Projekt Bilskola og900S
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Bilskola og900S
- Detta ämne har 44 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-30 19:22 av
jonathan p.
-
FörfattareInlägg
-
Okej här kommer ett par bilder från idag. Har ju kört bilen ett par dagar sedan tvätt och vaxning men tycker ändå det är stor skillnad mot förut. Fått positiva kommentarer av vänner att den ser fräschare ut nu också!
Tog bilen till mina mer bilkunniga kusiner igår, fick den påtittad och bedömd.. var rädd att de skulle hitta nåt läskigt men överlag helt okej faktiskt! Såg bra ut i underrede, en liten påkörningsskada i plåten under passagerarplatsen som bör åtgärdas och lite oljeläckage annars ingen katastrof. Hål på gång i vänster hjulhus bak in i reservhjulsbaljan men det ska jag med hjälp av svetsduktig kusin åtgärda så småningom. Just ja, bromssköld vänster fram sitter lös och skramlar lite.
Bytte torkarblad också, de gamla hade omvandlat sitt gummi till något bakelitliknande material. Torkade ju inte så bra då inte.. Okunnig som jag var köpte jag glatt Bosch-originalblad på mekonomen för över 350kr totalt, såg sedan på biltema att man kan lätt komma under halva priset även om man inte tar de allra billigaste. Jaja, original ska ju vara good shit så köpt är köpt! 😉
juli 24, 2011 kl. 11:14 #186164Sitter bara på min iphone nu men det där ser riktigt fint ut! Gött med välpolerade röda bilar 😀
Och nu ger jag mig för helgen! Har hållit till allt för många timmar i garaget i helgen. 🙂 Det som gjorts:
* Byte rotor+fördelarlock
* Bytt tändstift + tändkablar
* Bytt pollenfilter
* Bytt luftfilter
* Bytt motorolja + filter
* Spolat genom kylare och motorblock, fyllt upp med röd longlife glykol istället
* Tömt växellådan på olja med oljesug och slagit i 3liter Quakerstate 75w
* Monterat röda 431-spridare och fyllt upp med etanol
* Bort med murken vakumslang och dit med silikonslang istället – (hjälp mig gärna med pysljudet i min tråd på motordelen av forumet)
* Tänkte byta bromsvätska men totalt sönderrostade luftningsnipplar, sög ur behållaren med oljepumpen och fyllde upp med fräsch vätska. Bättre än inget iallfall, eller? Får åtgärdas vid byte av bromsskivor+belägg nästa sommar.
* Förstod inte hur man tappar av styrservooljan så samma procedur som ovan, sög ur behållarens vätska och sedan i med fräsch Saab servoolja. Tänkte upprepa om ett tag, bör ju skölja runt en del tänker jag.Hade tänkt fota lite steg-för-steg men sen vet ni hur det är.. Något börjar jävlas och man tappar helt lusten!
En sak är säker, till nästa gång jag ska fixa någon längre stund ska jag montera bort de j*kla extraljusen!! När huven inte går upp helt får man hänga i diverse avancerade yogaposer för att komma framtill.. aah vad trött jag är nu! Men nöjd då detta var min första riktiga ”mekaromgång” någonsin, hyfsat nöjd med resultatet även om det inte var så avancerade moment. 🙂
Idag har jag varit en runda på skroten igen, hittade lite smått och gott som jag slog till på. Ska lägga upp lite foton såfort jag tvättat av och snyggat till sakerna så får ni se.
Börjar med en liten bildserie på vad jag gjorde med de lyktglas jag köpte, de som satt på bilen var spruckna, skitiga och jävliga. Så här såg det ut före:



Och efter, tvättade+polerade före monteringen:



Visst ser det lite trevligare ut? Synd att det regnar här i dalarna hela tiden, knappt nån idé att tvätta bilen – ni ser hur den blir..
EDIT: nu har jag skrivit om mina andra skrot-fynd i ”skrotrunda”-tråden i övrigt-kategorin.
Det är ju tur att bilen är köpt för att med flit vara ett ”mekobjekt”…
Körde en runda på kvällen i förrgår mest för nöjes skull, gasade på och njöt av bilen då avställning närmar sig med stormsteg. Kom hem, parkerade bilen och lyfte på huven för att kolla att allt var OK – det var det INTE! Tomt expansionskärl och dripp-droppande glykoldoftande vätska på/under/överallt vid motorblocket. Jag körde med normal temp på mätaren i bilen så jag förstod att läckaget inte kan varit så stort. Illa illa då planen för onsdagen var att köra till uppsala med alla saker jag släpat hem över sommaren + tjejens grejer och dessutom ett h*lvetes elpiano! (gissa vems?)
Konstaterade att läckaget kom från termostathuset, jag hade tagit ur termostaten vid spolning och vätskebyte för någon vecka sedan. Troligen har den gått och småläckt lite hela tiden genom den gamla packningen, hade inte haft en tanke på att byta packning. Hur som helst, igår morse fick jag hänga på låset till mekonomen – de hade ingen packning så fick köpa en hel j*kla termostat, hem och snabbyta – tvätta av mig olja och kladd + spola av motorn från utläckt glykolblandning, i med ny vätska, in med väskorna och sedan rulla bort till tjejens föräldrahem, i med demonterat piano + TUSEN väskor/påsar/byttor/askar/blomkrukor och sedan 15 mils färd till uppsala.
Vid ankomst Uppsala vid lunchtid igår –> snustorrt under huven, bra nivå i exp. kärlet. SUCCESS! 😀
Nu tackar min röding för i år och kryper in i idet, kommer förhoppningsvis ut pigg och kry igen runt maj 2012. 🙂
Jag gjorde en ordentlig schampootvätt, plockade ur batteriet och ställde in saaben i ett ouppvärmt garage med betonggolv. Något mer jag bör göra för en god vintersömn tycker ni?
EDIT: Lägger till 2 bilder jag tog med mobilen när jag stängde igen dörren, lite suddigt men håll till godo.
september 11, 2011 kl. 16:03 #187691släng in en torrboll och ta ut hatthyllan (så den även kan arbeta i bagaget) 🙂
september 12, 2011 kl. 06:12 #187700@ReinO wrote:
Ställa upp den på pallbockar kanske, så det inte blir avtryck i däcken när den ska stå så länge. Har för mej att det kan bli det. Dock ska det gå till sej efter lite körning. Men ändå. 😛
Ja har du inte avställningsdäck eller liknande kan det vara en idé, spar ju även lite på andra bärande chassidelar då 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.







