Procedur för byte av styrservoolja

Forum Modellspecifika forum OG900 Procedur för byte av styrservoolja

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #471289
    Mags
    Deltagare

    Jag fortsätter med ett frågeinlägg om ytterligare en av våra bilars vätskor och byte därav, nämligen styrservooljan.
    (ursäkta om det har blivit dubbelposter, men jag har minst sagt problem med att få mina inlägg ”att fastna” i systemet så att säga, rätt störigt och tidskrävande, men har i alla fall texten separat så jag kan copy-paste i evighet…)

    Jag tänkte att det kanske kan vara på sin plats med just ett sådant byte, har aldrig gjort det och vem vet när den byttes senast. Hur går ni till väga? Kommentarer / tillägg till proceduren som beskrivs i Haynes? Jag citerar (utelämnade punkter gäller 8V):
    1. Demontera skruvarna och lyft upp styrservons vätskebehållare från karossen.
    2. Lossa slangklämman, lossa därefter returslangen från behållaren … Plugga igen öppningen i behållaren …
    3. Placera den demonterade slangen i en behållare som rymmer åtminstone en liter.

    6. Starta motorn och låt vätskan rinner ner i behållaren. Vrid ratten åt båda sidorna med fullt utslag två gånger för att kontrollera att all vätska har tappats av.
    7. Stoppa motorn när vätskan har slutat att rinna ner i behållaren; låt inte styrservopumpen gå torr längre än nödvändigt.
    8. Anslut vätskeslangarna till respektive inlopp och dra åt slangklämmorna.

    9. Fyll på hydraulsystemet … med vätska av rekommenderad typ och kvantitet.
    10. Kontrollera att bilen är parkerad på ett plant underlag … hissa upp bilens framvagn … .
    11. … vrid ratten tre till fyra gånger från sida till sida med fullt utslag.
    12. Sänk ned bilen … starta därefter motorn och vrid ratten från utslag åt ena hållet till utslag åt andra hållet tre till fyra gånger.
    13. Kontrollera vätskenivån i behållaren och fyll på igen vid behov.

    När det gäller ”vätska av rekommenderad typ” så har jag införskaffat en flaska av den typ MapTun säljer för bilar fram till 1997. Efter att ha läst i några äldre trådar har jag tolkat det som att den är ’safe’, right?

    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

    #471324
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Gjorde bytet själv förra året, mest för att behållaren såg trist ut.

    Jag lossade behållaren från karossen, det är trångt bortom all rimlighet men till och med jag lyckades så det finns hopp 😊.

    Dra ut slangarna, de är rätt långa, medan de fortfarande sitter kvar i behållaren.
    Lossa slangklämmorna.

    Jag ville inte torrköra servon enl. Instruktion utan tappade ur så mycket det gick och fyllde på nytt.

    Mvh

    Mathias

    20190518_081332

    20190518_084555

    Bilagor:
    #471328
    Mathias
    Deltagare

    20190518_085049

    Bilagor:
    #471333
    Mathias
    Deltagare

    20190518_090205

    Bilagor:
    #471336
    Mathias
    Deltagare

    20190704_203707

    Bilagor:
    #471339
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Trädgårdslangen är till för att minimera slabbet.
    Vill minnas att det är lite kinkigt med styrservoolja, finns en tråd om det här på forumet.

    Saabklubben har en som ska vara rätt.

    Mvh

    Mathias

    #471343
    saabaero
    Deltagare

    Jag har vid några tillfällen lossat slangarna nere på styrväxeln och låtit olja rinna ut själv. genom att vrida ratten några ggr till sina ändlägen kommer även olja i styrväxeln ut.
    Då kan man samtidigt passa på att byta o-ringarna på anslutningarna som ofta är ganska risiga.
    Nackdelen är att det är trångt att lossa slangarna nere på styrväxeln. Även med motorn ur är det lite bökigt.

    En annan variant är att lossa returslangen från behållaren (sug ur behållaren först och plugga returanslutningen på behållaren) och led ner returoljan i en spilloljedunk.
    Låt motorn gå och pumpa ur gamla oljan samtidigt som fräsch olja fylls på i behållaren (bra å ha en polare till hjälp med detta) och även här vrida ratten till sina ändlägen några ggr.
    Det går lite mer olja till detta men samtidigt blir systemet genomsköljt.

    #471351
    svesson
    Deltagare

    Jag har också gjort denna procedur, men eftersom jag är lite feg (rädd att gammal plast blivit skör med åren), så lät jag behållaren sitta kvar och i stället kapade returslangen en bit ner på ett åtkomligt ställe och anslöt en avtappningsslang på returslangen nerifrån. Sög först ur behållaren.
    Skaffade en slangkoppling och skarvade sen ihop när oljan bytts.
    För att minska belastningen på behållarens anslutningar, gjorde jag sen en avlastning som håller uppe slangpaketet som ju är ganska tungt.

    #471363
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Kan förtydliga lite.
    När slangarna är lossade från behållaren så går de att dra ner och dränera i princip hela systemet på samma vis som ”Saabaero” beskrivet men utan böket vid servon.

    Det som är lite klurigt är att lirka slangklämmorna genom ”karossen”.

    Eftersom flaskan med bromsvätska är större än systemet så kan man suga ur behållaren efter någon mils körning och omsätta ytterligare lite.

    Mvh

    Mathias

    #471393
    Mags
    Deltagare

    Tack alla för kommentarer och tips. Jag får se hur jag väljer att gå till väga när jag får tid över för detta.

    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

    #471394
    Lsoderlund
    Deltagare

    Tänk på att fylla med med korrekt servo-vätska.
    Systemet är känsligt och häller du i fel olja, så kan du få läckage. Detta har troligen min bil råkat ut för, med resultatet att jag nu står inför ett styrväxel.

    Speedparts har nyligen börjat sälja korrekt servo-vätska till og900 och tidiga 9000.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #471398
    saabaero
    Deltagare

    Jag har också gjort denna procedur, men eftersom jag är lite feg (rädd att gammal plast blivit skör med åren), så lät jag behållaren sitta kvar och i stället kapade returslangen en bit ner på ett åtkomligt ställe och anslöt en avtappningsslang på returslangen nerifrån. Sög först ur behållaren. Skaffade en slangkoppling och skarvade sen ihop när oljan bytts. För att minska belastningen på behållarens anslutningar, gjorde jag sen en avlastning som håller uppe slangpaketet som ju är ganska tungt.

    Bra tänkt ang behållaren.
    För inte så länge sedan bröt jag sönder en behållare när sugslangen skulle bytas

    #471439
    Mags
    Deltagare

    Tänk på att fylla med med korrekt servo-vätska. Systemet är känsligt och häller du i fel olja, så kan du få läckage. Detta har troligen min bil råkat ut för, med resultatet att jag nu står inför ett styrväxel.
    Speedparts har nyligen börjat sälja korrekt servo-vätska till og900 och tidiga 9000.

    Japp, därav omnämnandet och funderingen kring detta i slutet av mitt ursprungliga inlägg. Jag har som jag nämner där köpt servooljan MapTun säljer avsedd för Saabar t o m 1997. Det torde vara samma olja som den Speedparts säljer, flaskan ser precis likadan ut och märket är Eurol. Dock är det ju inte samma olja som klubben säljer (”Titan CHF 202, formerly Pentosin* CHF 202”), så frågan är vilket som är det tryggaste valet där…? Någon med åsikter om, eller ännu hellre erfarenhet av, val mellan dessa?!

    I en äldre tråd i samma ämne nämner du i ett inlägg daterat 2019-07-11 att oljan från Speedparts både lindrade läckage och gjorde servot tystare i din cab. Är det i denna bil du nu måste byta styrväxel? Var det i så fall en annan olja än den Speedparts säljer nu eller samma sort? Är det samma sort så blir jag kanske inte jättesugen på att byta till den… Såvida du inte tror att problemen härstammar från att felaktig olja använts tidigare, innan ditt byte?

    * Detta ”Pentosin” vill jag minnas att jag någon gång har sett i någon form av Saab-literatur där ”godkända” alternativ listades. Har dessvärre inte kunnat hitta det igen. Någon annan som känner igen det?
    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.