Projekt Bilskola og900S

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Bilskola og900S

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Bilskola og900S

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 5, 2012 at 10:15 #188078

      Första posten 2012 då, kan inte låta bli att börja sommarfantisera lite i snövintern!
      Har klart med sommarjobb (mitt sista någonsin) för sommaren så nu går det att planera 900:a-ingrepp. Uppskattar att jag har ca 8-10000 att lägga på delar.. Sen blir det väl som vanligt, “bara köpa det här också..” 😉

      vad tror ni om följande?
      * Kilenfjädrar
      * Nya dämpare (skulle tro det blir monroe, bilstein är lite för dyra..)
      * 9000-ok fram (de som sitter på nu måste ändå bytas pga rost så varför inte gå upp en “size”?)
      * Demontera och renovera bakre oken
      * Till uppfräschade oken ett 9000-sportbromskit från speedparts
      * Få tag på ett j*kla APC-kit och få dit IC

      Andra förslag på roliga grejer som kan få plats i bugeten? Som jag tjatat om förut kommer jag börja sommarn med rostfixskola kusinerna, startar såklart med det då det är mest akut!

        februari 5, 2012 at 10:58 #188059

        Grattis till sommarjobbet. 🙂

        Låter som ett bra recept du har att koka ihop. 😉 Funderar lite på 9000 ok på min med, men har inte bestämt mej än. 😛 Måste dock smörja upp armarna till handbromsen, då dom inte släpper upp helt. 🙄
        Hoppas det går bra med dina planer och att du slipper allt för stora problem. Är det nåt speciellt du vill att jag ska hålla utkik efter på skroten åt dej, mer än IC och APC?

          februari 5, 2012 at 11:04 #188185

          Kanske ett par såna här skulle vara kul. 😛 Auktionen slut kvart i 6 dock.

            februari 5, 2012 at 11:56 #188058

            Men just ja reino – du har ju föreslagit skrot-plundring tillsammans! Kanske kan ta det i april/maj när det börjar bli varmt igen? Hm, vill inte ställa några krav på dig att leta åt mig men hittar du en hyfsat fräsch kromgrill får du gärna hojta. Gubben jag köpte av var inte så noga med “estetiken” så han har klippt upp ett stort hål i grillen för värmaruttaget.. Enda fördelen med extraljusen är att de döljer detta effektivt! 😉

            Visste inte att det fanns vindavvisare för 4/5 dörrars, trodde bara det fanns för 2/3! Kanske lägger ett bud även om de inte känns prompt nödvändiga. Jalusi skulle jag vilja hitta också! Har hört att det inte är “tidstypiskt” för min 91:a men fasen.. 900an vi hade jag när jag var liten kille hade trappa och därför vill jag ha det.

            Tack förrresten! Känns riktigt skönt med jobb, ska göra mitt första vick som underläkare så det är lite läskigt men ändå kul att äntligen se slutet på plugget!

              februari 5, 2012 at 20:37 #184908

              Haha Jag känner ingen press om du menar så. 😛 Tycker det är kul att bara gå runt och kika efter delar. 😉 Absolut kan vi ta en skrotplundring! Åka runt till dom 4 skrotarna jag känner till häromkring som har självplock. 😉 Österbybruk, Enköping, Björklinge samt Skrotbolaget här i stan. Alltid hittar man nåt. 😎 Skriker till om jag hittar en hyfsad kromgrill. 🙂

              Hur blev det med vindavvisarna?

              Ska du jobba här i stan eller jobbar du hemma nånstans?

                februari 6, 2012 at 17:02 #185290

                Missade vindavvisarna, sista budstriden krockade med min söndagsmiddag.. 😉

                Om du känner så är du välkommen att hålla ögonen öppna, jag gillar bara inte att vältra över jobb på andra!
                Det blir i Falun, föredrar att vara nära hemtrakterna sommartid – dessutom tycker jag att min lägenhet är hemsk i juni-aug! Sen i början av 2013 är det dags för “riktigt jobb”, då vette fanken var jag hamnar..

                  februari 7, 2012 at 02:16 #182753

                  Nej söndagsmiddan är ju så klart viktigare. 😉

                  Förstår dej. Det kanske är lite bättre möjligheter att skruva med pärlan där oxå, än här i Uppsala. 😛

                    februari 15, 2012 at 10:07 #178683

                    Har nu bokat besiktningstid 1 juni (långt i förväg men jag vill kunna komma igång och köra direkt ibörjan av sommarn) och tänkte att det är bra att göra lite research innan. Jag har fått 5 senaste protokollen från besiktningen, se nedan:

                    (KLICKA FÖR STORA BILDER)

                    Verkar stödja min teori om att förra ägaren skött bilen hyfsat, åtgärdade rostskadat vänster-fram undre fjädersäte ganska omgående. När jag var under bilen i somras såg jag inget konstigt på länkarmsfästena så det är kanske rimligt att han “kvävde dem i lindan” i samband med detta? Har ju inte påpekats besiktningen efter så..

                    Fråga: Jag visste redan att höger yttre drivknutsdamask var lös så den hade jag tänkt byta, den verkar ju varit kass ett par år. MEN har ett klonkande missljud vid sväng ibland, nu när jag lägger ihop 1+1 kanske drivknuten tagit skada av att vara oskyddad – lika bra att byta hela knuten när jag ändå är igång? Styrväxeldamask är bara att byta rakt av va?

                    Har köpt ett par 9000-framok som ska på i sommar, byter bromsskivor runt om då också så den “bra att veta” löser sig själv.

                      juni 7, 2012 at 00:31 #191101

                      Har du hunnit göra nåt kul på denna som kan generera en bil eller två ännu? Typ monterat nya grillen som du köpte av mej kanske? 😉 Eller högtalarna du hittade på skroten? hehe

                        juni 8, 2012 at 14:18 #191144

                        Morsning!
                        Yes, jag har jobbat som en liten råtta den här veckan faktiskt! Demonterat extraljusen, städat bakom stötfångarna (all möjlig “hemmael” jag inte sett förut) och monterat den snygga, nya grillen. Fick friska upp mina lödningsskills och löda dit de nya diskanterna så nu har jag 100% fungerande tillbehörshögtalare. 🙂

                        Det som tog längst tid var att få bilen att starta alls. Stendöd på tändningen när jag skulle köra ut, batteriet hade laddat typ 2 dygn så jag fick lite paniktankar. Men det var enkelt nog batteriet, var inte alls okej med mätinstrument.. Såg att det var datummärkt början av 2002 så det har väl kanske gjort sitt. Jag tog knäcken på det när jag ställde av bilen och lämnade batteriet att självdö över vintern. Med nytt batteri startade vi lätt som en plätt. 🙂

                        Sen la jag typ en halv dag på att byta bränslefiltret.. Det tar inte 15-30min som jag har för mig att serviceboken påstår!! Rostigt, skitigt och jävligt. Garanterat aldrig bytt förut! Mycket rostlösning, klämmande och trixande innan det faktiskt lossnade. Dit med det nya och sen glada miner!
                        Även bytt alla glödlampor, bytt lite lyktglas och putsat inför besiktningen….. MEN

                        UNDERKÄND besiktning.. :-/ stort hål i avgasröret precis efter skarven från ljuddämparen. Hade inte fattat att det var det som bluddrade och trots en väldigt snäll och trevlig besiktningsman gick den ju såklart inte igenom. Gick inte alls att mäta avgasvärden. Så just nu är jag lite nere.. Men jag ska jaga rätt på ett fräscht system och smälla dit – man får inte hänga läpp för småsaker.

                        Ska fixa lite bilder på bilen snart, måste bara tjura lite en stund först!

                          juni 8, 2012 at 18:29 #191150

                          Laga hålet med silvertejp vettja. 😉

                            juni 9, 2012 at 08:41 #178344

                            Här kommer två mobilbilder på den fräscha fronten och ett snabbt försök att fota in på brädan, dålig bild – jag vet. Scannade besiktningsprotokollet och la i besiktnings-tråden. Har ett avgas på G så det blir nog ombesiktning i nästa vecka. 🙂

                              juni 9, 2012 at 10:14 #191160

                              Grillen är riktigt fin asså. 😀 Hade aldrig sålt den om jag inte bestämt mej för att trubba av min. 😉

                                juli 30, 2012 at 18:53 #191989

                                Bilen är nu såld till en vän för ett rimligt pris. Kommer sakna den men det händer lite jobbiga saker i livet just nu så jag känner att jag måste pausa med bilprojekt framöver.. Kommer behålla 9000 a50:n som bruksbil och fixa med den efter hur dagsformen ser ut. Vill inte vräka ut privatlivet på nätet men det är mer av kategorin “härdar” än “dödar” som tur är.
                                Hoppas dock att jag kommer tillbaka som ägare till en fin og900 i framtiden, då hoppas jag att 900klubben fortfarande är going strong.

                                Vill också tacka alla er som hjälpt mig, när jag ser tillbaka på mina första poster inser jag hur mycket jag lärt mig på knappt ett år. Hade aldrig lärt mig såhär mycket utan detta forum!
                                Mvh
                                Erik

                                  juli 30, 2012 at 19:22 #191990

                                  Livet är fullt av prövningar och det som inte dödar härdar som du säger! Lycka till frammöver, 9000 A50 är inga dumma bilar det heller och de funkar klockrent som bruksbilar trots att de lustigt nog faktiskt blivit nästan klassiker de med :smile

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.