Procedur för byte av styrservoolja

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Procedur för byte av styrservoolja

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Procedur för byte av styrservoolja

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • maj 28, 2020 at 19:35 #471289

      Jag fortsätter med ett frågeinlägg om ytterligare en av våra bilars vätskor och byte därav, nämligen styrservooljan.
      (ursäkta om det har blivit dubbelposter, men jag har minst sagt problem med att få mina inlägg “att fastna” i systemet så att säga, rätt störigt och tidskrävande, men har i alla fall texten separat så jag kan copy-paste i evighet…)

      Jag tänkte att det kanske kan vara på sin plats med just ett sådant byte, har aldrig gjort det och vem vet när den byttes senast. Hur går ni till väga? Kommentarer / tillägg till proceduren som beskrivs i Haynes? Jag citerar (utelämnade punkter gäller 8V):
      1. Demontera skruvarna och lyft upp styrservons vätskebehållare från karossen.
      2. Lossa slangklämman, lossa därefter returslangen från behållaren … Plugga igen öppningen i behållaren …
      3. Placera den demonterade slangen i en behållare som rymmer åtminstone en liter.

      6. Starta motorn och låt vätskan rinner ner i behållaren. Vrid ratten åt båda sidorna med fullt utslag två gånger för att kontrollera att all vätska har tappats av.
      7. Stoppa motorn när vätskan har slutat att rinna ner i behållaren; låt inte styrservopumpen gå torr längre än nödvändigt.
      8. Anslut vätskeslangarna till respektive inlopp och dra åt slangklämmorna.

      9. Fyll på hydraulsystemet … med vätska av rekommenderad typ och kvantitet.
      10. Kontrollera att bilen är parkerad på ett plant underlag … hissa upp bilens framvagn … .
      11. … vrid ratten tre till fyra gånger från sida till sida med fullt utslag.
      12. Sänk ned bilen … starta därefter motorn och vrid ratten från utslag åt ena hållet till utslag åt andra hållet tre till fyra gånger.
      13. Kontrollera vätskenivån i behållaren och fyll på igen vid behov.

      När det gäller “vätska av rekommenderad typ” så har jag införskaffat en flaska av den typ MapTun säljer för bilar fram till 1997. Efter att ha läst i några äldre trådar har jag tolkat det som att den är ‘safe’, right?

      /Magnus
      ’92 T16 Coupé

        maj 29, 2020 at 07:16 #471324

        Hej!

        Gjorde bytet själv förra året, mest för att behållaren såg trist ut.

        Jag lossade behållaren från karossen, det är trångt bortom all rimlighet men till och med jag lyckades så det finns hopp ?.

        Dra ut slangarna, de är rätt långa, medan de fortfarande sitter kvar i behållaren.
        Lossa slangklämmorna.

        Jag ville inte torrköra servon enl. Instruktion utan tappade ur så mycket det gick och fyllde på nytt.

        Mvh

        Mathias

        20190518_081332

        20190518_084555

          maj 29, 2020 at 07:18 #471328

          20190518_085049

            maj 29, 2020 at 07:23 #471333

            20190518_090205

              maj 29, 2020 at 07:24 #471336

              20190704_203707

                maj 29, 2020 at 07:26 #471339

                Hej!

                Trädgårdslangen är till för att minimera slabbet.
                Vill minnas att det är lite kinkigt med styrservoolja, finns en tråd om det här på forumet.

                Saabklubben har en som ska vara rätt.

                Mvh

                Mathias

                  maj 29, 2020 at 10:53 #471343

                  Jag har vid några tillfällen lossat slangarna nere på styrväxeln och låtit olja rinna ut själv. genom att vrida ratten några ggr till sina ändlägen kommer även olja i styrväxeln ut.
                  Då kan man samtidigt passa på att byta o-ringarna på anslutningarna som ofta är ganska risiga.
                  Nackdelen är att det är trångt att lossa slangarna nere på styrväxeln. Även med motorn ur är det lite bökigt.

                  En annan variant är att lossa returslangen från behållaren (sug ur behållaren först och plugga returanslutningen på behållaren) och led ner returoljan i en spilloljedunk.
                  Låt motorn gå och pumpa ur gamla oljan samtidigt som fräsch olja fylls på i behållaren (bra å ha en polare till hjälp med detta) och även här vrida ratten till sina ändlägen några ggr.
                  Det går lite mer olja till detta men samtidigt blir systemet genomsköljt.

                    maj 29, 2020 at 15:11 #471351

                    Jag har också gjort denna procedur, men eftersom jag är lite feg (rädd att gammal plast blivit skör med åren), så lät jag behållaren sitta kvar och i stället kapade returslangen en bit ner på ett åtkomligt ställe och anslöt en avtappningsslang på returslangen nerifrån. Sög först ur behållaren.
                    Skaffade en slangkoppling och skarvade sen ihop när oljan bytts.
                    För att minska belastningen på behållarens anslutningar, gjorde jag sen en avlastning som håller uppe slangpaketet som ju är ganska tungt.

                      maj 29, 2020 at 18:43 #471363

                      Hej!

                      Kan förtydliga lite.
                      När slangarna är lossade från behållaren så går de att dra ner och dränera i princip hela systemet på samma vis som “Saabaero” beskrivet men utan böket vid servon.

                      Det som är lite klurigt är att lirka slangklämmorna genom “karossen”.

                      Eftersom flaskan med bromsvätska är större än systemet så kan man suga ur behållaren efter någon mils körning och omsätta ytterligare lite.

                      Mvh

                      Mathias

                        maj 31, 2020 at 10:28 #471393

                        Tack alla för kommentarer och tips. Jag får se hur jag väljer att gå till väga när jag får tid över för detta.

                        /Magnus
                        ’92 T16 Coupé

                          maj 31, 2020 at 11:28 #471394

                          Tänk på att fylla med med korrekt servo-vätska.
                          Systemet är känsligt och häller du i fel olja, så kan du få läckage. Detta har troligen min bil råkat ut för, med resultatet att jag nu står inför ett styrväxel.

                          Speedparts har nyligen börjat sälja korrekt servo-vätska till og900 och tidiga 9000.

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            juni 1, 2020 at 07:38 #471398

                            Jag har också gjort denna procedur, men eftersom jag är lite feg (rädd att gammal plast blivit skör med åren), så lät jag behållaren sitta kvar och i stället kapade returslangen en bit ner på ett åtkomligt ställe och anslöt en avtappningsslang på returslangen nerifrån. Sög först ur behållaren. Skaffade en slangkoppling och skarvade sen ihop när oljan bytts. För att minska belastningen på behållarens anslutningar, gjorde jag sen en avlastning som håller uppe slangpaketet som ju är ganska tungt.

                            Bra tänkt ang behållaren.
                            För inte så länge sedan bröt jag sönder en behållare när sugslangen skulle bytas

                              juni 3, 2020 at 13:11 #471439

                              Tänk på att fylla med med korrekt servo-vätska. Systemet är känsligt och häller du i fel olja, så kan du få läckage. Detta har troligen min bil råkat ut för, med resultatet att jag nu står inför ett styrväxel.
                              Speedparts har nyligen börjat sälja korrekt servo-vätska till og900 och tidiga 9000.

                              Japp, därav omnämnandet och funderingen kring detta i slutet av mitt ursprungliga inlägg. Jag har som jag nämner där köpt servooljan MapTun säljer avsedd för Saabar t o m 1997. Det torde vara samma olja som den Speedparts säljer, flaskan ser precis likadan ut och märket är Eurol. Dock är det ju inte samma olja som klubben säljer (“Titan CHF 202, formerly Pentosin* CHF 202”), så frågan är vilket som är det tryggaste valet där…? Någon med åsikter om, eller ännu hellre erfarenhet av, val mellan dessa?!

                              I en äldre tråd i samma ämne nämner du i ett inlägg daterat 2019-07-11 att oljan från Speedparts både lindrade läckage och gjorde servot tystare i din cab. Är det i denna bil du nu måste byta styrväxel? Var det i så fall en annan olja än den Speedparts säljer nu eller samma sort? Är det samma sort så blir jag kanske inte jättesugen på att byta till den… Såvida du inte tror att problemen härstammar från att felaktig olja använts tidigare, innan ditt byte?

                              * Detta “Pentosin” vill jag minnas att jag någon gång har sett i någon form av Saab-literatur där “godkända” alternativ listades. Har dessvärre inte kunnat hitta det igen. Någon annan som känner igen det?
                              /Magnus
                              ’92 T16 Coupé

                                augusti 26, 2020 at 13:43 #474098

                                Tänk på att fylla med med korrekt servo-vätska. Systemet är känsligt och häller du i fel olja, så kan du få läckage. Detta har troligen min bil råkat ut för, med resultatet att jag nu står inför ett styrväxel. Speedparts har nyligen börjat sälja korrekt servo-vätska till og900 och tidiga 9000.

                                I en äldre tråd i samma ämne nämner du i ett inlägg daterat 2019-07-11 att oljan från Speedparts både lindrade läckage och gjorde servot tystare i din cab. Är det i denna bil du nu måste byta styrväxel? Var det i så fall en annan olja än den Speedparts säljer nu eller samma sort? Är det samma sort så blir jag kanske inte jättesugen på att byta till den… Såvida du inte tror att problemen härstammar från att felaktig olja använts tidigare, innan ditt byte?

                                Lsoderlund, vore uppskattat om du ville följa upp på detta.

                                /Magnus
                                ’92 T16 Coupé

                                  augusti 26, 2020 at 14:49 #474101

                                  Hej, såg detta nu. Ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare.
                                  I min cab så satt den vid förvärvet en styrväxel som läckte tämligen rejält. Man hade använt flertalet olika servovätskor och det följde med en flaska märkt Pennzoil Steering Fluid. Hade en pöl under bilden så fort den stod stilla i princip. Man fick fylla på med jämna mellanrum och ganska mycket.

                                  Det jag gjorde var att tömma ut vätskan ur behållare och sedan vrida på hjulen ett par ggr tills det var tomt med upphissad framvagn och fånga upp resterande olja. Fyllde sedan på med den från Speeparts och efter det så har det läckt mycket mindre, men den läcker fortfarande. Jag ämnar byta servot vart det lider, men sedan bytet så behöver jag kanske fylla på någon gång per år (typ 2 dl) kontra 2 dl i månaden.

                                  Jag har enbart bytt vätskan, inget annat. Men har en servo liggandes som snart skall i. I samband med det bytet så kommer jag även byta låda, men det är en annan femma.

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.