv inte har dollarna så borde ju någon få möjligheten att köpa den, en så här ovanlig vagn med miltalet får bara inte försvinna.

Hur är inredningen? Ligger en spännande säljesannons på Saabklubben just nu annars, kika in där. En komplett 900 inredning i blått från 1982 års modell ges bort gratis i Trollättan… Tips.

Du kan ju kika in på min projtråd om T8an. Jag köpte en bil billigt som bara gått 9000 mil och stått utomhus helt still 2003. Såg för djävlig ut också, helt grön och dann, som denna. Under fanns en pärla och det höll hela vägen! Dock fick jag lägga mer på delar och underhåll än jag gav för själva bilen, men stor del av det var svets i länkarmarna som jag fick leja bort. Kan du göra det själv har du vunnit mkt. (för det lär behövas…) Bromsarna kostade en del, men till modellen är skivorna superbilliga 1300-1400 spänn ger dig 4x nya skivor tex, samtliga 4 ok finns att köpa nya också än så länge, men då drar det ju i väg såklart. Med lite tur så behöver du inte skaffa så mkt mer nytt dock för att få den körbar kanske? Lite tänddelar och sånt såklart också.

Kör hårt!!! En Ljusblå T8 Sedan är en rak nostalgitripp till 80-talet.

turbolamko
    Deltagare

Rädda den!! 😀

Men trimma INTE sönder den osv, bara laga upp så den ser fin ut igen och njut av originalskicket 😉

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

andreas1
    Deltagare

Helt klart köp!!
    Köpte en t8 som stått i 8 år,bytt batteri o smorde upp bromsarna blev blankt papper på sbp.Kostnad 800 kr för nytt batteri.

Christian.S
    Deltagare

KÖP!!!
    Säger som typ alla andra! Det är helt klart en mycket ovanlig bil nuförtiden.. Sen så ska du nog kunna få den rullande inom din budget 😀

Inredningen som annonseras på Saabkubben är dock till 5dörrars och baksätet är tydligen? inte helt samma som till 4dorrars (sedan)

Lycka till nu!

calle saab
    Deltagare

Inget att tveka på, lätt värd att rädda.

jonthengberg
    Deltagare

Jag kan säga att jag bara är ett telefonsamtal ifrån ägaren nu 🙂 ska försöka ringa någon gång i veckan/helgen.
    Originalskick ska det vara absolut! Dock kräver bilen en omlack i framtiden som ni kommer se på bilderna.
    Har tagit lite mer kort idag, fortfarande inom räddning? 🙄

Rost förardörr..

Vafan har hänt här? Möss? :mrgreen:

reino
    Deltagare

Denna ska absolut räddas, precis som många sagt redan. Inte nog med att det är en tidig turbo, det är även första årsmodellen av 900 sedan. 🙂 Min kusin har en likadan, fast en gls då. lite snikigare, men fin ändå. 😉

Mitt tips är att börja jaga delar på skroten, t.ex hyfsade reflektorer. Mycket går faktiskt att hitta. Säg till om du behöver hjälp att hitta nåt, för jag besöker skrotarna i trakten rätt ofta, samt att dom brukar va rätt billiga. 😉

Lycka till med projektet

jonthengberg
    Deltagare

Jag vill ju också självklart att den ska räddas då jag älskar saab 🙂
    Sen undrar jag ju då om man kan byta bara reflektorn eller om man måste byta hela strålkastaren. Man ser ju på bilderna att det fattas nåt i vänstra strålkastaren.

Tacka vet jag bildelsbasen, dom har en del! Dock lan man ju inte hitta allt där men.
    Ska säga till om det är nåt, tack! 🙂

reino
    Deltagare

Du kan plocka lös glaset och byta bara reflektorn. Det är väl inte det att den saknas, utan att den blivit j*vligt dålig, vad jag kan se. 😛

Bildelsbasen är bra, men oftast så är det rätt dyra grejer där. Skrotar med självplock är mycket bättre enligt min mening. Man kan använda bildelsbasen som riktlinje, så blir man glad när man plockar samma del på en lokal skrot och betalar hälften av bildelsbasens pris. 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng