Problem med koppling

Forum Övrigt Allmänt Problem med koppling

  • Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-02-07 21:54 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15540
    stelo
    Deltagare

    Hej.
    Har ett problem med kopplingen som jag inte riktigt vet lösningen på så jag kollar med de erfarna… Problemet är att vid växling och krypkörning så ”skorrar” (vibrerar) kopplingen, annars har jag inga vibrationer eller andra problem. Bytte balanslager nyss och bytte kopplingen samtidigt, i början var det inga problem utan de har börjat komma nu. Någon som har en ide vad det kan bero på? Köpte bilen nyss i ej körbart skick så därför vet jag inte hur den var innan. Tacksam för hjälp.

    #102813
    Lollo
    Deltagare

    Köpt NY koppling???
    Om du har det så kommer det bli värre.
    Hade samma problem med min bil efter jag bytt och satt i en NY koppling, dock då jag kopplade ur inte annars.

    #102824
    stefan w
    Deltagare

    Jag har och har haft haft liknande skorr. Efter byte av bussning i vevaxeln och lätt smörjning av lamellaxeln blev det bättre. En anledning till skorr jag kan tänka mig men som jag inte testat eller kan bevisa är att den bakre upphängningen av drivpaketet mjuknat och bör bytas.

    #102829
    stelo
    Deltagare

    Hmmm… verkar inte vara helt lätt, vilket jag hoppats på. Lamellaxeln smorde jag lätt innan montering så det borde det inte vara. Bussning i vevaxel? Vet nog inte vad som menas där – kan du förtydliga? Trösterikt att veta att det blir värre :-(, verkar som man borde ta tag i detta och inte vänta på att det försvinner.

    #102830
    stefan w
    Deltagare

    Jag vet inte vad du har för bil men jag beskriver V4an så får vi se om nån kan komplettera.

    Jag byter ut ordet bussning mot glidlagring för det känns bättre.
    Lamellaxeln är lagrad i vevaxeln med en liten glidlagring som ser ut som brons ungefär. Den ska centrera lamellaxeln och styra denna. När låda och motor sitter ihop så ligger den lilla tappen längst fram på lamellaxeln ca 10-15mm in i denna lagring som är inknackad i vevaxeln. Är den lagringen sliten eller skadad så kan lamellaxeln vobbla och då vobblar lamellen också radiellt tills tryckplattans kraft låser fast den i takt med att man släpper kopplingen.

    En sak som hände mig när jag bytte min första koppling var att jag sölade bort den stora skålade plåtbrickan i bakre upphängningen av växellådan som fungerar som utslagsbegränsare i gummibussningen. Jag tog nämligen ur växellådan också för att göra rent allt. Jag visste inte att plåtbrickan fanns och inte heller såg jag att den fallit ur. Gummibussningen orkade då inte riktigt med att dämpa vibrationer. Det jag begrep var att jag missat nåt men inte vad det var förrän jag rev ur motor och låda på en annan V4 och upptäckte brickan.

    #102839
    stelo
    Deltagare

    OK, då hänger jag med. Visste faktiskt inte att den axeln var lagrad men man lär sig något nytt varje dag.
    Glömde tydligen att skriva bilen som du korrekt påpekade… har en 96:a av 74 års modell, lätt konverterad till en äldre modell dvs. bakelitratt, gamla fronten, omlackad m.m. – totalt sett i mitt tycke en trevlig ombyggnad. Enda problemet den ”skorrande” kopplingen som irriterar mig men den funkar så den får väl rulla på tills det blir varmare (ouppvärmd verkstad).

    #102840
    stefan w
    Deltagare

    Chansen finns ju faktist att skorret försvinner med tiden kanske.

    #103043
    falko.vogler
    Deltagare

    Jo, det var sa hos mig faktiskt. När jag köpte min 74a sa hade nya kopplingen vart i för drygt 100 mil och det fanns vibrationer vid växling. Jag har inte läggt märke till det pa ganska lang tid nu faktiskt (har kört 600 mil i bilen).

    Vibrationen kanske beror pa obalans som försvinner när skivan slitas ner.

    /Falko

    #103044
    stefan w
    Deltagare

    Ja, man ska nog inte gå och tro att bara för att nåt är nytt så är det perfekt, en del saker behöver slita in sig.

    #103114
    pal fjeldberg
    Deltagare

    Jeg har en bussning liggende, og tok et bilde av den. Den er svarvad av min farbror, av et stykke av en båtpropellaksel. (Messing??)
    Han gjorde den i 1 mm overdimm, både inner og yttermått. Han gjorde 2 stk, 1 monterte jeg med det samme, og den ble helt perfekt! I tillegg gjorde han en brikke, med 2 hull i som passer i boltehullene til svinghjulet. Du tar av svinghjulet, setter dit brikken med 2 bolter og trykker i den nye bussningen sakte og pent ved å vri et halvt varv annenhver gang på de fingjengede boltene som svinghjulet sitter montert med. Fungerer perfekt 🙂
    Se på bildet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng